Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om sønnen min er understimulert på noen områder i forhold til gjennomsnittlige 3-åringer. Jeg ønsker å utvikle språket hans og motorikken. Noen som har noen gode råd eller vet om noen fine leker som kan hjelpe?

Skrevet

Ved å spørre i barnehagen eller på helsestasjonen kan du finne ut om han er understimulert. Det finnes også måleinstrumenter for å finne ut om han er det.

Barn lærer mye om kroppen sin ved å være ute i naturen, klatre i trær og i klatrestativer, hoppe over et tau som ligger på bakken eller som svinger svakt fram og tilbake, alt man kan finne på på en lekeplass, svømmehallen, sparke og kaste ball, hoppe på trampoline eller fra stubber. Eller hoppeball til å ha inne.

Å lese bøker stimulerer språket hans. Du kan lese for han eller låne en bok med mange bilder, f.eks vrimlebok, og spørre hva de forskjellige tingene er, bruke riktige ord på ting i stedet for å si "den" og "tingen" og "fuglen" i stedet for å si hvilken fugl dere ser. I det hele tatt bruke språket aktivt. Regler, vers og sanger kan også hjelpe.

Skrevet

Ta han med deg.

La han hjelpe deg med middagen, skjære, kutte, skrelle, røre, rive og vaske. Snakk sammen om dagen, om maten og om alt mulig annet.

Sett deg ned og tegn eller mal sammen, lag noe, pusle litt, bygge lego eller klosser.

Gå på tur sammen, lek. Klatre, klyve, balansere, løpe, krype, krabbe og rulle. Snakk om hva dere ser, hva dere opplever.

Skrevet

Tusen takk for svar! Ikke alltid like lett å vite hvor normalen ligger med all den fokusen på pedagogikk og stimulering som er overalt. Jeg følte litt at jeg hadde satt meg fast. Ønsker ingen einstein unge, bare at han får det han trenger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...