<3tobarnsmor<3 Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Man kan vel lage noen flasker med mme nå man først skal lage noen? Er ikke skadelig at de står i kjølskapet liksom? Blir jo litt drykt å lage en flaske hver gang hun blir sulten og sutrete, godt å bare ha en flaske i kjøleskapet da ja
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Jeg lager noen klare flasker som jeg setter i kjøleskapet med vann på. Når snuppa er sulten så er det bare å varme å ha i pulver. Tar ikke lang tid i det hele tatt!
Nordhagenjentene :) Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Jeg gjorde det i begynnelsen, men fant ut at det gikk fortere å blande kort vann fra termos med kokt vann fra kjøleskapet og så pulver, enn å varme opp i microen. De gjør det jo på føden, så kan ikke tenke meg at det er livsfarlig selv om mange ikke ville gjort det. Jeg vet jeg gjør mye rundt mat til frøkna som mange andre ikke ville gjort. ;P
<3tobarnsmor<3 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2008 Så jeg kan ikke lage ferdig flasker med pulver å ha i kjøleskapet ?
jurgita&runa&trym Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 Vi lager ferdige flasker og har dem i kjøleskapet...selv om mange har andre meninger om det. Vi bruker småfolk mme og på pakken står det at man kan lage flere flasker om gamgen,bare at man bruker kokt kald vann pluss pulver og så når man skal gi mat,så varmer man det i microen til 70 varme grader og avkjøle det...det fungert her i allefall
<3tobarnsmor<3 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2008 Ja da gjør jeg også det Hvorfor skal man være så forsktig med dette egentlig ?
Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 #7 Skrevet 27. desember 2008 Ville ikke jeg gjort. Når man varmer opp mme som har vært varm før er det en risiko for at bakterier formerer seg - det er spesielt en bakterie som potensielt er veldig farlig, andre kan gi magesmerter. Jeg anbefaler deg å lese på www.flaskeposten.org. Jeg tar det ikke for god fisk at sykehusene gjør det slik, og at det derfor må være ok. Sykehusene burde langskjemmes over denne praksisen - der står mme i mugge i kjøleskapet - tenk deg hvor mange ganger den kjøleskapdøra åpnes og lukkes i løpet av et døgn, i tillegg er det fare for bunnfall når mme står i mugge, hvilket i neste omgang betyr at de som får de siste flaskene BÅDE risikerer bakterievekst OG feil blandingsforhold, som i seg selv kan medføre magevondt. Dette til de helt minste barna, med umodent tarmsystem. Jeg opplever at sykehusene har liten kunskap om mme, som helsevesenet forøvrig. Selv blander jeg varmt kokt vann fra termos med kaldt kokt vann som står i kjøleskap til 40c og har i pulver. Dette er den raskeste tilberedingsmetoden. Til slutt vil jeg legge til at den farlige bakterien i mme aldri er funnet i Norge, og at noen derfor fnyser av WHOs anbefalinger. Selv vil jeg ikke ta sjansen på at snuppa mi skal ha vondt i magen fordi jeg ikke gidder å lage hvert måltid for seg. Jeg er glad det også er det mest praktiske!
Frøken Freken Skrevet 27. desember 2008 #8 Skrevet 27. desember 2008 Oi - jeg hadde visst ikke lest innleggene nøye nok. Dersom man har pulveret i kaldt vann gjør det vel ikke noe om man varmer opp i etterkant. Tror det er re-oppvarming som er farlig. Visste ikke at pulveret ville løse seg opp i kaldt kokt vann. Skal lese litt mer nøye fra nå av:)
jurgita&runa&trym Skrevet 27. desember 2008 #9 Skrevet 27. desember 2008 hehe..det gjor visst småfolk mme...når vi brukte collett,da måtte vi lage mat for hver måltid,som du sier pga at det kan dannes bakterier og sånt når man re-oppvarme mat
<3tobarnsmor<3 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. desember 2008 Hva slags merke mme anbefaler dere da?
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #11 Skrevet 27. desember 2008 Har aldri laget ferdig flasker, kun laget ferskt til hvert måltid. Synes det var det tryggeste å følge WHOs anbefalinger. Blander også kaldt og varmt vann til riktig temp og har i pulver, tar 30 sekunder.
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 28. desember 2008 #12 Skrevet 28. desember 2008 jeg har brukt NAN mme fra hun var 7 uker, ikke hatt noe magevondt eller noe:) det enkleste, som jeg syns da, er å koke opp vann og ha det på flasker for så å sette det i kjøleskapet. når det er mattid tar jeg flaska i micron, tar ca 50 sek så er det varmt nok, tar så oppi pulver som jeg har i ferdige pulverbokser (fås kjøpt på rimi f.eks.) kjempe enkelt, syns jeg da..men nå har vi ganske gode rutiner når det gjelder mat, veit når hun skal ha, så hun griner aldri fordi hun er sulten...så det blir ferskt måltid her og.
Gutt 05 og 08 Skrevet 28. desember 2008 #13 Skrevet 28. desember 2008 jeg pleier gjøre klar 4-5 flasker med melk, som jeg setter i kjøleskapet. og varmer det i varmt vann før han skal spise. begynte med mme, på sykehuset og de gjorde det samme der.
Hulda77 Skrevet 28. desember 2008 #14 Skrevet 28. desember 2008 Vi har akkurat bytta frå ferdigblanda nan til pulver. Måtte kjøpe på seven eleven, kosta dermed 223 kr for ein stor dunk Dårleg planlegging før jul... Men det går bra!! Hadde grudd meg litt til det, nemleg. Var så enkelt med ferdigblanda, vips inn i micor så servert... Kor lenge kan kokt kaldt vatn stå i kjøleskåp? Er det 24 timar?? Og er det slik at nokre typar pulver taklar å bli blanda ut i kaldt vatn og andre ikkje?? Og er det i så fall ok å blande ut på førehand (og lagre i kjøleskåpet) med eit slik pulver?
Frøken Freken Skrevet 28. desember 2008 #15 Skrevet 28. desember 2008 Collett takler ikke oppløsning i kaldt kokt vann, men har hørt at småfolk gjør det. NAN løser seg også best opp i varmt. Vet ikke om det er ok å la melka stå ferdigblandet en stund før oppvarming med småfolk. Ville mailet produsenten og spurt hvis du skal bruke det. Men seriøst - å blande kaldt kokt og varmt kokt vann er det kjappeste når man først har prøvd det ut! Kokt vann kan stå i 24 timer -selv hender det nok at jeg lar det kalde kokte vannet stå en del lenger. Det står i en stålbeholder som aldri brukes til noe annet, og med topp på - så jeg forstår ikke at det skal kunne utvikle seg bakterier i den.
Frøken Freken Skrevet 28. desember 2008 #16 Skrevet 28. desember 2008 Må bare få gjenta at jeg IKKE ville gjort dette om jeg var deg, at sykehuset ikke har peil - eller velger å blåse i whos anbefalinger pga tidsmangel betyr ikke at det er helt greit. (Se gjerne mitt innlegg over). Minner også om at sykehus bruker engangsutstyr flere ganger pga pengesparing, og at dette har medført infeksjoner hos pasienter.
A og G Skrevet 28. desember 2008 #17 Skrevet 28. desember 2008 Ville ikke blanda ferdig, men HVIS du gjør det så er det visst best å blande i kaldt vann, og så varme opp til 60-70 grader når du skal bruke det for å drepe de farligee bakterien som KAN være der, finnes nemlig noen bakterier som kan føre til invaliditet og faktisk død.. Så er det bare å kjøle ned i kaldt vannbad igjen. Men jeg synes det er enklest å ha ca 40 ml kaldt kokt vann fra kjøleskapet, og så fylle opp til 100 ml med varrmt vann og blande i pulveret. Så kjøler jeg ned til spistemp, og det tar ikke så lang tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå