Leen Skrevet 26. desember 2008 #1 Skrevet 26. desember 2008 Da skal vi begynne med maisgrøt til vår datter som er rett over 4 mnd. Jeg hadde tenkt å vente litt lenger, men den siste uken har hun blitt mer urolig og vil ha hyppigere mat, så det er tydelig at det trengs litt mer enn det jeg kan gi... Jeg tenker å begynne med maisgrøt, og mmorsmelk. Jeg vet man skal begynne med en skje om gangen. Det jeg lurer på er følgende: 1) Hvor mange ganger om dagen skal hun få en skje med grøt, og når på dagen egener seg best? 2) Når kan jeg øke til to skjeer, og hvor lang tid bør det gå til hun spiser en liten porsjon? 3) Andre tips mottas med takk:)
Leen Skrevet 26. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 26. desember 2008 By the way: jeg kan ikke forklare forskjellen på mmorsmelk og morsmelk hvis noen har tenkt å spørre meg om det:)
Leen Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2008 Jeg hadde håpet på svar jeg da...
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 Jeg kan ikke svare "korrekt", men her i huset starta vi med et par skjeer og var oppe i full porsjon etter to dager... Hadde tenkt meg en gradvis økning jeg da, men det syntes knøttet aldeles ikke var en god plan. Hun ble rett og slett ilsint når jeg rigga henne til og bare gav henne en skje eller to... Var 5 mnd når vi begynte. De første to ukene eller så spiste hun ikke alltid opp hele porsjonen, så hun regulerte vel på sett og vis tilvenninga selv med hvor mye hun orket fra kveld til kveld. Nå er hun 6 mnd og det hører til unntakene at det er noe igjen på fatet når hun er ferdig Hører med til historien at vi begynte med smaksprøver noen uker tidligere også, men da gav vi oss igjen etter noen forsøk fordi hun ikke var interessert. Vi starta med grøt på kvelden, rett og slett for å få henne til å roe seg bedre til leggetid. Har ikke funka så veeeeldig bra så langt; hun legger seg rett nok til normal tid, men hun våkner fortsatt rimelig hyppig. Men det kan jeg leve med så lenge hun faktisk sovner igjen etter litt påfyll (lurer faktisk på om hun blir tørstere av den grøten, for hun har innført en "drikkepause" der hun bare drikker litt før hun sovner igjen ca en time etter grøten, første skikkelig nattmåltid er ca 0100-0200, og grøten får hun i åtte-tida, så i grunn er det helt greit sånn)
Nordhagenjentene :) Skrevet 27. desember 2008 #5 Skrevet 27. desember 2008 1) Vår erfaring var at det var best å begynne på dagen - vi begynte på kvelden og måtte flytte det til dagen (gav heller velling på kvelden). 2) Jeg lagde grøt av en spiseskje første gangen og hun fikk det hun ville ha - lagde den veldig tynn. Så her han vi ikke økt med en skje av gangen, hun har fått det hun har ville ha... Plutselig var vi oppe i halv porsjon, da begynte jeg å gi på kvelden også, og nå er vi oppe i full porsjon både morgen og kveld. Det tok i underkant av 2 mnd fra første prøving til vi hadde 2 fulle porsjoner. I går spiste hun nesten ikke noe til frokost, mens i dag spiste hun alt. Så det varierer fra dag til dag hvordan matlysten er, akkurat som hos oss voksne. 3) Når frøkna begynner å virke uinteressert på slutten pleier jeg å enten ta litt sviskemos eller annen fruktmos oppi skåla, og har litt på hver skje - da får hun i seg resten som regel. Får hun fruktmos får hun noen teskjeer med sviske til slutt, for magen. Og jeg gir forskjellig grøt morgen og kveld, så hun ikke blir lei. (Fra 4 mnd gav vi Hipp fersken og banan på morgen og maisgrøt på kvelden, nå gir vi havregrøt med eple på morgen og ren havre på kvelden.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå