Gå til innhold

Dere som fortsatt ammer når barnet er ca 15 mndr...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke reaksjoner får dere av folk? Jeg ammer morgen og kveld og av og til når det nærmer seg leggetid og vi er på besøk eller har besøk får han litt kos. Føler jeg får nagative reaksjoner av et par venninner på dette. De mener visst jeg skjemmer han bort og at det er på høy tid å slutte (:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får negative reaksjoner fra svigemor om at jeg ammer min 13 mnd gamle datter, og jeg har INGEN intensjoner om å slutte innen de neste par mndene.. det er jo faktisk anbefalt at man ammer til barna er 2 år, jeg ble skrytt opp i skyene av helsesøster... Stå på :)

Skrevet

Jeg ammer barnet mitt på 15 mnd flere ganger om natta enda, og om dagen av og til hvis hun er syk eller trenger trøst. Mamma synes det er på høy tid å slutte, og en venninne ga meg også streng beskjed om at det måtte jeg slutte med. He he. Jeg driter i hva de og andre måtte mene. Jeg ammer så lenge det passer meg, og jeg synes det er så koselig at jeg kommer til å fortsette en stund til. En venninne av meg ammet barnet sitt til hun var 3,5 år. Da synes jeg selv det var litt rart, men ikke nå lenger.

Skrevet

Gutten min er 16 mndr og jeg får stort sett bare positive reaksjoner på at jeg fortsatt ammer. Men den som reagerer mest negativt, er samboeren min. Han synes set "ser dumt ut" med en så stor unge på puppen. Men han får mene det han vil, og heller snu seg bort når jeg ammer, for verken jeg eller veslegutt er klare for å gi oss med puppen riktig enda.

Skrevet

Jeg ammer fremdeles datteren min på snart 15 mnd og har tenkt å fortsette litt til, selvom jeg også merker at enkelte synes at det får være nok snart. Men vi har roet det ned til å være amming hjemme morgen og kveld og noen ganger en liten ammestund når hun våkner etter formiddagsluren. Har sluttet å amme offentlig på kjøpesenteret etc ved cirka 9-10 mnd alder.

Jeg er helt enig med dere, bare overse de som synes det er dumt og fortsett å amme til dere og barnet er klare til å slutte. Det er sunt å amme lenge for både moren og barnet!

Men til deg som fortsatt ammer om natten vil jeg anbefale å avslutte nattammingen. Sammenhengende søvn om natten er viktig for både store og små og gir mer overskudd på dagtid. Dessuten har tennene det også bedre uten melk om natten, selvom morsmelken er mindre skadelig enn annen drikke. Vi slet også veldig med å avslutte nattammingen, men nå som vi endelig har klart det så er det veldig fint for oss alle sammen og jeg angrer litt på at vi ikke klarte det litt tidligere.

Skrevet

Jeg ammer gutten min ennå, og han er 19 mnd idag :o)

Ammer litt om morgen + av og til på dagen når han er trøtt, lei seg, surven eller trenger å kose.

Mine venninner sier ikke noe på det, men vet at mange syns det er rart.

hanbegynner i bhg i januar og tenkte å amme til han har gått der i 2 mnd, det er pga immunforsvaret hans at jeg gjør det.

Han får sikkert nok av sykdommer når han begynner der :(

Førstemann ammet jeg i 13 mnd og jeg husker jeg syns det var lenge den gang hehe!

Slutt når du vil sier nå jeg og drit i hva andre sier. det er sunt og godt for både deg og knerten!

Skrevet

Gutten vår har nettopp blitt 19 mnd, og han får pupp både morgen og kveld - i dag er han litt syk, så han fikk litt kos på ettermiddagen også.

Hadde en venninne på besøk i går kveld, og da hun så at gutten fikk pupp før han la seg, sa hun "SÅ BRA!" Hun har ikke barn selv, men studerer og har nettopp vært innom tema amming :)

Et par av kollegene mine fortalte at de ammet til gutten/jenta var 3 og 4 år!!

Kanskje du burde lese seg litt opp på noe saftig helsefakta som du kan klaske i bordet når andre synser og mener noe om at du burde slutte å amme! :)

At du "skjemmer han bort" er forresten det største tullet jeg har hørt!

Kos deg med ammingen så lenge det føles riktig for seg og barnet ditt, du! :)

Skrevet

ja, jeg syns jeg fikk negativ respons hver gang så jeg sluttet.. og jeg ANGRER noe sinnsykt på at jeg sluttet..

dattera mi var klar for å slutte men jeg var ikke klar i det hele tatt.. så nå etter 2 mnd så tenker jeg fortsatt på hvor dum jeg var som sluttet og har lyst å begynne igjen.. men nå er det for seint..

jeg har hvertfall bestemt at om vi skal ha en til skal jeg ikke bry meg om hva andre mener å slutte når jeg er klar for det selv...!

Skrevet

Det er ikke for sent å begynne igjen hvis dattera di fortsatt vil!

Men det krever ca to timer med amming/ pumping daglig for å få i gang igjen melkeproduksjonen. Ta ellers en kikk i bøkene "På vei" og "Mamma for første gang" av Gro Nylander. Der er akkurat dette temaet beskrevet.

Lykke til fra ei som ammet veslegutten i 16 måneder!

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Jeg fortsetter en stund til å skal prøve å la være å bry meg med hva andre synes.....

Skrevet

Mitt inntrykk er at de som kommer med slike kommentarer stortsett er de som selv ikke ammet, sluttet veldig tidlig eller hva nå enn grunnen demmes var for ikke å amme(mer). Tror de prøver å rettferdiggjøre sin beslutning med å si at barnet ditt er "for gammelt". Det er bare sunt å amme, og ønsker du og barnet ditt dette, så blås en lang marsj i hva andre måtte mene. -det er DINE pupper, DITT barn, DIN beslutning!

Hilsen ammende mamma til 13 mnd's jente:-)

(skal fortsette til jeg har fått barn nr.2, som jeg håper jeg blir gravid med snart!)

Skrevet

jeg ammet til hun var 15 mnd. men på slutten ammet jeg stortsett bare når hun skulle legge seg på kvelden. og ev når hun var syk.

Skrevet

Jeg sluttet for snart 2 uker siden, da var minsta 19 mnd. Jeg ga en f i kommentarene jeg fikk, og ammet også offentlig. Hva folk mente om det var opp til dem.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Jeg ammet ikke selv (fullpumpet i 2 mnd) men når neste kommer kommer jeg ikke til å bry meg hva andre syns så lenge ammingen går fint. Håper jeg ihvertfall klarer å amme et år.

Ikke bry deg med hva andre syns, ungen din er ikke for stor!

Skrevet

Syns det er flott at så mange ammer så lenge:) Selv sluttet jeg å amme da Leah var 7 mnd, da hadde hun nektet i 1 mnd og det ble bare mindre og mindre melk og de få gangene hun ville ha melk var om natta. Men om jeg kunne så hadde jeg gjerne ammet litt enda..nå er hun 16 mnd. Ved en eventuelt neste baby så håper jeg å kunne amme lenge:)

Skrevet

Jeg ammer jenten min på 17 mnd fire ganger daglig enda, og hvis det er noen som syns det er upassende holder de i hvertfall klokelig kjeft om det, he he - tror jeg hadde klikket hvis noen hadde kommentert det - det er da fullstendig opp til meg selv. Så lenge hun vil ha og jeg har melk å gi henne fortsetter jeg - i allefall til hun er rundt 2 år. Får masse skryt på hs i hvertfall og helsesøster har sagt til meg at det er veldig bra at jeg ammer såpass mye enda pga av snuppa er såpass liten som hun er og har slitt endel med veksten.

Skrevet

Junior ble ammet til han var 14mnd, da var vi begge enige om at det var slutt. Men det at jeg da var 17 uker på vei med neste gjorde vel sitt til at vi ikke ville mer noen av oss. Har ikke fått noen negative bemerkninger på at jeg ammet han etter han fyllte året, men ammet mest hjemme da. Helsesøster, bestemødre og barnehage"tantene" mente det bare var bra. Etter at vi trappet ned og sluttet med puppen har han hatt ørten forkjølelser, kikhoste og omgangssjuke. Nestemann skal få pupp så lenge han ønsker, så gjenstår det bare å se hvor lenge det blir :)

Skrevet

Min er bare 13 mnd ennå, men jeg har allerede begynt å snakke litt lavere om amminga, det er noe rart når småttisene runder året altså. Men, jeg kommer aldri til å bry meg nok til å la det påvirke ammingen - folk får bry seg med sine egne saker. Men jeg er forberedt på at det vil komme reaksjoner, det er alltid noen som ikke klarer å dy seg. At de synes det er merkelig å amme en på 15 måneder kan i alle fall ikke jeg forstå, spesielt ikke når det anbefales å amme til fylte to år. Jeg kommer til å fortsette så lenge både jeg og mini synes det er ok, og det er nok i mange måneder til tenker jeg.

Skrevet

Ja, ammer enda og hun er snart 16 mnd.

Morgen og kveld, og hvis hun er litt syk eller overtrøtt.

Hun vil hvertfall ikke slutte enda!

Folk kan si hva de vil.

Skrevet

Jeg ammet til sønnen min var 15 mnd. Sluttet pga alle kommentarene jeg fikk men angrer på det nå.

Skikklig irriterende og jeg kjennte at jeg ble ganske sinna.

Er jo ingen andre som har noe de skulle ha sagt. Det er jo kempeflott å amme lenge.

Neste skal jeg ikke bry meg, da skal babyen få pupp så lenge den har lyst på =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...