Gå til innhold

Melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller det er vel ikke bare melkeallergi jeg lurer på. Jeg har en sønn med eksem. Han har hatt det siden han bare var noen mnd gammel Jeg er usikker på om eksemet kom før eller etter han fikk mme for første gang. Jeg tror det kom før, men 100% sikker er jeg ikke.

Sånn i det daglige holder jeg eksemet i sjakk med Aderma exomega. Da blir det aldri bra, men han har da bare noen litt verre utbrudd innimellom. Locoid og hydrokortison er forsøkt. Førstnevnte var veldig virkningsfull, men den andre var ikke det. Men jeg vil ikke smøre sønnen min med sterke kremer, jeg vil finne grunnen til eksemet.

Vi har vært hos mine foreldre i noen dager. Da ble han verre. Da jeg tenker tilbake så har de to verste utbruddene han har hatt tidligere også vært hos mine foreldre. Mye tyder på at han kanskje reagerer på noe der. Eller hvertfall får en forsterket reaksjon på noe som er der. De bor på gård, men av dyr har de kun kyllinger og katter (hovedsakelig utendørs).

Min søster som har masse allergier og altofr mange dårlige erfaringer med skolemedisinen er stor fan av alternativ medisin, hovedakelig homeopati. Hun mener bestemt at min barn ikke tåler melk. Jeg lot meg overtale til en melkefridiett og etter 5 dager nå er han faktisk noe bedre. Men da jeg leser om melkeallergi på melk.no nå så blir jeg litt skremt av å holde på med dette på egenhånd. Så jeg skal ringe fastlegen min på mandag slik at vi kan få time til sjekk av småen.

Nå er jeg usikker på om jeg skal fortsette den melkefrie dietten fremover eller om jeg skal vente til vi har vært hos lege. Dere som har barn (min er 10 mnd) med melkeallergi, hva gir dere for at barnet skal få i seg nok kalsium? Og hva annet bør man eventuelt tenke på?

Der har jeg fått ut litt tanker, er usikker på hvordan jeg skal fortsette dette så kom gjerne med noen råd til meg.

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

legger ved link til et innlegg med råd om proteiner, fett og kalsium. Ikke vær så bekymret for det med melkefri diett. Melk er ikke et uerstattelig næringsmiddel i vårt kosthold. Fortsett med den melkefrie dietten. Eventuelle skader av dårlig kosthold tar måneder og år før det blir noe av.

Da mitt barn fikk diagnostisert laktoseintoleranse, måtte jeg selv, helt uten hjelp forske meg fram til det. Det var beskjeden jeg fikk fra sykehuset. Jeg kuttet ut alle matvarer med melk i en lang periode. Så introduserte jeg en og en matvare. Reaksjonen lot ikke vente på seg.

Så først, etter at jeg selv hadde funnet ut av det, fikk jeg hjelp fra sykehuset...

• 2 uker senere...
Skrevet

Om du får han vurdert hos barnelege, så får du også råd om evt melkefri diett. Ingen problem å leve uten kumelk :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...