Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 26. desember 2008 #1 Skrevet 26. desember 2008 Jeg har ei jente på 6 dager som omtrent ikke sover... Ingen ting hjelper.. vugging, bæring, gåing, ingen ting funker.. Hun vil ha pupp HELE tiden, og gråter ustanselig om hun ikke får den...Så da blir det jo til at hun henger i puppen hele tiden, Hvor mye mat hun får ut av det er jo en annen sak... Men, det virker som hun er ustanselig sulten... Uansett hvor mye pupp hun får, virker det rett og slett ikke som hun blir mett... ;( Etter amming sover hun kanskje max20 minutter, så skriker hun utrøstelig etter pupp igjen... Sånn er det Hele døgnet.. Hun kan jo umulig få nok søvn? Hva er galt? Tips? Råd? Vi sitter her som nybakte foreldre og føler oss totalt misslykket, Og gruer oss fælt til natta...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 26. desember 2008 #2 Skrevet 26. desember 2008 Er helt vanlig det at de henger i puppen døgnet rundt når de er så små! Men er du flink til å rape henne skikkelig etter hver amming da? Ta henne opp kanskje hvert 20 min og la henne få rape skikkelig! Har du prøvd smokk? Noen sier at man ikke skal prøve det før tidligst 2 uker etter, mens andre sier at man kan bruke det med en gang!
~~ElleMelle~~ Skrevet 26. desember 2008 #3 Skrevet 26. desember 2008 Prøv smokk, det gjorde jeg etter et døgn! Og kontakt helsestasjon mandag for veiing, da ser du om hun går opp noen ting i vekt og dermed får nok mat.
lykkelig78 Skrevet 26. desember 2008 #4 Skrevet 26. desember 2008 Det høres ut som om hun kanskje får litt lite mat, Hva med å prøve litt mme, men gi henne i små kopper i stede for flaske slik at hun ikke blir vant til det og ikke tar puppen etterpå. Vi fikk små plastkopper på sykehuset som vi brukte. Det blir litt søl, men dere merker fort om det hjelper. Vi fikk tips om å gi mme allerede etter 2 døgn fordi hun bare gråt, og det hjalp veldig! Det viste seg at hun nesten bare hang i puppen for kosens skyld, for da jeg pumpa meg kom det nesten ingenting.
lykkelig78 Skrevet 26. desember 2008 #5 Skrevet 26. desember 2008 Forts: jenta vår er nå 23 dager og nå som hjun får nok mat sover hun godt og er ei veldig rolig prinsesse. Er jo ikke sikkert dette er problemet hos dere, men er vell verdt et forsøk! Lykke til
husmus &2 Skrevet 26. desember 2008 #6 Skrevet 26. desember 2008 Sånn var det her også i starten, jeg begynte nok for tidlig med mme fordi han ble fort illsint når det ikke kom nok melk. Jeg fikk ikke melk før dag 5, og det var lite, og han hadde null tålmodighet. Jeg er er ganske overbevist om at for tidlig innføring av kopp og flaske førte til enda mindre tålmodighet. Han visste jo at det fantes et alternativ til pupp. Men for all del, prøv, du ser fort hvor glupsk hun er når du gir mme, og en gang med flaske vil ikke få henne til å avvise puppen. Men som andre har sagt, det er gjerne så hektisk helt i starten, men det blir bedre Og, sist men ikke minst, dere er IKKE mislykkede foreldre!
Katsi Skrevet 26. desember 2008 #8 Skrevet 26. desember 2008 Kjenner meg utrolig godt igjen i det du skriver!!! Dere er overhodet ikke mislykkede som foreldre! Eldstejenta mi ville ha pupp konstant, max 20 min pause. Varte noen dager men fikk MASSE melk etterhvert. Når jeg ser tilbake hadde det nok hjulpet å gi mme så vi hadde fått en liten pause. Men var så bestemt på at jeg ikke skulle gi mme at jeg led meg igjennom det. Ikke sikker på om det var verdt det, jenta hadde nok ikke avvist puppen så lett. Det ble bedre men hun var et urolig barn som ikke sov mye de første ukene. Var først etter kiropraktorbehandling da hun var 6 uker at vi fikk litt fred of ro i heimen. Lykke til, hvis det ikke bedrer seg så ikke vær redd for å spørre om hjelp på helsestasjonen!
Gjest Skrevet 26. desember 2008 #9 Skrevet 26. desember 2008 Dra på helsestasjonen så fort dere greier...Få henne veid å se om hun har fått i seg noe morsmelk... Kjøp den en elektrisk pumpe å pump deg i 10 min å se om du får ut noe melk...Om det ikke kommer noe eller om det kommer mye avgjør om du må begynne på morsmelkerstatning. Veninnen min fikk barn for 4 mnd siden å hun gikk igjennom 5 lange dager på sykehuset uten noe melk,null søvn å mye gråting...Hun ble omtrent tvunget til å amme å den 5 dagen var barnet så utsultet å hadde gått ned i vekt at de begyndte med MME.. Den dagen sov ungen 5 timer i gangen å ble en helt annen baby.. Har du melkespreng eller greier du å trykke ut melk i de hele tatt? Om du mater så ofte må du begynne å tenke på om ungen din har det bra å får i seg nokk næring.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. desember 2008 #10 Skrevet 27. desember 2008 hører du at hun svelger ned melk ved puppen, el bruker hun den til kos/ smokk også..? Eneste måten å få vite om baby får i seg nok melk, er å dra på hs og veie, og se om hun har gått opp i vekt el ikke. Det ble ihvertfall vi rådet til å gjøre de første par ukene! Hvis ikke hs er åpen nå i jula, er d sikkert mulig å få låne en vekt på barselavd på sykehuset:)
msunicorn Skrevet 27. desember 2008 #11 Skrevet 27. desember 2008 Hei! Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver! Tulla vår på 4 uker var akkurat sånn de første dagene! Hun hadde,og har fortsatt et veldig suttebehov. Så smokken er god å ha! Skjønner godt du blir bekymret for vekta,så som det sies i innlegg over så kan du kontakte helsestasjonen. Jeg fikk beskjed om at grunnen til at hun konstant ville ha pupp var for å stimulere min melkeproduksjon, men om jeg syntes det ble for mye henging i puppen kunne smokken være en avlasting. Jeg ble nemlig veldig sår av det! Lykke til!
Mathildemor Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 Det er ikke så smart å pumpe seg for å "se" hvor mye melk man har, for det er ikke alle som får til å pumpe seg selv om man har melk nok! Jeg fikk ikke ut en dråpe men hadde mer enn nok...Kanskje du har sen utdrivingsrekfleks, jeg hadde det og fikk stoor hjelp av nesesprayen man får på resept. Syntocinon heter den og melka kommer fortere! Det kan jo være så mange årsaker til at hun skriker, jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen, eventuelt barsel på sykehuset. Man kan kontakte de 14 dager etter fødsel...
Lizz27 Skrevet 27. desember 2008 #13 Skrevet 27. desember 2008 Hadde du en hard lang fødsel? Det hadde jeg og fikk et veldig urolig barn. Gråt nesten alltid når han var våken. Trodde først det var kolikk men det viste seg at han hadde fått problemer med nakken etter den harde fødselen. Det kan ofte bli slik hvis man blir tatt med sugekopp eller lignede. Ta det en tur til en manuelterapaut eller en ostepat. Det hjalp med en gang for oss. Bare så synd at ingen leger eller helsesøstre opplyser om slike ting. De sa bare til meg at;"Nei slik er det. Det må du bare regne med" Det var her inne jeg fikk anbefalt det. Skader ikke å prøve iallefall. Koster ca 300 kr timen.
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 27. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 27. desember 2008 Tusen takk for gode og koselige svar alle sammen! Ja, jeg hadde en lang og hard fødsel, som endte i at hun måtte taes med tang! I dag har jeg lagt merke til en "klikking" hun har i sin høyre skulder, så jeg lurer på om det kanskje er noe som ikke er helt som det skal der?! Skal til helsestasjon for veiing på mandag, så da skal jeg høre om de kan se på den da.. Om det ikke bedrer seg, tenker jeg at jeg tar henne med til en naprapat etter nyttår!
FruBoger fødeklar Skrevet 28. desember 2008 #15 Skrevet 28. desember 2008 Jenta mi ble tatt med tang og sugekopp, og hadde vondt i hodet sitt en stund. Og bare skrek og skrek, hun fikk paracet av jordmødrene på sykehuset og sov så søtt så. Ellers er det jo bare maten da, at hun ikke får nok av den fete melka og dermed sover tungt og godt. Det ordner seg:) Jenta mi fikk mme en gang på sykehuset pga lite melk og søvn hos oss begge, det hjalp også veldig. 20 ml fikk hun da, i kopp. Kan hende hun blir urolig hvis du vugger/dysser o.l. for mye også? Mi sovna fortest hvis hun lå ved siden av puppen, og bare kjente varmen.. Uansett så går det seg til:) De er litt forvirret de første ukene stakkars små, tar tid å venne seg til verden:) Hvis du tror det er nakken eller noe så vil de som regel ikke ha pupp fra begge sidene, eller sutrer litt hvis de må bytte pupp.. Og har favoritt side... Det er vanlig ved tang! Så lenge hun ikke klager veldig om du "bytter" side for henne så er det nok maten.. Og du blir henvist til fysio fra legen på helsestasjonen, nevn at hun ble tatt med tang så blir du fremprioritert.. De tar ekstra forhåndsregler for "tang barn"...
FruBoger fødeklar Skrevet 28. desember 2008 #16 Skrevet 28. desember 2008 Det tar jo også noen uker før melkeprod. er ordentlig i gang, la henne heng på puppen så ofte hun vil.. De fleste har vel lite melk til å begynne med og små grinete unger.. Så lenge hun pupper så kommer melka, hør om du hører at hun svelger noe i det hele tatt.. og se om det er noe melk i munnviken.. da får hun da litt mat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå