Gå til innhold

Fjerne nattmåltid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt er nå 4,5mnd. Vi legger han i halv åtte-tida, så får han mat når vi går å legger oss, før han våkner og vil ha mat i 5-6tida. Så sover vi til åtte. Hvis han får sove til han våkner sover han gjerne til 3-4tida, og så igjen til åtte.

-Ønsker å fjerne et nattmåltid, han er ikke grådig sulten på noen av nattmåltidene (han er en stor gutt på 8kg, og spiser godt til alle måltid ellers). Skal på jobb igjen når han er 6mnd å kunne tenkt meg å vært ferdig med nattamming til det. Vi har uttsatt måltider ved å bare la han sutte på en finger til han sover igjen for å så gi han mat neste gang han våkner. Dette har fungert veldig bra uten skrikig så vi gjør nok det denne gangen også.

Spørsmålet er hvordan jeg bør gjøre det. Skal jeg kutte ut amminga i 5-6 tida (beholder da et måltid), eller skal jeg la han sove til han våkner og gradvis utsette dette måltidet til han sover hele natta gjennom?

Skrevet

Får han fast føde på dagtid enda? Siden han bare er 4,5 mnd antar jeg at han ikke får to-tre måltider fast føde, og å fjerne nattmåltider anbefales ikke før man har det, og heller ikke før barnet er minst 6 mnd.

Skrevet

Ikke før minimum 6 mnd. Personlig mener jeg at det beste er om de avvenner seg selv med nattmat, da de selv er klar for det.

Husk at barn forandrer nattrutiner flere ganger det første året. Og sånn skal det være.. :-)

Skrevet

Vi lever ikke i en ideel verden... Jeg kommer ikke til å fungere på jobb om jeg skal amme 3ganger mellom og åtte, så enkelt er det. Jeg skal bare ha bort ett av måltidene, spørsmålet er hvilket?

Hadde lillegutt fått "velge" selv, hadde han nok fått mat med 2timers mellomrom hele natta enda (og vært trøtt og grinete på dagen)... Til nå har han bare trengt en liten "puff" for å få lenger soveperioder, ikke en natt med skriking, så tror ikke lillemannen har lidd noen nød selvom han ikke har fått styre seg selv.

Skrevet

Kan ikke du og samboer bytte på og gi mat det ene måltidet på natten da? Det er ikke anbefalt og slutte med natt amming før han er 6 mnd. men hvis du fortsatt vurderer og slutte med ett måltid så hadde jeg snakket med helsesøster først og hørt hvilket måltid hun anbefaler og kutte.

Skrevet

Vi har nettopp avvent:) Synes det er best å beholde det i 3 tiden, for da får man "mer" natt igjen etterpå:)

Skrev nettopp en tråd om det her:)

Skrevet

Ville absolutt venta til minst 6 mnd, aller helst til han slutter selv...Jenta mi slutta med mat om natta når hun var 9 mnd, og da var hun klar. (og eg både studerte og jobba litt, det er tungt, men det var iallefall eg villig til å gjøre for barnet mitt).

Skal du nattavenne nå, bør du snakke med HS....

Skrevet

ville prøvd å kutte det på kvelden og heller gi han når han våkner i 3-4 tiden.

Høres jo ut osm hun skal kutte ut alt. men babyen skal jo få mat på natten. men engang i stede for to....

jeg skulle ønske jeg hadde klart det når minevar så små.. men jeg nattammet eldste til hun var over ett år jeg.. og lenge rkunne jeg nok holdt på om hun fikk bestemme...

holder på å nattavenne minste nå. han er 7 mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...