Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Se, der kommer han! 8 Hør, det er min elskede! Se, der kommer han! Han springer over heiene og hopper bortover haugene. 9 Min elskede er som gasellen, han ligner den unge hjort. Se, der står han ved husveggen; han kikker inn gjennom gluggen og gløtter mellom sprinklene. 10 Min kjæreste tar til orde og sier: Stå opp, min elskede! Kom, du min fagre pike! 11 For se, nå er vinteren slutt, regnet er over, det er borte. 12 Blomstene kommer til syne på marken; sangens tid er kommet, turtelduen kurrer i vårt land. 13 Fikentreet setter frukt, det anger av blomstrende vintrær. Min elskede, stå opp! Kom, du min fagre pike! 14 Du min due i bergets kløfter, i ly av de bratte fjell, la meg få se din skikkelse, la meg høre din røst! For din røst er så mild og din skikkelse så fager.
La Perla Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Her er ett av mine desiderte favorittdikt, av karin Boye: Idyll Din röst och dina steg faller mjuka som dagg på min arbetsdag. Där jag sitter är det vår i luften omkring mig av din levande värme. Du blommar i min tanke, du blommar i mitt blod, och jag undrar bara, att inte mina lyckliga händer slår ut i tunga rosor. Nu sluter sig vardagens rymd kring oss två, lik en len lätt dimma. Är du rädd att bli fånge, är du rädd att drunkna i det gråa? Var inte rädd: i vardagens innersta, i allt livs hjärta, brinner med stilla nynnande lågor en djup, hemlig helg.
Miramor Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Jeg har et fint, men det er vel ikke lov å legge ut dikt uten at jeg vet hvem som har skrevet det, eller???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå