Trouble Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Det er så forskjellig... Minien vår på 18 mnd pleier å sitte litt på potten ved bleieskift... noen ganger kommer det noe andre ganger ingenting. Dette har han gjort i noen mnd nå... men er ingen tvang, om han ikke vil så vil han ikke
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Jenta mi fikk potte da hun ble 1 år og hun synes det er stas å sitte på den litt i forbindelse med bleieskift. Noen ganger tisser hun mens hun sitter der og da sier vi at det er fint og hun virker fornøyd. Andre ganger har hun ingen tålmodighet med å sitte der, bare spretter opp igjen. Nå er hun 15 mnd og har fått en dokke som kan "tisse" og tilhørende potte. Vi har med dokka i badekaret og så tisser den i potta si og vi snakker litt om at når man blir stor så tisser man i potte eller i doen. Jeg lar henne gå uten bleie litt på badet i forbindelse med bading og da hender det ofte at hun tisser på gulvet. Jeg tror det er viktig at de får lov til å tisse uten å ha på bleie av og til fordi det er da de forstår sammenhengen mellom følelsen av å måtte tisse og hva som faktisk skjer. Selvsagt får hun ikke skjenn for å tisse på gulvet, vi bare sier "måtte du tisse? Vil du sitte litt på potta?" og så tørker vi opp på gulvet. Man kan begynne når man føler at det er rett tid for sitt barn, så lenge det er hyggelig og man ikke forventer noen prestasjoner eller presser barna på noen måte. Gjennomsnittsbarnet bruker visst bleie på dagtid til 3 års alder nå for tiden leste jeg, men jeg tror mange kunne ha blitt tørre tidligere. Men barna er jo som regel lange dager i barnehagen og der er det ofte ikke nok personale eller tid til å drive med pottetrening i barnehagen. Barna kommer hjem i 17 tida, noen senere og da har ikke foreldrene heller så mye igjen av dagen til å trene på potte.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #4 Skrevet 27. desember 2008 Når du intoduserer do/pottetrening er opp til hver enkelt. Men det er viktig at det ikke blir tvang. Dersom barnet ikke vil, skal det slippe. Dette skal være lystbetont, og på barnas iniativ. Dersom barna får negative opplevelser rundt dette, vil det virke inn negativt på denne treningen. Viktig at de får en positiv mestringsfølelse. Til deg over som nevner barnehage: Barnehagen skal legge til rette for dotrening for barna. Det skal de ha både tid og personale til. Jeg jobber selv som pedagogisk leder i barnehage, og i min bhg er det en viktig del av hverdagen for de barna det gjelder! Barnehagen skal bidra hjemmet til oppdragelse og oppfølging av barnets utvikling, da kommer slike ting innunder det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå