Gå til innhold

Baby med kolikk, og skriker hele natta! er jeg alene om å ha en slik baby? UTSLITT!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min på 7 uker sliter med skikkelige luftsmerter (kolikk) og knipene og skriketoktene begynner som regel på kvelden..han er oppe til ca 24.00 på natta, sover kanskje 2-3 timer så begynner det for fult halv tre på natta og da er han våken til morra kvisten mellom 6-8 før han slokner igjenn=( dette er vanvittig slitsomt, da jeg må være oppe hele natta og kan ikke legge meg før tidlig på morran. og hal IL SKRIKER nesten hele natta, og ingen ting hjelper, så jeg synes ikke jeg gjør noe annet enn å bysse rundt på han hele natt i flere timer. dette er TORTUR! finnes det noe lys i tunnellen? flere som har det slik? er ekstra ille da vi har ei på 2 år fra før som våner kl 7 på morran. jeg ammer,men spiser ikke noe som han burde reagert på, og drikker heller ikke melk osv=( dette er helt uutholdelig og jeg er såå sliten!!!!! det er fælt å si men jeg klarer ikke kose meg om dagen..alt er bare stress!

Skrevet

Nei, du er ikke alene. Selv har jeg slippet unna kolikk, men har flere venner som sliter med det.

Det går over etter en tid, men det er veldig slitsomt når det står på.

Men har du pratet med helsestasjonen om behandlinger som akupunktur eller gå til en ostopat (eller hva det heter). De fleste av vennene mine har prøvd det sisstnevnte og har blitt bedre ette noen bahandlinger.

Lykke til videre.

Skrevet

hei! takk for svar=) ja jeg har prøvd både kiropraktor og akkupunktur men ingen av delen hjalp=( kanskje jeg burde peøve ostopat.. er helt desperat nå!!

Skrevet

Spiser du ost, smør og slikt? For det er det nemlig melk i som han kan reagere på. Jeg drakk heller ikke melk, men jenta mi reagerte bare jeg spiste ei skive med smør på. Prøv å ligg unna all melkeholdig mat og drikke i 2 uker og se om du ser noe bedring. Det er jo verdt et forsøk.

Ellers kan du jo prøve fenikkelte, sukkervann, miniform, babymassasje, trilletur, evt kjøretur om du har bil, også at du drikker ammete skal visst være bra.

Jeg en cradle swing fra fisher price, og den hjelper veldig:)

Ønsker deg lykke til, håper noe fungerer til slutt:)

Skrevet

ja det hender jeg har spist litt ost,men det er ikke mye. men må jeg holde meg unna alt som inneholder melk da? er vel melk i stort sett alt, som brød, smør og sausposer osv osv..ikke stort igjenn man kan spise da=( var på helsestasjonen og da sa også helsesøster at jeg kunne forsøke å prøve en MME som het Nutramigen som da var melkefri, men etter 3 flaska kuttet vi ut for han il skrek som værst fra 8 på kvelden til halv 6 på morran så etter det har jeg ikke turt å prøve igjenn,selvom det kanskje ikke hadde noe med den å gjøre! fikk også beskjed om at jeg heller måtte prøve flaske enn å kutte ut matvarer pga jeg raste så ned i vekt etter fødselen at jeg helst ikke må gå ned noe mer=( huff ikke enkelt detta her.

Skrevet

Ja, jeg vet hva du går igjennom, og skulle ønske jeg hadde løsningen, eller i det minste et godt råd! Mange har god hjelp av kiropraktor, eller akupunktur, evt minifom dråper. Prøv det, og hold deg helt unna melk i minst en uke. Ikke alltid det virker, men verdt forsøket.Ta en tur til lege og få avkreftet ørebetennelse osv. Sørg for å få nok søvn selv! Kall inn forsterkninger, snille mødre, søstre, tanter og kusiner kan hjelpe til å passe på mini`n mens du sover. De kan også støvsuge og vaske opp, mens du er i dusjen. Spis selv hver gang du ammer, ta med noe frukt og noe å drikke. Om mini skriker 1 min til så har han heller ikke godt av at du går på veggen. Hvis det går på helsa løs kan du søke NAV om at pappa`n tar permisjonen, og du sykmeldes. Da kan dere begge være hjemme en stund. Det måtte vi gjøre på det værste. Kunne skrevet masse, men er det noe du lurer på så send en PM. Trøsten er at det går over. Mini her er nå 5 mnd og en hærlig unge...om enn noe aktiv, så er han for det meste blid.

Skrevet

Et tips er å bære babyen i sjal!! Det hjelper utrolig mye på luft i magen. Ikke babybjørn, men sjal eller meitai. Med en gang jeg setter snuppa opp i sjalet så raper og promper hun veldig mye. Og masser lett på magen og "sykle" med beina til babyen din slik at den får ut mest mulig luft.

Skrevet

tusen takk for svar og gode råd! hvor lenge varte kolikken hos dere og når gikk den over? ammet du?

Skrevet

nei du er ikke alene. vi hadde kolikkbarn, og det var helt grusomt. det er som du sier, at en ikke klarer å slappe av å nyte den fine babytiden...

her gikk kolikken over etter 3 mnd. vi prøvde MYE, men tror nok det rett og slett det var tiden som gjorde susen. all behandling mildnet det nok litt, men det forsvant ikke.

det er kommet lange gode forslag over her, og jeg bare nevner det vi synes fungerte:

Sukkervann når smertene var på det aller verste. fikk lillegutt til å slappe av og kanskje sovne en liten periode.

Bæresjal. det er utrolig tungt å bære en liten nesten hele døgnet. vi hadde en bæreslynge en ikke trengte å knyte, og både mor og far kunne bruke den uten noen lange læretimer med knyting. men det finnes et utall av bæreprodukter. søk og finn hva som passer for dere! det sparte iallefall ryggene våres. og lillegutt roet seg helt utrolig oppi der. der lå han nesten konstant fra kl 3 - 23

gå til en manuellterapeut som har erfaringer med KISS syndrom og kolikk. det kan være en skjevhet i nakke. husk å ta kontakt med en som har erfaring med slike små (du ser hvem som har dette på kiss-kidd sidene, søk og du finner den lett!) Manuellterapeuter er gratis å gå til, og du får også dekket reisen hvis du bor i en annen by enn den nærmeste manuellterapeuten. De gjør også mye av det samme som en kiropraktor, men har mer erfaring med små nurk.

Akupunktur. De finner punkter som akn løse noen av tarmproblemene. Barna gjør ingenting ang stikkene, og nålene sitter ikke inn i huden!

Akupunktøren våres opplyste også om at siden jeg hadde fått antibiotika under svangerskapet så kunne dette ha drept alle bakterier i tamen til den lille. og den brukte nå veldig mye tid og energi til å bygge opp dette igjen. vi kjøpe et middel på helsekosten som han fikk et par mnd tid! Det hjalp!

Dette er en tung tid, og en blir så vanvittig sliten. men hold ut, det ER lys i tunnelen!!

Lykke til!

Skrevet

Hei igjen!

Kolikken varte ca 3 1/2 mnd, men det var noe bedring siste måneden. Jeg forandret litt på ammingen, jeg fullammet til ca 4 1/2 mnd. Fikk et tips her inne at kolikk kunne forverres ved for stor melkeproduksjon, og for sterk utdrivingsrefleks hos meg. Slik at junior fikk altfor mye melk for fort, og svelget derfor en masse ekstra luft. I tillegg til at han ikke fikk til å rape. Vil ikke anbefale deg å gjøre noe som helst før du evt har kontaktet ammehjelpen. (Du finner litt om det jeg nevner på ammehjelpen.no.) Der er også tlf nr til damer som kan litt ekstra om kolikk. Godt å få noen råd der dersom du ammer. Det som hjelper best er faktisk å føle du får hjelp og at andre tar deg på alvor. Hos oss var fastlegen GULL. Hun ringte og ordnet slik at jeg slapp styre for mye med NAV samtidig som jeg hadde kaos hjemme. Helsesøster kan også være en støtte. Håper du setter i gang og ber om hjelp snart, slik at du ikke bukker under av stress og søvnmangel. Husk at mat og søvn for DEG er essensielt for at du skal kunne orke all skrikingen. Skulle ønske jeg kunne komme å hjelpe deg, for jeg vet at det er tøft, og INGEN som ikke har vært i situasjonen selv vet hvor slitsomt slik skriking natt etter natt kan være. LYKKE TIL!

Skrevet

minifom + SUKKERVANN.

kok opp 1 dl vann, ha i 1 ss med sukker, oppbevar i kjøleskap.(holder i 24 timer) trekk opp feks 2,5 ml i sprøyte og gi når babyen gråter. gi ved behov, men ikke som forebyggende. lunk det gjerne under rennende vann først så det ikke er for kaldt.

eneste rådet jeg har å gi desverre.

for oss så funket det kjempe bra. (ikke at han hadde kolikk, men han gråt 2 uker i strekk pga magesmerter.)

Skrevet

Jeg fullammet og holdt meg unna alle melkeprodukter, det hjalp litt men ikke så mye. Så kuttet jeg helt ammingen i fire dager og gav han bare nutramigen, og så begynte å amme han igjen, men fortsatte med nutramigen ca annethvert måltid i noen dager til, og så bare amme igjen. Det hjalp for meg, allerede første dagen med nutramigen hadde jeg en helt ny gutt. Han sluttet å skrike da han var 3 1/2 måned.

Skrevet

Angående Nutramigen:

Det finnes to foerskjellige typer, en som er for barn med melkeintoleranse og en som er for barn med BÅDE melkeintoleranse og soyaallergi. Selv er jeg kjempeallergisk mot soya så hvis du bare har prøvd den ene kan du kanskje prøve den andre også?

Et annet tips ift. Nutramigen er å ta vare på alle kvitteringene for Nutramigen er kjempedyrt og hvis du senere får konstatert melkeintoleranse kan du få refundert alle utleggene dine.

Jeg kuttet også ut alle melkeinnholdige produkter (ost, smør, saus etc.) (OBS. Husk på å kjøpe kalsiumtabletter på apoteket til deg selv slik at du får i deg nok kalsium.)

I tillegg kuttet jeg ut ALLE koffeinholdige drikker (også te) samt alle drikker med kullsyre.

Det virker kanskje litt mye med for oss hjalp det umiddelbart. Ga i tillegg Minifom før HVERT ENESTE måltid.

Føler med deg men det går over etterhvert, hold ut!!

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...