Anonym bruker Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Hei... venter min lille nå om noen uker, bf har for en stund siden dumpa og kasta meg ut. Han snakker om at han skal ha 50% av alt når var lille er født... 50% foreldrerett og 50% omsorgsrett... Det med foreldreretten er greit, det kan han få, men omsorgsretten?? Nei ser liksom ikke for meg at min lille skal være annenhver uke hos meg og bf.... Pliz si at han ikke kan kreve dette...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 hvis dere har delt foreldrerett så har dere delt ansvar for ungen og han har krav på delt samvær/omsorg for barnet,så pass på å skill mellom foreldrerett og samværsrett!!! hvis mor og far ikke har vært gift eller bor sammen når barnet er født(har samme addresse) så får mor automatisk foreldreretten.hvis man vil ha delt foreldrerett må begge foreldre skrive under på det,på et skjema man får da barnet er født. hvis far da vil ha delt foreldrerett må det gå igjennom rettsak. jeg blir også alenemor og skal ha foreldreretten alene,men skal lage en samværs avtale hvor far kan komme hit til meg og besøke den lille,og det vil ikke være aktuelt med overnattinger hos far før på mange år(pga fars oppførsel). en far kan uansett ikke bare komme og ta med seg et spedbarn som ammes, far må bli kjent med ungen før samværet kan utvides. leste et sted at barn under 3 år bør kun ha ett bosted. så nei,så sant dere ikke er gift eller samboere så kan han ikke bare kreve delt foreldrerett,da må han gå rettens vei.så sant du ikke skriver under på delt foreldre.rett!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 vil bare tilføye at det med ett bosted gjelder da mest for de barn som bllir født etter at forholdet tar slutt og far aldri har blitt kjent med barnet. de som går ifra hverandre etter at barnet er født og far og barn har rukket å bli kjent,så kan det selvfølgelig være hos far tidligere!
pia*fødeklar* Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 hei vil rette litt på det hun over her skriver. slv om dere har delt foreldreansvar så betyr IKKE det at han har rett på 50% omsorg for barnet. har dere delt foreldreansvar vil det si at han har rett til å være med å bestemme hva som er best for barnet..ikke at barnet skal bo 50% hos han. far vil heller ikke få 50% omsorg for barnet så lenge det er lite. det må i såfall avtales dere imellom. de fleste eksperter sier jo også at det ikke er heldig med delt bosted for barn under 3 år. En domstol vil heller aldri dømme 50-50 når det gjelder omsorgen (kun foreldreansvar) for en slik ordning med delt bosted er ikke heldig hvis ikke foreldrene samarbeider godt(noe de ikke gjør hvis det ender i retten). så selv om du og barnefar har delt foreldreansvar skal du IKKE være redd for at han kan kreve delt bosted. har en sønn på snart 3 som jeg er alene med og venter nå nr 2. så begynner å få litt erfaring på dette nå ;P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå