Gjest Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Ønsker ingen debatt om for eller imot... bare lurer på om det er noen med barn på 7-8mnd som har prøvd dette(i desperat mangel på søvn..), hvordan var nettene før dere brukte det og hvordan blei de etter endt "kur"?....
Dojamor Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Hei! I ren desperasjon med vår førstemann, endte vi opp med Vallergan når han var 10 mnd gammel. Vi hadde prøvd alt som var å prøve, men han var allikevel veldig vanskelig å legge, våknet annenhver time, var våken i 3-4 timer hver natt og sto opp rundt 4.30-05 tiden hver morgen. Vi hadde prøvd råd fra midtimellom, utelukket kiss/låsninger/magetrøbbel, vi prøvde søvnterapeut, bysset og båret, ammet masse, samsoving, eget rom, hysj-hysj, ligge på gulvet hos han, samt alle råd ang mørkt rom/lite lys, kveldsrutiner, natta-forberedelse, ikke snakke med han, ikke skifte bleie og alt sånt. Ingenting funka, og det var tilslutt legen og helsesøster som sammen bestemte at vi skulle prøve Vallergan. Jeg var veldig skeptisk, da jeg hadde hørt at dette vare å "dope ned ungen" og at de ble sløve, svimete og redde av det. Men jeg gikk med på det, da jeg var helt ute av stand til å ta vare på hverken meg selv eller gutten til slutt. Vi bestemte sammen med legen at vi skulle først prøve én natt, for å se hvordan han reagerte på det. Jeg ga 5 ml 30 min før han skulle sove, og fulgte godt med om han ble sløv. Han ble tydelig søvning, men virket blid og fornøyd. Vi fikk tydelig og god kontakt med han (som vanlig). Han spiste godt, og sovnet....og sov i 6 timer! Våknet, fikk mat og sovnet....sov til kl 06. Jeg sov nesten ingenting den natta, for jeg følte at jeg måtte opp og sjekke han hele tiden:-) Dagen etter var han så blid og fornøyd! Han viste ingen tegn til å være svimete eller uvel, så vi bestemte oss for å prøve neste natt også. Samme utfall, så vi brukte Vallergan i 14 dager. Så sluttet vi opp i 2 mnd, og tok en ny runde på 14 dager. Etter dette har sønnen vår hatt et mye bedre søvnmønster både på dagtid og om natten, og vi trengte bare de to omgangene på 14 dager. Vi har nå fått en gutt til, med veldig likt søvnmønster som førstemann:-/ Han er 6 mnd nå, men viser litt bedring de siste ukene. Jeg er helt utslitt, men vil avvente bruk av Vallergan på han. Selv om det var veldig vellykket på førstemann, så er det allikevel helt siste utvei. Andremann legger seg lett om kvelden, og det er nok det som er avgjørende for meg. Han våkner fortsatt rundt annenhver time hele natten igjennom, og står opp rundt 4-5 tiden...men han har ikke den lange våkeperioden som førstemann hadde. Han kan innimellom være våken én times tid, men det skal jeg nå overleve. Jeg vet det er mange som er totalt imot bruk av Vallergan, men forskningen strides nå her som på de fleste andre områder. Men man SKAL være skeptisk, og Vallergan bør være siste løsning man velger. Men jeg vil absolutt tro at du, som meg selv, velger det fordi du ikke sitter igjen med noe annet valg. Ønsker dere lykke til! Og sender en god juleklem:-))
NormaJean Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 hei hei. selv om jeg er litt skeptisk til vallergan til barn under 2 år, så er det jo sånn at det blir skrevet ut av legen og det som oftest er en veloverveid begrunnelse bak det. stol på legen din:) min erfaring fra å gi barn vallergan er på jobb (barneavdeling på sykehus) syns det funker veldig bra, god effekt og hjelper på søvn/uro. jeg ser jo kun effektekten over korte perioder, men kan ikke si at jeg ser at de er sløve og "dopa" dagen etter på, nesten tvert imot. de har fått god søvn og er uthvilte. men råder deg til å få god hjelp og råd fra HS og lege. hadde jeg vært i dine sko hadde jeg nok kastet alle mine prinsipper over bord og gitt vallergan selv. håper det ordner seg for deg, masse lykke til:)
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Tusen takk for flotte svar begge to, godt å se at en kan spørre om ting og få hyggelige svar tilbake:o) Da er det nok opp til fastlege å vurdere det ja, etter ha prøvd de fleste metoder... En kan jammen lure på hvorfor en så enkel ting som å sovne selv og sove natta igjennom skal være så vanskelig! Tok fem år før største snuppa sov natten igjennom, så det kan se ut som en reprise, hehe.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Her hadde vi det og omtrent som henne over fra 6-8 mnd. Flere timer våken hver natt, våken ørten ganger, og morgen i 4-5 tiden. Før lillegutt ble 6 mnd, slet vi også masse med sovingen, men toppet seg etter 6 mnd. Etter å ha prøvd alt, fikk vi også Vallergan. Men hos oss hadde det faktisk ingen stor effekt. Han sov litt bedre, men hadde fortsatt lange perioder hvor han var våken hver natt, og sto opp grytidlig. Siden jeg ikke fikk den effekten jeg ønsket, droppet jeg det etter få netter. Greit å være forberedt på at det ikke er sikkert det funker..... Da lillegutt ble ca 9 måneder, ble han imidlertid litt bedre. Hadde en periode der jeg ble stående inne hos han og stryke på han når han var våken om natta i stedet for å la han skrike, og det kortet ned tiden betraktelig. Nå er han 10 måneder, og sover fra 19-06, men 2-3 oppvåkninger. Noen ganger holder det å putte inn smokk, mens det andre ganger kan ta et kvarters tid å få han til å sove igjen. Men er absolutt til å leve med, og er himmelrike i forhold til det var... Lykke til! Håper det ordner seg! Vet alt om ikke å få sove, og er absolutt ikke noe artig!
Gjest Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Så "godt" å høre at en ikke er aleine! En kan jo omtrent bli gal tilslutt! Da skal jeg være forberedt på at det ikke trenger å virke og, tusen takk:o) Glad for alle innspill! ja det er jo en trøst, at en eller annen gang må det rette seg til det bedre.. Vi får krysse fingrene:o)
Linn og gullet Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 nå blir mitt svar litt anderledes enn deres situasjon, men kanskje greit med erfarinng. Vår gutt ble operert i juni, og i den forbindelse fikk han vallergan(og morfin) i 14.dager etter opersjonen pga smerter etc.. før dette var søvn ikke noe problem,men etterpå har vi sliti mye... og nå et halvt år senere er søvn et problem..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå