Gå til innhold

For oss med baby på 12-15 uker ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann ;)

Luere på hvordan deres hverdag og utvikling på deres lille er..

Mi lille jente har vi enda ikke noen fast leggetid på kveldene, sovner for natten når vi legges oss i 23- 00 tiden, sover til kl4 så til 7 for å bli ammet, om jeg ikke orker å stå opp kl 7, sover hun ilag med meg videre til 10.. Er dette en dum vane? Er så fristende å få noen timer ekstra søvn på øyet ;)

ellers har hun flere dubber i løpet av daeg, alt fra 30 min til 2 timer.

Ellers full ammer jeg henne, har siden fødseln vært hver3 time, men nå de siste dagene kan d både gå 5 og 6 timer mellom måltidene..

Hun gnager også eilt fribrilsk på hendene sine, og slever som en helt.. Kan det være tenner på gang såå tidlig?

Smokk vil hun hvertfall ikke ta :P

Ellers så pludrer hun kjempe mye og smiler som en sol ;)

Er så kjekt å få mer og mer kontakt for hver dag som går ;)

HVordan er det med deres små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Gutten vår er 13 uker, og en liten solstråle.... Eller liten og liten... Han veide 7480 g på 3 mnd.-kontrollen. Jeg fullammer, og han spiser ca 6 ganger i døgnet (ca kl: 04, 09, 13, 16.30, 19, 21.30). Han sover to "runder" i vogna på formiddag og ettermiddag, ca 2-3 timer pr gang. Pleier å sove en times tid tidlig på kvelden, i vognbagen på soverommet. Vi legger ham for kvelden ca kl 20, og da våkner han etter en drøy time ofte, og er sulten igjen.

Ellers er det mye pludring og smil her også. Og gnaging på hendene sine. Det har han gjort i en del uker. Er ganske interessert i ting rundt seg, leker med lyd osv. Er fantastisk å se hvordan han utvikler seg fra dag til dag. Han har begynt å få sansen for å ligge på magen nå, virker som han har skjønt at han ser verden fra en annen vinkel ;-)

Selv føler jeg meg uthvilt og opplagt, siden han sover så godt. Han sover fint om natten. Han gråter generelt lite, bare nr han er sulten og veldig trøtt... Vi har vært veldig heldige sånn. Noen dager sitter jeg nesten og venter på at han skal våkne, for da gleder jeg meg så til å leke og kose med ham.

Synes du skal sove så lenge du kan med god samvittighet, jeg. Nok søvn er en stor fordel, og viktigere enn å nødvendigvis starte dagen så tidlig. Der er min mening...

Når ammer du og hvor lang tid tar et måltid? Gutten min bruker ca 20 min, og får begge bryst til et måltid. Da han var mindre brukte han 1 time..... Og hvor stor er jenta di? Gutten min er jo kanskje litt over snittet nå.... ;-)

Skrevet

Har ikke faste måltid lengre men sånn ca ser dagen min slik ut :

Jeg ammer ca kl 08, 12, 16, 20, så i 22-23 tiden legger vi oss i sengen å jeg lar henne ligge å suge så lenge hun vil. Da får hun begge puppene så d tar ca 45 min det siste måltidet ;) Men ellers gir jeg henne den ene puppen å da bruker hun nøyaktig 10 min på å tømme den.. Prøvd å tilbud den andre puppen å, men er ikke så ofte hun ønsker begge ;)

Mellom hvert måltid på dagen sover hun.

Noen netter kan hun sove 6 timer uten mat, men som regel går det 3-4 timer.

Har ikke veid henne på hs siden 6 ukers kontrollen, men når jeg veier mmeg og henne på badevekten hjemme er hun ca 6500. Ved fødseln var hun 3600.

Har gutten din fått vaksinen? Vi skal stad i januar å jeg gruer meg slik. UFF!!

Skrevet

Er moro å høre hvordan andres opplegg er med amming og rutiner.... Har du pumpet deg og vært borte fra den lille ennå? Jeg har ikke kommet så langt... Hadde vært deilig å ta en venninnekveld, kino e.l., men har liksom ikke blitt til det.... Er litt tiltak å styre med den pumpingen egentlig.

Ang vaksinen, så fikk han den på lillejulaften. Litt av en start på julen for ham.... ;-) Jeg måtte ta meg sammen for å ikke begynne å grine selv (er det mulig???). Han var kjempeblid mot helsesøster, og så fikk han sprøyte i retur, liksom. Og da ble det jo masse gråt.... Men han var veldig trøtt også, så det spilte nok inn. Han fikk sutten og sovnet på pappas arm ganske raskt. Heldigvis reagerte han ikke på den, bare litt mer trøtt kanskje....

Når det gjelder ammingen har jeg lett for å få melkeblemme på brystvorten. Argh. Er så mye styr med det, for det blir jo tett etterhvert om det ikke blir løst opp. Har du noen ammeproblemer??

Skrevet

I begynnelsen nektet hun plent flaske, men etterhvert begynte hun å ta nuk-flasken. Så jeg har pumpet ut et lite lager med mm som jeg har i fryseren, også har jeg mme stående i tilfeller. Synes d er greit at pappaen kan gi hipp mme i blant. Slik vi kan opprettholde at hun fortsatt tar flaske.

Gikk kjempe bra første gang jeg var borte fra henne. Mamma passet henne og ga henne ett måltid med flaske, men jeg fikk gått ut ilag med noen venniner for å ta et par glass vin. Deilig å kunne få koble av en kveld =)

I begynnelsen slet jeg med ammingen pga jeg var så sinnsyk sår, men etter 6 uker begynte det å gå bedre. Nå går ammingen heldigvis veldig bra ;)

Gruer meg til hun skal få vaksine. Hørt at noen barn kana få diare og feber av den. Håper vi slipper unna det hvertfall :)

Gjør du mye for å stimulere gutten din? =)

Skrevet

Slenger meg med her, kjenner meg masse igjen i det dere skriver om småttisene deres. Jenta mi er nesten 12 uker, tar smokk, men spiser utrolig mye på hendene sine! Prøver å dytte hele hånden inn!

Thea85: Vi gjør som deg om morgenen, sover etter amming fram til klokka 10-11.

Min lille er veldig enten eller: blid som en sol eller sur som en padde. Aldri midt i mellom. men det er egentlig greit, for da er hun lett å tolke!

Føler at vi har bar kontakt, og vi "prater"en del. Av stimulering gjør jeg ikke så mye: Setter av en stund hvor vi "prater" en god stund uten forstyrrelser, da sitter jeg og ser bare på henne lenge, og lar henne få tid til å svare på lydene mine. Og så prøver jeg å leke på en treningsmatte hver dag, ligge litt på magen og sånn.

Jenta mi snur seg ikke enda, men synes det er ok å ligge på magen en stund. Snur deres babyer seg enda?

Skrevet

Deilig å få sove litt ekstra på morningen.. Men om jeg legger henne bort igjen i sin egen seng etter ammingen, da våkner hun å vil stå opp ..

Hun sutter hele dagen på hendene sine, så begynte å lurer på om det var tenner på gang.. men det er vel kanskje normalt med mye sutting når de oppdager hendene sine ;)

Jenta mi kan ligge en stund på magen, har klart å snu seg fra mage til rygg 2 ganger, men jeg tror det var med uhell det skjedd da :P

Skrevet

Gutten min snur seg ikke ennå, men det har skjedd noen ganger fordi han har "tippet rundt", altså ikke noe han styrer selv... :-)

Av stimulering blir det å "prate" og tøyse og kile ham, synge, se på leker sammen (med lyd...), gå rundt å se på ting, ut vinduet, osv. Hvis jeg kan kalle det stimulering. Så liker han babygym... Henger stort sett over ham når han er våken, for synes han sover så mye :-P

Hørtes deilig ut med en "utekveld" og bare koble ut og tenke på andre ting... Må du ha med deg pumpe da pga melkespreng??

(Vil ikke ha tenner nå, nei. Det hadde liksom vært tingen når man ammer ;-))

Skrevet

Min er bare 11 uker, men sniker meg med likevel:)

Hverdagen her er uforutsigbar, men rolig. Står opp mellom 9 og 10 ett sted, spiser "frokost" på badet, godt og varmt i forhold til på soverommet. Jeg ammer, og på morgenen spiser han ofte før og etter morgenstellet. Dvs han spiser litt, så steller jeg han og lar han ligge og sprelle på badegulvet mens jeg dusjer og ordner meg. Så kler jeg på han og han tar litt mer mat.

Vi går ned og leker litt, så sover han en time eller to. Når han våkner er det mat og litt lek igjen. Han er veldig glad i å ligge under babygymmen og leke selv, eller at vi ligger på gulvet sammen for en pratestund. Øver mye på å ligge på magen, han henger litt etter der pga hjerteoperasjon, men begynner nå å bli veldig flink.

Når han blir sliten og trett neste gang fyller jeg på med litt mat, og legger han i vogna på trappa. Så gjør jeg raskt litt husarbeid før jeg tar med meg vogna og triller en times tur. Han sover videre på trappa etter dette. Tilsammen 3-4 timer med soving denne runden. Så er det mat og en litt lengre våkenperiode med kun ca 30 min dupp i fanget eller i mei taien før han spiser en gang til, får pysj, tar den andre puppen og legger seg for natta ca kl 21. Våkner mellom 5 og 7 ett sted for mat igjen.

Han spiser ofte, og får pupp når han vil. Har ingen 3-timesregel eller noe ettersom han enda er så tynn, bare 4500g og 60 cm.

Skrevet

Min jente er 3 mnd og 2 uker..

Hun våkner kl.11.00 omtrent hver dag...

Jeg tar henne på badet,steller meg selv å dusjer mens hun ligger å koser seg på stellematten på gulvet.

Hun ammer litt å skal etter ammingen plapre litt å smile å leke litt med meg. Hun sovner igjen rundt 12.30 å sover da til 13.30 å da skal hun ha kosetid med pappan som steller henne å tar seg ofte en dusj sammen med henne å legger henne i sengen å ser på mens hun leker med uroen sin.

Hun ammer igjen å sovner rundt 15.00 å sover da til 17.00 å er våken igjen fra 17.00-19.00 hvor hun har en rotetid der hun ammer ofte.

Hun sover fra 19.00-21.00 å blir da stelt på å vi har på pjamas å hun ammer da fra 21.30-23.00 å da sover hun til 08.15 å ammer i 15 min å sover igjen fra 08.30-11.00.

Kan si vi er veldig heldige. Hun har gjort dette siden hun var 3 uker.

Hun sover på eget rom. Hun tar ikke smokk å er avhengig av tommeltotten sin.

Skrevet

Gutten min er 14 uker, og slik er vår dag:

Vi står opp en gang mellom ni og ti, steller ham først og steller meg selv etterpå mens han ligger og pludrer på badegolvet.. :) Han er som regel våken til i halv tolv-halv ett -tida, da sover han en liten lur. Siden har han seg en lur igjen i tre-fire tida og i seks-sju tida, den siste ganske kort. Sover egentlig ikke så mye på dagen lenger, alt fra 20 - 60 min per gang.. (savner de to-tre timers soveperiodene han hadde før, ja..). På natta sover han som regel fra vi legger ham og til fem-seks tida, får da mat og sover videre til åtte-ni-ti.. Sover selv videre hvis han gjør det, kjenner jeg trenger det :)

Han har endelig klart å venne seg til å spise 3-4. hver time, var et matvrak i begynnelsen og måtte spise nesten hver time når han var våken.. :) Slitsomt, ja..Har jobbet hardt for å komme inn i den nye rutinen med spisinga, deilig når det endelig funker.. :)

Legger seg som oftest i ni-tida, har desverre glidd litt ut nå i jula, men funka kjempebra før julekalasene begynte...hehe.. Får håpe det går seg til igjen etter jul..! Har begynt å øve på å sovne på egenhånd, det funker faktisk bedre enn forventet, men trenger fortsatt å vugges i søvn noen ganger (har ikke allverdens med tålmodighet..).

Har altså ikke noen super-strukturert dag, men lar ham styre dagen litt selv. Det har funka svært bra til nå, og ting har liksom gått seg til etter hvert uten noe særlig styr..!

Lillegutt sutter også noe helt febrilsk på hendene sine, men nekter plent å ta smokk, har sikkert prøvd ti forskjellige..! Heldigvis tar han flaske, så han har vært hjemme alene med pappa noen kvelder, det har vært utrolig deilig..!

Han får kun morsmelk, og legger fint på seg. Var kjempestor ved fødsel, veide nesten 5 kg, og var 57 cm lang..! Nå ved 3 mnds kontrollen veide han 7,8 kg og var 71 cm lang.. Litt spent på 4 mnds kontrollen, om han fortsatt legger like godt på seg. Må jo kanskje vurdere å begynne med grøt etter hvert, skal godt gjøres å holde en så stor gutt med mat til han er et halvt år.

Så sånn har vi det :)

Skrevet

Hei!

Ting har gått litt på en snurr nå i helligdagene (og i tillegg har lillegutt vært syk de siste dagene), men til vanlig har vi faktisk noenlunde rutiner på ting. Har ikke gjort noe særlig for å få det slik, har bare blitt sånn... :-)

Prinsen trenger masse søvn, så han er stort sett ikke klar for å stå opp før i ni-ti tiden. Da ligger han og smiler i sengen sin, strålende fornøyd med å bli hentet... ;-) Men han holder ikke ut særlig lenge, etter en times tid må han ha seg en liten lur igjen på en halvtimes tid. Så er han våken et par timer, før han sover ute i vognen (enten på tur eller på terrassen). Ofte blir det et par timers hvil. Resten av ettermiddagen holder han ut rundt halvannen time før han må hvile. Vi legger ham mellom i halv ni - ni tiden, kanskje litt tidligere hvis han er veldig trøtt. Som regel sover han til mellom 04 og 05, så videre til 07-08 for mat. Sovner igjen, til rundt 9.30.

Om dagen spiser han hver 3.-4. time, kanskje litt oftere om kvelden. Han gnager også heftig på hendene og sikler, så jeg har også lurt på om tennene er på gang allerede... :-)

Storkoser meg med lillegutt!

Skrevet

Er så kjekt å lese hvordan andre har det med sine små ;)

Har vært så stresset jeg pga vi ikke har noe gode rutiner på kvelden.. Høres heilt utrolig ut, de som klare å legge babyen kl 19 ;) Kommer vel etterhvert d å ;)

Er så redd jeg også skal legge til en dum vane med å la henne sove i sengen min om morningen?!

Den ene gangen jeg var ute en tur, pumpet jeg meg ikke. Å det angrer jeg bittert på ;P Våknet midt på natten av jeg var glovarm og hadde samme brystspreng som jeg hade når jeg kom hjem fra sykehuset ;P De blir så harde at det er vansklig å få presset ut noe :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...