Gå til innhold

Slutte med bleie!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dattera vår er 2,5 år. Jeg prøver å få henne til å bli kjent med å gå på do/potte, har prøvd lenge. Hun har ikke interesse i det hele tatt, kun hvis jeg synger for henne mens hun sitter der. Det er greit nok det, men hun kan sitte på do i evigheter uten at det skjer noen ting, men så fort hun får på bleia igjen så kommer det noe der....

Er hun rett og slett ikke klar enda??

Det skal sies at hun sier ifra når hun har bæsj i bleia for det synes hun er ekkelt!!!

Skrevet

Jeg holder på med samme kampen med en gutt som er nesten like stor:) Klar og klar..skal man vente til barna vil må man vel bytte bleier til de går på ungdomsskolen;P Gutten min liker også å sitte på do og lese. Noen få ganger har det kommet noe i do og det hjelper ikke hvor mye vi jubler, det er SKUMLE greier:)

Nå har vi fått tips fra en med store barn om å la han gå i truse hjemme, skifte med en gang vi kommer hjem og sette ham på do rett etter måltider og rett etter at han er våken.Skal teste ut tipsene og se;) foreløbig (noen dager) er det ingen bedring, men han liker bedre å ha på truse enn bleie hverfall:)

Skrevet

jeg syns man skal vente til dem er klar selv. man kan jo selvfølgelig øve med dem men ikke tvinge dem.

i vår prøvde jeg å sette datteren vår ( fylte 2 år på seinvåren) på do. hun var helt HYSTERISK. skulle IKKE sitte på do. jaja tenkte jeg. får prøve igjen neste sommer da...

hun gikk mye naken i starten av sommeren siden det var så fint vær.hun tisset seg ut masse. tisset på stuegulvet, stolen sin, hagen, badebassenget osv. men det gikk greit... så plutselig en dag sa hun mamma jeg må tisse.. så jeg løftet henne og vi løp til doen.hun tisset og fikk stor applaus...den dagen sluttet hun også med bleien... et par uker seinere sluttet hun på natten.. hun var 2 år og 2 mnd da hun sluttet på dagen og 2 år og 3 mnd når hun sluttet på natten. hun har bestemt alt helt selv...

en venninne av meg var veldig opptatt av at hennes sønn skulle slutte med bleie.. så dem startet med pottetrening litt før han fylte 2 år. dem satt han på potte morgen og kveld og han fikk gå mye naken hjemme... de fokuserte veldig på at han skulle bli tørr denne sommeren (like gammel som min datter)... han begynte å gå på do.. og sluttet på dagen og natten. men plutselig så var det så mye uhell at de måtte ta på bleien igjen. han var ikke klar for å slutte selv... selv om han klarte å gå på do i lang tid..

så man må være obs på at det viktig at dem får være med å bestemme litt selv og

Skrevet

Jeg gjorde litt feil på "prøvekluten" vår og maste for mye med do, potte og bæsj. Trodde h*n var klar for å være bleiefri fordi h*n var helt tørr, men var altså ikke klar for å bæsje på do eller potte altså. Det ble stressende for både mor og barn, og hadde jeg fått muligheta igjen ville jeg tatt tingene mer i prøveklutens tempo.

Det er ikke selvsagt at barna aldri slutter med bleie dersom man ikke presser dem.

Skrevet

hun er helt klart ikke klar enda.sønnen min har ikke hatt noe interresse av å gå på do.han er 2,5 år.plutselig komhan i forrige uke å sa at han ikke skulle bruke bleie om natta.jeg lot han prøve,og det gikk kjempebra.ett par dager etterpå så ville han ikke ha bleie på dagen,og nå synes han det er stas å gå på do.han er ikke helt tørr enda,men vi prøver.har en datter som er 5 år også,og hun sa ifra selv når hun var klar.da var det bare å ta av bleien,så var hun tørr.hun var også 2.5 år.det kommer som regel av seg selv,men det er greit å øve litt og ufarliggjør doen.er hun ikke klar enda så blir det bare mye stress for både mor og barn,og du kan faktisk forskyve hele prosessen fordi hun heller ser på det som noe negativt

Skrevet

Min oppfatning er at barn i Norge i dag blir tørre langt senere enn nødvendig. I sør Europa f.eks og tidligere i var/er barna tørre gjennomsnitlig et år før. Tror ikke "å vente til barnet er klart-filosofien" fungerer særlig bra. Tror heller at man forurenser langt mer enn nødvendig.

Skrevet

Jenta vår sluttet med bleie på dagen nå i sommer (ble 3 år i nov) lot henne bare gå masse naken på stranda osv og det hjalp veldig for henne så hun sluttet med bleia ganske fort på dagen:) Men nattbleia har hun akkurat sluttet med nå (blir 4 natta på rad nå, og hun har ik tisset på seg:D vi prøvde for noen mnd siden men da var hun ikke klar og tisset på seg hver natt:P men for 3 dager siden sa hun at hun ikke ville sove med bleie men i trusa så det bestemte hun helt selv. Vi har latt henne følge sitt eget tempo og det har fungert bra hos oss!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...