Gå til innhold

Romeo

ojoj, NÅ er det liv i leiren!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min vil at gutten i magen skal hete Romeo.

Liker det "av og til" men, de få som har fått høre om navnet, har gitt oss noen rare (egentlig negative) tilbakemeldinger.

Og det er derfor hormonelle meg har begynt å stusse over navnet, for min første reaksjon på navnet var at det var kjempe fint og at jeg ville han skulle hete det!

Det er pga tilbakemeldingene av bare 3 mennesker som gjør at jeg er "redd" navnet blir alt for spesielt, og er redd alt snakket. Fortalte det til mine foreldre, og en svigerinne, ble jo litt lei meg da den første reaksjonen til svigerinna mi var: NEI! han kan ikke HETE det!!! og min mor bare lo og lo, og sa hun så for seg en rundbrenner, men jeg sier no at om det er romeo i romeo og juliet du tenker på, var han jo det motsatte av rundbrenner!

Kjenner ingen som heter det, og vet heller ikke om noen som heter det, har derfor ingen assosiasjoner til navnet annet enn hamlet sin historie, men det er jo ikke en "ekte" assosiasjon liksom, ikke derfor vi liker navnet.

Vi liker det pga melodien i navnet, vi synes rett og slett det er et vakkert navn.

Synes det passer til en liten baby, og til en halvannet åring, 5 åring, tenåring, en voksen mann og en gammel mann:) Tenker det er et navn han kan bære hele livet.

Noen innspill på dette navnet?

Svigerinna mi mente han kom til å bli mobbet på ungdomskolen (!!???) men når jeg tenker meg om, så har hun fortalt at hun selv mobbet på ungdomskolen, så tror hun kanskje har et betent forhold til det?

Ønsker ikke å gi sønnen min et "belastet" navn, tror dere dette navnet vil bli "akseptert" i norge? Kan han leve godt med dette navnet tror dere?

Det er heller ikke fordi vi vil han skal ha "et spesiellt" navn som ingen andre har, det er rett og slett av den ene enkle grunnen at vi synes navnet er vakkert og ser for oss sønnen vår (i alle aldre, fra baby til gammel) med dette navnet.

Vil ikke at det skal oppfattes som et navn i gaten tallulah eller noe, og bli "beskyldt" for å være sære og ovenpå osv.

Jeg spør igjen (hehe) noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker igrunnen spes navn, og er for navn ikke alle i gata heter. det er nemlig utrolig kjedlig.

Men synes ikke Romeo er pent. Roma som jentenavn derimot er nydelig.

Hører bare den gamle grand prix sangen når jeg hører Romeo.

Pluss at jeg vel ser for meg en mørk gutt med brune øyne og gylden hud.

Men det viktigste er at dere liker navnet.

Som jeg og min venninne. Hun liker trauste norske navn og jeg er stikk motsatt.. he he.

Så vi er veldig uenige i hverandres navnvalg.

Om dere kalle han Romeo går det bare en liten stund så kunne han ikke hete noe annet!!

Men MYE heller Romeo enn Trygve, Sigurd, Mathias, Elias, Gustav, leander osv osv.

Skrevet

Jeg liker både godt norske og mer internasjonale navn, så jeg er litt blandet. Siden du spør: Romeo synes jeg er kustygt både på norske og utenlandske barn...Det finnes så mange vakre navn som går i hele verden!

Skrevet

Forbinder bare navnet med Kjetil Stokkans Grand Prix-låt "Romeo, Romeo - gudene skal vite at du aldri blir en Romeo...", samt the Beckhams sønn, Romeo. For min del - ikke de beste assosiasjonene! Romeo kombinert med norske etternavn, som Romeo Halvorsen eller Romeo Meltveit høres jo også veldig corny ut. Ikke et navn jeg kunne vurdert altså!

Skrevet

Jeg synes sønnen til Beckham som heter Romeo er utrolig skjønn, så jeg liker i grunn navnet ganske godt. Enig i at Romeo Jensen ikke egner seg best, men har dere ett litt eksotisk etternavn ser jeg ikke problemet. Mange av våre nye landsmenn bringer med seg mange "nye" navn, derfor kan jeg ikke skjønne at akkurat Romeo, som mange kjenner til, skal være en belastning. Jeg liker klangen, og synes navnet er romantisk og pent.

Skrevet

Så kjekt med mange svar! :)

vel, kan nok kke skryte på oss særlig eksotiske navn akkurat, men, vet ikke.

Visste ikke om at sønnen til beckham hette romeo før i dag (mamma sa det til meg- hun hadde surfet på nett)

det er forøvrig 25 personer i norge som har romeo til eneste fornavn (mamma som informerer meg igjen)

mannen min deler fornavn, som eneste fornavn, med ca 10-11.000 andre i norge, sånn til sammenligning:)) Mitt navn deler jeg med ca 700 andre, så det er jo relativt lite brukt. De tre andre barna våre deler navn med 2-3000 andre (ene barnet delte med ca 2000, ett barn delte med ca 2500 og det eldste barnet med ca 3000 andre..

Men ser liksom for meg at navnet blir litt "fornorsket" jeg. Men vi har ganske norske etternavn, ikke helt vanlige som jensen og olsen osv, men men.

Eller forresten, det er faktisk noen kjendiser borte i usa som har samme etternavnet som meg, de har da fått navnet sitt herfra pga oldeforeldrene deres eller noe sånnt immigrerte herfra. Og han skal ha mitt etternavn, da de andre barna har det (fordi mitt er stiligst!!!!) hehe neida:) Ble no sånn

Skrevet

Ungen er skjønn, men foreldrene er noen brødhoder...

Skrevet

hehe, i harry-gaten!! Huff, tenk å hete harry da..

nei, er mye som kan bli beskyldt for å være harry. Men altså, det er historien om romeo og juliet som går igjen, at "stakkars barn, han vil bli tatt for en cassanova å være" og den derre sangen fra 1986.. og ja, at sønnen til victoria beckham heter det, og at mange synes hun er teit, og da blir andre foreldre med barn som heter romeo like teite... (???)

Skrevet

Hehe, ser at prebs allerede har rappet kustygtkommentaren ;P

Men ja det er helt forferdelig... Verre enn Kevin nesten...

Gi lillebror et ordentlig navn!!

• 5 år senere...
Skrevet

Elsker navnet Romeo! Kommer til å gi barnet mitt navnet Romeo hvis det blir en gutt <3

Skrevet

Jeg syns navnet er nydelig. Liker at det er et litt mykt navn, men det er fortsatt klart maskulint. Jeg tror ikke det er noe du blir mobbet for på ungdomsskolen. Barneskolen, kanskje, om de har hørt om Romeo og Julie. Tror egentlig et slikt navn lett kan dra damer når han kommer i voksen alder, fordi de fleste tenker på Romeo i Romeo og Julie, som igjen er en positiv assosiasjon i den sammenhengen. Likevel er det liksom det at fornavn som utelukkende er assosiert med én person (Romeo, Rihanna, Lancelot etc.) blir ofte mye å leve opp til. Du blir gjerne sammenliknet med vedkommende, og da er det ikke lett å strekke til. Det som kjennetegner slike navn er jo at en kun trenger å si fornavnet til personen og alle vet hvem du mener, så fornavnet er ene og alene knyttet til den personen.

Så jeg syns det er pent, men det kan bli mye å "leve opp til". Alle har jo en formening om hvordan personligheten til en Romeo er...

Skrevet

Jeg vet at denne tråden er gammel, men: 

At Romeo er et navn som passer på voksen mann/gammel mann er bare komisk i mine øyne.

Det er harry! Glamour-modeller kaller barna sine Romeo Nathaniel, MIchelle Isabella og Leander Kassander. 

Jeg ville gått for noe mindre lavstatus.

Anonymous poster hash: dcc10...8e9
Skrevet (endret)

Jeg syns navnet er nydelig. Liker at det er et litt mykt navn, men det er fortsatt klart maskulint. Jeg tror ikke det er noe du blir mobbet for på ungdomsskolen. Barneskolen, kanskje, om de har hørt om Romeo og Julie. Tror egentlig et slikt navn lett kan dra damer når han kommer i voksen alder, fordi de fleste tenker på Romeo i Romeo og Julie, som igjen er en positiv assosiasjon i den sammenhengen. Likevel er det liksom det at fornavn som utelukkende er assosiert med én person (Romeo, Rihanna, Lancelot etc.) blir ofte mye å leve opp til. Du blir gjerne sammenliknet med vedkommende, og da er det ikke lett å strekke til. Det som kjennetegner slike navn er jo at en kun trenger å si fornavnet til personen og alle vet hvem du mener, så fornavnet er ene og alene knyttet til den personen.

Så jeg syns det er pent, men det kan bli mye å "leve opp til". Alle har jo en formening om hvordan personligheten til en Romeo er...

Jeg er ikke helt enig, litt bare. Jeg møtte en mann som het Romeo en gang lenge siden og når han introduserte seg som Romeo syns jeg han virket veldig mystisk og tiltrekkende ^_^ Så spennende at han heter Romeo tenkte jeg bare! Men han sa det på en helt vanlig måte som et helt vanlig navn og ingen reagerte noe på han het Romeo. Var ute på byen med kompisene hans og han var helt vanlige fyr og virket ikke som noen forventet noe ekstra av han (Bortsjett fra meg kansje :P)  han var bare en av gutta, men med ett mere spennende navn.

Endret av MayPandora
Skrevet (endret)

At Romeo er et navn som passer på voksen mann/gammel mann er bare komisk i mine øyne.

Det er harry! Glamour-modeller kaller barna sine Romeo Nathaniel, MIchelle Isabella og Leander Kassander. 

Jeg er HEEELT uenig med deg!!!! Men det er det som er bra! For da har vi mange forskjellige mennesker med mange forskjellige navn. Kansje også en voksen mann som heter Romeo heller ender opp med en glamour modell vakker dame enn en dame som syns navnet hans er komisk. Eller en lege dame med åpent sinn som tenker hva er vel i ett navn? hvis en rose hadde hetet noe annet ville den forsatt luktet like søtt? Han er fantastisk og navnet er jo fra Shakespear som også er fantastisk <3 (egentlig er Romeo italiensk og betyr Pilgrimer til Roma) Kansje får de maaange barn med mange vakre navn fra historie bøker som er 200 år gammel... nå snakket jeg meg helt bort. Men uansett alle har forskjellige meninger, man kan aldri gjøre alle tilfredse heller. Så alle burde velge noe fra hjertet sitt og slutte å være redde for å være anderledes. Det er vi alle uansett.

Ps: Tenk å ha en bestefar som het Romeo da!!! Det hadde vært utrolig kult!!!!

åååh da ville jeg spurt om alt han har opplevd i livet sitt! Om alle stedene i verden han har vært, han må jo være en som har reist på eventyr og opplevd masse! (fin fordom fordi navnet er eksotisk og klassisk) :P

Endret av MayPandora
Skrevet

Jeg er HEEELT uenig med deg!!!! Men det er det som er bra! For da har vi mange forskjellige mennesker med mange forskjellige navn. Kansje også en voksen mann som heter Romeo heller ender opp med en glamour modell vakker dame enn en dame som syns navnet hans er komisk. Eller en lege dame med åpent sinn som tenker hva er vel i ett navn? hvis en rose hadde hetet noe annet ville den forsatt luktet like søtt? Han er fantastisk og navnet er jo fra Shakespear som også er fantastisk <3 (egentlig er Romeo italiensk og betyr Pilgrimer til Roma) Kansje får de maaange barn med mange vakre navn fra historie bøker som er 200 år gammel... nå snakket jeg meg helt bort. Men uansett alle har forskjellige meninger, man kan aldri gjøre alle tilfredse heller. Så alle burde velge noe fra hjertet sitt og slutte å være redde for å være anderledes. Det er vi alle uansett.

Ps: Tenk å ha en bestefar som het Romeo da!!! Det hadde vært utrolig kult!!!!

åååh da ville jeg spurt om alt han har opplevd i livet sitt! Om alle stedene i verden han har vært, han må jo være en som har reist på eventyr og opplevd masse! (fin fordom fordi navnet er eksotisk og klassisk) :P

Hehe unnskyld at jeg bryter inn her!

Men jeg fant bare svaret ditt så utrolig sjarmerende :P Her får du et bittert svar, og du responderer med et oppriktig smil og ivrighet. Helt herlig ;)

Og jeg er ikke en person som liker Romeo-navnet. Men du klarer jamen å redde det ;)

Skrevet

Romeo er bare uberkleint!!

Romeo er bare ubervakkert!!! ;)

Skrevet

Hmm.. har liksom aldri tenkt på Romeo som noe alternativ egentlig, men etter å ha smakt litt på det i de to innleggene her inne, så må jeg si jeg liker det mer og mer. :)

Jeg tror ikke det er så belastet som man skal ha det til. De fleste får isåfall positive assosiasjoner til navnet vil jeg tro.. jeg vet ihvertfall at det jeg tenker på når jeg hører Romeo er "kjærlighet" - og det har nok mye med Romeo og Julie og gjøre - en av de mest kjente kjærlighetshistoriene i verden. :)

Jeg tror også at om jeg hadde møtt en person som het Romeo, så hadde jeg nok tenkt at dette må være en interessant fyr som har opplevd mye. :P

Og den sangen alle snakker om har jeg aldri hørt, så tviler på at barn om 6 år + kommer til å ha den i bakhuet når de blir introdusert for sønnen din. ;)

Nei, jeg syns navnet er fint jeg! Syns dere skal velge det om dere ønsker det :) De andre rundt dere venner seg til det fortere enn dere (og de) tror.. og så blir det den naturligste ting i verden :)

Skrevet

Hmm.. har liksom aldri tenkt på Romeo som noe alternativ egentlig, men etter å ha smakt litt på det i de to innleggene her inne, så må jeg si jeg liker det mer og mer. :)

Jeg tror ikke det er så belastet som man skal ha det til. De fleste får isåfall positive assosiasjoner til navnet vil jeg tro.. jeg vet ihvertfall at det jeg tenker på når jeg hører Romeo er "kjærlighet" - og det har nok mye med Romeo og Julie og gjøre - en av de mest kjente kjærlighetshistoriene i verden. :)

Jeg tror også at om jeg hadde møtt en person som het Romeo, så hadde jeg nok tenkt at dette må være en interessant fyr som har opplevd mye. :P

Og den sangen alle snakker om har jeg aldri hørt, så tviler på at barn om 6 år + kommer til å ha den i bakhuet når de blir introdusert for sønnen din. ;)

Nei, jeg syns navnet er fint jeg! Syns dere skal velge det om dere ønsker det :) De andre rundt dere venner seg til det fortere enn dere (og de) tror.. og så blir det den naturligste ting i verden :)

Likte innlegget ditt veldig! :)

Du har helt rett jeg tror heller det ikke er så belastet og at folk venner seg til det fortere enn de tror. Tror heller ikke barn vil mobbe barnet ditt så lenge man lærer han/hun å få god selvtilitt og at de sier ifra til voksne som må stoppe mobbingen. :( Barn blir vel heller mobbet av andre ting enn navn... Og man lærer ikke om shakespeare på barneskolen og kansje heller ikke på ungdomskolen om noen år hvem vet... Den filmen med Leonardo Dicapro <3 som Romeo er jo blitt ganske gammel nå og har heller ikke hørt om den sangen. Er visst flere å flere som heter det nå så om 6 år + er det kansje ett vanlig navn i Norge. Folk blir jo mere å mere vandt med utendlanske navn både i Norge og rundt om i verden. ^_^

Skrevet

Synes faktisk det er et nydelig navn når jeg hører det. Vet ikke om jeg hadde turt å bruke det selv, men absolutt nydelig.

Anonymous poster hash: 452c3...19f
  • 5 uker senere...
Skrevet

Romeo er kjempestygt! Jeg jobber selv i videregående og jeg kan skrive under på at ungdom er nådeløse. Tenk på assosiasjonene til navnet. Kan hende du får en gutt som ikke passer til å hete Romeo? Har dere utenlandske aner kan Romeo til en viss grad rettferrdiggjøres. En smålubben, lys og helnorsk gutt passer ikke til Romeo. Særlig ikke om dere har et norsk etternavn. Kan en voksen mann hete Romeo og bli tatt seriøst? Vil han kunne presentere seg uten at folk tror han tuller? Vil han trives med navnet? Tenk på barnet og ikke på hva dere synes er "nydelig" nå. Stakkaren skal leve med navnet et helt liv.

Har dere bestemt dere?

Anonymous poster hash: bc95e...fed

Skrevet

Hva med Romero som keeperen til Argentina, eller det norrøne navnet Romar?

Anonymous poster hash: 8b0cc...48d

Skrevet (endret)

Romeo er kjempestygt! Jeg jobber selv i videregående og jeg kan skrive under på at ungdom er nådeløse. Tenk på assosiasjonene til navnet. Kan hende du får en gutt som ikke passer til å hete Romeo? Har dere utenlandske aner kan Romeo til en viss grad rettferrdiggjøres. En smålubben, lys og helnorsk gutt passer ikke til Romeo. Særlig ikke om dere har et norsk etternavn. Kan en voksen mann hete Romeo og bli tatt seriøst? Vil han kunne presentere seg uten at folk tror han tuller? Vil han trives med navnet? Tenk på barnet og ikke på hva dere synes er "nydelig" nå. Stakkaren skal leve med navnet et helt liv.

Har dere bestemt dere?

Anonymous poster hash: bc95e...fed

Er en god del i verden som heter Romeo og har ett helt fint liv. Folk blir mobbet for alt mulig og som lærer burde man ha null toleranse for mobbing uansett.

Vidregående er folk litt mere oppegående, iallefall de jeg gikk på. Selvom du syntes det er stygt så er det sikkert en del som syntes det er pent og når itileggg David Beckham og Victoria Beckham sin sønn heter det er det litt trend over det også. Syntes ikke det er fint å skrive stakkaren må leve med det navnet. Syntes det er mye stakkars med helnorske standar navn som alle andre har fordi man var redd for å velge det man egentlig ville i frykt for mobbing. (syntes man norske vanlige navn er pene så er det helt i orden det også.)  

Det høres ut som du vil ingen skal skille seg ut og at alle må følge de samme navnene bare fordi man er norsk, det er derfor jeg tror folk blir mobbet fordi folk er så redde for noe som er anderledes. Men ALLE er anderledes og hvis folk slutter å være redde for å vise sin egen personlighet så kan forhåpentligvis alle bli aksepterte.

Nå kjenner jeg deg ikke og vet ingen ting om din historie i det hele tatt og vil ikke dømme deg, men jeg håper du ikke lærer bort at du må skli mest mulig inn i frykt for å bli mobbet. Og hvis som du sier du får en lubben sønn, så er det ikke navnet som er problemet. Da må dere sette dere ned sammen å forandre på både kosthold og livsvaner. Fysisk aktivitet er kjempeviktig for alle! Men nå har jeg ingen erfaring med fedme osv så kan ikke utale meg noe der. 

Endret av MayPandora

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...