Gå til innhold

Noen raske spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

når ca kan man regne med å få ekte smil??

(ikke are mage smerte smil ol)

Og når ca kan man regne med at baby sover gjennom natten.

Skrevet

Når det gjelder smil strides de lærde om hvorvidt det nødvendigvis er magesmerter som gir smilene de første ukene. Ulvund skriver i sin bok om en barnespesialist som har fotografert sitt 5 dager gamle barn som trekker på smilebåndene i samhandling med sin mor. Snuppelure smilte da hun var 2 uker gammel, jeg er skråsikker på at det ikke var pga magesmerter. Men det ble litt tettere mellom smilene da hun ble 4-6 uker gammel.

Når det gjelder søvn må noen andre svare. Jenta mi har sovet gjennom natten (20 - 07, uten måltid) siden hun var 6 uker, men vi er nok av de heldige, dessuten spiser hun kun mme og det sitter visst bedre i enn morsmelk. Hun har hatt døgnrytme og sovet hele natten mellom måltidene siden starten av.

Skrevet

Min smilte ordentlig rundt 4-5 uker.

Angående å sove gjennom natten er det IKKE noe fasit på, noen sover gjennom natten fra de er nyfødt, mens andre våkner hver natt i flere år.....

Min gutt på straks 10 mnd har aldri sovet natten gjennom (jo to ganger..), forlanger fortsatt mat på natten... Man må nok avvenne selv for å få en hel natts søvn. Det anbefales ikke å gjøre før barnet er minst 6 måneder og har flere faste måltider om dagen. De fleste barn endrer søvnmønster mange ganger.

Skrevet

Må bare få skyte inn at anbefalingene vedr søvn de første 6 månedene varierer etter hvem du spør. Lege og helsesøster har anbefalt meg å IKKE vekke jenta mi om natta for mat, så lenge hun vokser etter kurven. Syns det er litt dumt å bli møtt med tilbakemeldinger om at det ikke er etter boka på div tråder her, som om jeg skulle ha dårlig samvittighet og gjør noe feil. Velger å stole på lege og helsesøster som kjenner både meg og jenta mi:)

Skrevet

Tja, jeg er helt overbevist om at det var et ordentlig smil vi fikk allerede på sykehuset, og slettest ikke pga magesmerter. Han smiler nå enda mer fra øre til øre og prøver så vidt og le også, og han er 7 uker. Foreløbig ser det ut til at han gjør en hel del som blir regnet som tidlig ute.

Sover gjennom natten gjør han i hvert fall ikke, han våkner en til to ganger, avhengig av hva man egentlig regner som "natt", siden han våkner kl. 07.00 og vi legger oss igjen etter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...