Gå til innhold

assisted hatching og refusjon fra nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært til Danmark til vårt første ivf forsøk, men det ble ikke noen innsetting desverre. Dersom det hadde blitt det hadde vi villet ha assisted hatching. Vi har kommet over 15.000 for medisiner, så vi tenkte vi kunne få refundert fra nav. Vi fikk beskjed fra nav om at måtte ha et brev fra klinikken om at behandlingen ikke er i strid med bioteknologiloven. Derfor lurer jeg på om assisted hatching er i strid med denne loven, det blir jo ikke utført i Norge? Er det noen andre som har erfaring med dette? Hvordan har dere som har vært i Danmark og valgt assisted hatching gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Lurer på det samme spørsmålet selv...skal ha ass hatcing samt sjekke eggene med spindelmikroskop (Nordica) om noen uker.

Så synd det ikke ble innsetting,kjære 'gullet og eg'.Skal dere prøve igjen?

Hvilken klinikk brukte dere?

Skrevet

Vi fikk ikke dekket ass. hatching.. kun medisiner kjøpt i norge for våre forsøk i danmark.. vi betalte 2500 kr hos ciconia for dette..

Skrevet

hei og takk for svar. Det er mulig jeg skrev spørsmålet mitt litt klønete, men det som jeg lurer på er om nav kan kreve det som de har sagt til oss, mht om behandlingen er i strid med bioteknologiloven eller ikke. Jeg vet at det er bare medisinene som vi kan få refundert, men så lurer jeg på om de kan sette noen krav i forhold til selve behandlingen for at vi skal kunne få refundert for medisinene? Derfor begynte vi å lure på om vi må betale både medisin og behandling selv, dersom vi velger assisted hatching. Skjønner dere hva jeg mener? Ble fryktelig vanskelig å få forklart dette på en grei måte :)

Rose39: vi har tenkt å prøve på nytt ja. Jeg har høy FSH og det modnet bare en folikkel, selv med maks dose medisin. Og eggposen var desverre tom :( Jeg tar nå Wheatgrass og ovarium D6, og håper at det skal ha en effekt. Planen er å starte på et nytt forsøk ved neste menstruasjon. Vi var til Maigaard (Århus) og de var kjempehyggelige. Men dr.Maigaard var litt "fjern", hilste ikke på meg en gang da han skulle komme og ta ut egget. Mannen min reagerte på dette, men jeg var litt for sløv og nervøs akkurat da til å tenke på det :)

Kan jeg spørre hva slags undersøkelse du skal gjøre med eggene på Nordica?

Skrevet

Nei det vil de ikke gjøre..

Skrevet

De kan sjekke eggene med et såkalt spindelmikroskop.Mer her:

http://www.nordica.org/composite-718.htm

Samt ass.hatching.

Jeg er veldig spent på om de finner noe ut om hvordan eggene mine er.Forrige runde i 2005/2006 fikk jeg ut mellom 8 og 12 egg, men få befruktet.Denne runden kun 5 ut, ingen befruktet...

Vedr.refusjon fra NAV har j skrevet en mail til de vedr.refusjon av reisekostnader, etc.

Jeg kommer til å høre om j får et brev fra Nordica med bekreftelse at jeg har vært igjennom ICSI.Det "ekstra" må vi betale selv (ass.hatcing etc), så for oss er medisinene det viktigste.Vi har ikke brukt opp noen forsøk her i Norge (den ene ble avbrutt pga ingen befruktning) så da har vi "til gode" refusjon av medisiner for nye 3 forsøk.

Har vært i kontakt med Maigaard, meget tilgjengelig og hyggelig lege! Men vi valgte Nordica pga lettere reisevei (Køben) samt dette spindelmikroskopet.

Skrevet

Hei:o)

Vi hadde ass.hatch.ved våre forsøk på Ciconia. Vi fikk refundert medisinutgifter uten spørsmål fra nav. Dette var riktig nok i 2007..

Lykke til:o)

Skrevet

Surikaten...

Ja man får refundert utgifter til medisiner, men du fikk vel ikke tilbake de 2500 kr for ass. hatching??

Skrevet

Tullemor1 mirakel baby i magen,

nei, vi fikk bare refundert medisinutgifter.- Så tusenlappene for hatchingen førte seg inn i rekken av mange,mange,mange tusenlapper som ble brukt på forsøk:o) men...det kom noe aldeles fantastisk ut av det!!! Jeg har en sønn på 2 år, og nyter hvert øyeblikk! Nå håper vi på et søsken...:o)

Skrevet

takk for svar og godt nytt år til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...