Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Som beskrevet på andre tråder her inne sover jenta mi hele natta uten mat, hun er 3,5 måneder. Hun får kun mme. Hun får kvelds klokka 2000 og frokost 0700. Jeg har spurt helsesøster om det er ok og fått tommelen opp. På NAN-pakken står det også at mme-barn på 3 - 4 måneder skal ha 5 måltider per dag, dette får jenta mi også, mellom 0700 og 2000. Men på flere tråder her inne skrives det at barn under 6 mnd ikke skal nattavvennes, som om det er noe "alle" vet. Jeg forstår det slik at de som skriver dette også mener at man skal vekke babyene for nattmat. Dette skrives også i svar til innlegg der det går tydelig fram at barnet det gjelder får mme. 1 - hvor har dere dette fra? (Nettsted el?) Er dere sikre på at dette også gjelder barn som får mme? 2 - ser også noen skriver at barn som får mme skal ha grøt fra 4 måneders alder. Hvorfor er dette viktigere for mme-barn enn andre barn? Setter stor pris på svar
Hikken Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Barn regulerer spisinga si selv. Hvis hun sover natta gjennom (noe de fleste mme-barn gjør, mitt også) så er det fordi hun ikke trenger påfyll. Basta bom :-) MME-barn KAN, ikke MÅ, få grøt fra 4 mnd alder, hos MM-barn skal man helst vente til 6 mnd fordi mm er det beste. Vi som gir MME gir jo ikke topp quality allikevel, og hvis de spiser mer enn anbefalt (er det 15% av egen kroppsvekt daglig mon tro?) kan det visstnok føre til nyresvikt. Da er det bedre og mer mettende med grøt. Det er i hvertfall det min helsesøster har sagt til meg :-)
Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2008 TÆNX! Jeg satser på at du har rett;) Vet du om dette betyr at mme-barn får mindre vondt i magen når grøt innføres, siden de er mer vant til kumelkproteiner enn mm-barna??? Snuppelure spiser ikke mer enn 15% av kroppsvekta si, men snarere mindre - kanskje 12% - og vokser jevnt og trutt etter kurven sin.
Hikken Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 Det er jeg ikke helt sikker på, men vi begynte med grøt her for noen uker siden og har ikke hatt noen problemer! Var en dag med litt treg mage, men sviskesaft løste det problemet :-) Leah spiste heller ikke mer enn 10-12% av kroppsvekta si, men da hun runda fem mnd ble det så mye dilling ved flaska ved kveldsmatingen at vi gikk over til grøt :-) Og foresten, hadde man gjort noe "galt" med mat og slikt hadde man merket det på sitt eget barn, man vet selv hva som passer og ikke. Følg dine egne magefølelser! :-)
husmus &2 Skrevet 27. desember 2008 #6 Skrevet 27. desember 2008 Det er første gang jeg hører at de kan få nyresvikt av å spise for mye mme. Hm. Dette er vel noe HS burde vite og informere om?! Utrolig at de skal være så dårlig informert når det kommer til mme. Jeg har vel egentlig ikke noe å tilføre her, jeg måtte bare kommentere det med nyresvikt. En annen ting, jeg aner faktisk ikke hvor mange ganger han spiser om dagen, jeg gidder ikke å følge anvisninger på nan pakken, jeg regner med at han spiser det han trenger når han trenger det. Jeg ble litt nysgjerrig nå, så jeg tror jeg skal begynne å merke meg det. Hva regner dere fra og til da, når dere sier døgnet? Når man gir nattmat så går det litt i ett liksom
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #7 Skrevet 27. desember 2008 Har aldri regnet ut noe eller sett på pakka. Bare gitt mat når han var sulten og gitt hvor mye han ville ha.
Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2008 Du har helt rett og normalt er jeg en svært selvstendig person, men jeg har blitt helt skrullete etter jeg fikk barn:( Jobber med ungdommer og håper jeg føler meg litt tryggere når hun blir tenåring. 12 år med nevroser har jeg forann meg. Minst. (Nei da bare tuller, er ikke så på tuppa som jeg var i starten. men føles likevel som jeg har endret personlighet:)
Hikken Skrevet 27. desember 2008 #9 Skrevet 27. desember 2008 Jeg tar det med nyresvikt med en klype salt, hadde det vært så farlig ville man opplyst mer om det (selv om man får generelt sett dårlig info om å gi mme). Men fikk nå høre det, så har det litt i bakhodet allikevel.
Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. desember 2008 De første ukene var jeg jo helt forvirra og skreiv logg over pumping og amming og mme for å føle at jeg hadde noenlunde oversikt - etter det har jeg sterilisert flasker til fast tid og da ser jeg jo hvor mange flasker som har gått med;) De aller første ukene spiste hun kanskje 10 måltider i døgnet - men ved ca 8 uker spiste hun 7 flasker hvorav to etter at jeg hadde lagt meg og før jeg sto opp - 01.30 og 05.00. 6 flasker i døgnet i perioden fram til hun var to og en halv måned og etter dette 5 flasker (0700 - 1100 - 1400 - 1700 - 2000 - veldig omtrentlig) Syntes det var SÅ deilig når hun kom ned i 6 flasker i døgnet. Må bare understreke at jeg ikke nekter henne mat hvis hun gjør tegn på sult, men nå spiser hun så regelmessig at jeg lager flaske også hvis hun ikke har gitt noe særlig tegn på sult.
Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. desember 2008 Har ikke hørt akkurat nyresvikt, men har hørt at man skal kontakte hs dersom barnet spiser mer enn 1 liter mme i døgnet. HS kan ingenting om mme, desverre. Jeg prøver også å lukke øynene for det som står på NAN-pakken, for hun har alltid bare spist 1/2 -2/3 av det det står at hennes aldersgruppe skal ha, i antall ml. Legger fint på seg, det er det viktigste.
Hikken Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 1 liter blir jo et litt dumt mål å gå utifra, de vil jo spise mer og mer jo større de blir. En baby som veier 6,5 kg skal jo ha i seg 975 g (nesten en liter) for å følge fasiten, men en på 9 kg skal ha i seg 1350 g. Uansett, så lenge de ikke hopper en halvmeter over kurven sin og du eller hs ikke ser noen grunn til bekymring er jo alt som det skal være :-) Ellers kan jeg anbefale flaskeposten.org, side laget av og for flaskemammaer :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå