Gå til innhold

Hva er det med folk som inviterer til middag og serverer sære ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv spiser jeg det meste, mat er godt :-) Var i middagsselskap nå i julen, og i et før jul. I selskapene ble det servert henholdsvis bacalao og rakfisk. Dette er retter mange mennesker ikke liker, relativt sær mat å servere hvis man ikke vet at alle spiser det.

Så det jeg lurer på, er igrunnen hvorfor man velger å servere mat hvor sannsynligheten er stor at en, eller flere, av gjestene ikke liker det overhodet? Personlig prøver jeg å servere mat hvor det er såpass mye å velge i at det er usannsynlig at noen ikke finner noe de liker.

Skrevet

Folk som er sære i kosten kan la vere å gå i middagsselskap. Eg likar ikkje folk som ikkje likar mat!

Skrevet

Jeg elsker mat og elsker det meste, men rakfisk sliter jeg også med! Min største skrekk er å bli invitert i rakfisklag!!

Og jeg digger sushi, carpaccio rått kjøtt og mange sære ting.

Skrevet

Nå er vel ikke akkurat bacalao spesielt sært, synes jeg.

Skrevet

I vår vennekrets er det vanlig å spørre gjestene på forhånd om de liker f.eks. baccalao. Problem ute av verden :-)

Skrevet

Man spiser det man får servert. Uansett hva det er. Baccalao er ikke sært. Men hvis du skulle få noe veldig sært så spiser du! Du er vel voksen. Du kan bare passe på å forsyne deg litt beskjedent. Jeg spør aldri om folk liker det elller det når jeg skal ha selskap. Regner med at det er voksne folk som spiser det de får. Det er barnslig å ikke kunne få i seg en bit. Kjenner en person som er slik og det er veldig lite sjarmerende.

Skrevet

Jeg bestreber meg alltid for å servere noe alle gjestene synes er godt. men jeg har en svigermor som synes det er kjempemorsomt å servere ting folk ikke liker. Hun har en fiks ide på at hun skal lære folk å like ting.

Jeg er overhodet ikke sær i maten. Jeg spiser det aller meste, bortsett fra rakfisk (og hermetisk torskerogn). Dette vet hun,men allikevel serverer hun det gang på gang når vi skal dit, og lager selvfølgelig et stort nummer ut av det at jeg ikke liker det. Hver gang...

Svigerinna mi får stadig bløtkokt egg der, for det klarer ikke hun...

Sær form for humor....

Skrevet

Så egentlig er det svigermor du har et problem med.

Det hører til det å bli voksen, at man holder kjeft og heller lar være å forsyne seg så kraftig om det er mat man ikke syns så veldig om. Bacalao og rakfisk er ikke sært.

Skrevet

Svigermor? Hva snakker du om?

Baccalao og rakfisk er sær mat jo. Smalahove og lutefisk også. Jeg spiser alt selv jeg, men jeg serverer det ikke til folk jeg ikke vet liker det. Voksne folk trenger nemlig ikke spise ting de ikke liker, og det er utrolig barnslig å skulle tvinge dem til det.

forøvrig handlet mitt innlegg om hvorfor folk serverer ting de vet mange ikke liker? Ikke om hvorvidt voksne mennesker skal tvinges til å spise (tvinger dere vegeterianere også? det er jo voksne folk)

HI

Skrevet

Jeg er litt enig med svigermoren din jeg. Hvis du hadde forsynt deg litt forsiktig og ikke laget noe nummer av at du ikke liker bacalao eller rakfisk, hadde hun sikkert gitt seg.

Skrevet

Hva man mener er sær mat, er vel individuelt. Jeg synes hverken baccalao, rakfisk, smalahove eller lutefisk er spesielt sært, og spiser selv alle tingene. Er ikke spesielt begeistret for rakfisk, men synes ikke maten er sær av den grunn. Kan forstå at noe synes rakfisk og smalahove er sært, men lutefisk og bacccalao kan det ikke være mange som mener er sært vel? At mange ikke liker det, er en annen sak. Men så finnes det jo folk som ikke liker tomater eller paprika også, uten at det er spesielt sæt. Men: jeg kan heller ikke forstå at det er moro å servere noe man vet at en eller flere gjester ikke liker. Er da mye hyggeligere å få skryt for god mat.

Skrevet

Jeg har aldri lagd noe nummer ut av at jeg ikke klarer smaken på rakfisk. det er Svigermor som lager det. Jeg forsyner meg pent av lefse, rømme og løk, og spiser det, men hun hyler gjerne ut "har du smakt på fisken da, Tone?" "nå må du ta litt fisk da!" "nei, er du ikke voksen enda som spiser rakfisk!!"

Det klør i meg etter å servere krabbe en gang hun kommer, for det mener hun at ikke er spiselig, men jeg er for hyggelig til å gjøre det...

Tror det er litt regionale forskjeller ute og går her også, for her er rakfisk temmelig sær mat, men vi spiser gjerne blåskjell, hjertskjell, krabbe osv, som i følge svigermor fra innlandet ikke er ordentelig mat...

annie som ikke liker rakfisk og torskerogn...

Skrevet

Jeg hadde ikke invitert og servert noe jeg vet noen ikke liker.

Jeg spiser kun det jeg liker og lager ikke noe styr utav det. Spiser gjerne tilbehør jeg:) Ikke no problem.

Og fordi jeg er voksen så burde jeg spise det jeg får servert. Nei, takk! Liker jeg ikke så liker jeg ikke.

Drikker heller ikke kaffe, men kanskje jeg burde drikke det siden det blir servert?? Hva med kake og slikt?

Hva om noen går på diett? Mener dere det er uhøflig å ikke smake da? Det er vel selskapet de ønsket, ikke at gjestene skal rose maten i skyene?

Synes det er sært å servere mat du vet gjestene ikke liker.

Skrevet

signerer 22.44

selv er jeg veldig kresen (skulle ønske jeg ikke var det, men har spiseproblemer).. så syntes ikke det er moro å spise mat jeg ikke liker.. har flere ganger presset i meg maten..

dessuten tåler jeg ikke melk, noe de aller fleste veit.. men de serverer alltid noe med melk eller fløte i.. og samme greia hver gang, jeg kan ikke spise.. "åh, det tenkte jeg ikke på, men husker det jo egentlig da.. " kanskje ikke så rart dem husker det siden dem alltid lager mat jeg ikke kan spise

Skrevet

Bacalao og raktfisk saert? Det er naa helt vanlige matretter her til lands. Om folk skal vaere saa saere faar de naa spise en potetbit eller noe for aa jage bort sulten.

Skrevet

Forrige gang vi hadde middagsgjester serverte jeg biff, og mens jeg stod og laget fløtesaus med løk og champignon fikk jeg beskjed om at en av gjestene ikke liker løk. Da laget jeg egen saus til ham, uten løk. Kunne ikke ramle meg inn å forlange at han skal spise løk mens han er hos meg, når han ikke liker det!

Er selv kresen, og brekker meg lett om jeg får ting i munnen som ikke faller i smak eller med rar konsistens.

Server hva dere vil, men ikke forvent at jeg skal spise noe jeg ikke klarer

Skrevet

He he, det jeg mente var vel mer at om man er foelsom saa er det gjestens ansvar aa si ifra for det er jo ganske vanskelig aa vite hva folk synes er vondt eller ekkelt ... for eksempel loek hadde jeg aldri kunnet gjettet meg til. Om folk ikke sier ifra naar de kommer saa faar de ta til takke med kokte poteter eller litt flatbroed!

Skrevet

Ja dette lurer jeg også på;

dere som er så voksne, tvinger dere vegetarianere til å spise kjøtt?

Skrevet

Nei, men jeg forventer at folk som har spesielle krav til maten, som allergier, ikke liker ting eller andre ting, sier ifra naar jeg inviterer. Det er det som er normal folkeskikk, ikke aa forvente at verten helt av seg selv lager oerten retter!

Skrevet

Er enig i at rakfisk er spesielt, har en særegen smak og er for spesielt intresserte. Det er jo veldig vanlig å invitere til rakfisklag, da og da er det jo greit å enten takke ja eller stå over.. Men å overraske folk med kun rakfisk er jeg enig i, det gjør man bare ikke..

Bacalao, derimot, er jo bare fisk i tomatsaus, noe de fleste i burde klare å spise..

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å si "Jatakk, jeg kommer gjerne, men jeg liker ikke rakfisk, lutefisk, blåskjell og andre skjell, ribbe, blekksprutarmer, sushi, kjøttboller med 80% løk" og ørten andre ting som jeg virkelig ikke klarer å spise.

Jeg hadde absolutt ikke forventa en helt annen middag bare til meg, eller at alle andre må spise noe kjipt pga meg, men heller ikke å dukke opp til middagsselskap med blåskjell og gjøk med hjemmelaga eddiksaus..!

Skrevet

Ble invitert hos noen vegetarianere engang, på brødpudding. Mere smakløs mat skal du lete lenge etter. Veldig vanskelig å skryte av mat man ikke liker er det også..hehe

Skrevet

Bacalao er ikke sær mat! Det er fisk med tomat! Og litt til.

Rakfisk kan jeg være enig i er litt sært, men blir du invitert i rakfisklag, så får du nok beskjed om det på forhånd. Det er nemlig en greie det: "rakfisklag". Mine foreldre holdt forresten på å stryke med pga botulisme etter et slikt lag. De gikk i første rekke neste gang det ble servert.

Hvis du er kjedelig i matveien, så deg om det. Ikke overfør det på andre!

Skrevet

Ta deg en burger på Mc'ern før du ankommer "rakfisk-helvetet", så trenger du ikke spise noe :-)

PROBLEM SOLVED!!! =)

Skrevet

Spør hva vi får servert på forhånd jeg. Skulle svaret vise seg å være haggis eller lignende spiser jeg før jeg kommer;)

Foresten. HVA ER GREIA med cabaret? Er det noen som faktisk liker dette? Eller serveres det bare fordi det er tradisjon? Og hvordan kom noen på å lage dette i utgangspunktet?

Vi tar reker, erter, fiskepudding, gulrot og alt annet dritt vi kan finne, heller nydelig aspik rundt og voila?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...