Glad tobarnsmamma Skrevet 26. desember 2008 #1 Skrevet 26. desember 2008 Hun sovner mellom kl 19 og 20, men våkner igjen etter en halvtime, og er da så lys våken at hun er umulig å få til å sovne igjen. Så er hun våken (og i kjempeform) frem til rundt kl 22. Hvordan kan vi endre på dette? Hun får grøt på kvelden, har prøvd å gi den kl 18, 19 og etter "duppen" kl 20 eller 21, men det er ikke noen forskjell på søvnen av den grunn...
Silje69 Skrevet 26. desember 2008 #2 Skrevet 26. desember 2008 Kan det være hun får for mye søvn på dagen? Og når står hun opp om morgenen? Min jente sovner fint klokken 19. Hun er 6 mnd nå, men har gjort det en god stund. Hun våkner mellom 6.00 og 7.00 om morgenen, og sover ca. 3 timer tilsammen omdagen.
Glad tobarnsmamma Skrevet 26. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. desember 2008 Hun våkner kl 08 på morgenen. Sover 3 hviler på rundt en halvtime på dagen...
Silje69 Skrevet 26. desember 2008 #4 Skrevet 26. desember 2008 Da virker det iallfall ikke som om hun får for mye søvn og at det er derfor hun er så våken.
1 Skrevet 26. desember 2008 #5 Skrevet 26. desember 2008 Har opplevd mye av det samme med vår jente. Hadde gjerne en halvtimes dupp i åtte-tiden, for så å være lys våken og blid som en lerke til sent på kveld. Til oss var det nok flere grunner til at det ble slik, bl.a. at hun nok fikk for mye søvn på dagtid. Så nå har vi begynt å være veldig konsekvente med å stå opp med henne kl 07, for så å la henne sove rundt 3 timer på dagtid, fordelt over to eller tre dupper. Så legger vi henne rundt kl 20. I tillegg har vi, etter mye styr rundt leggerutiner og etter 5 mnd uten en kveld for seg selv, fant vi ut at lillejenta vår måtte lære seg å sovne alene. Det betyr at vi går ut fra rommet når hun er rolig og det er natta. Dette innebærer at det kan bli noe gråt, men at vi går å roer henne etter en stund. Å la henne skrike alene, satt langt, langt inne hos meg. Syntes tanken på å la henne ligge alene var helt forferdelig. Men samtidig så jeg at vi slet oss ut på å slite så med søvnen hennes tidligere. Og den første kvelden vi gjorde dette, skrek hun tilsammen ca 15 minutter, for så å sove så rolig som hun aldri før har gjort. Dette har hun fortsatt med (en uke siden vi begynte med det). Vi må som oftest opp et par ganger for å roe henne, men dette er ingenting mot hvordan det var før. Og hun er en like blid og fornøyd unge som før på dagtid. Om ikke mer fornøyd, da hun nå får bedre og mer sammenhengende søvn. Jeg vet at denne metoden er omstridt, og jeg lenge vært helt i mot det. Satt senest for litt over en uke siden å sa at dette ville jeg aldri gjøre barnet mitt. Men så nådde jeg et punkt der jeg ikke orket mer. Og ser nå etter egne erfaringer at lillefrøkna faktisk ikke har noe vondt av det. Men må selvsagt være opp til hver enkelt hva en vil gjøre. Og skjønner dersom det virker for brutalt. Dessuten det som funker for en, trenger ikke fungere for en annen.
KarinB Skrevet 27. desember 2008 #6 Skrevet 27. desember 2008 Det aller viktigste er at hun finer roen selv tror jeg. Ikke la henne sovne med puppen eller vugges i søv etc. I tillegg er det lurt å ikke drøye henne til hun bli super trøtt. Legg henne til samme tid hver kveld, selv om hun virker "våken". Kanskje kl 19? ikke la hene sove for mye tett opp til det tidspunktet, om hun er svært trøtt etter kl 17, kan du prøve å la hene få en bitte liten lur før kl 18, ikke etter kl 18! Da må den være på maks 30 min, og hun må våknes hvis hun fremdeles sover da. jeg pleier å legge inne liten dupp mellom kvart over fem og halv seks en gang, sove i 20 min. Da er han våken nok til å komme seg gjennom måltidene og stellet, og så i seng kl 19 hver kveld. Selv om han pludrer og er fornøyd. noen ganger trenger han ikke dene siste luren, men da er han ofte i seng like før kl 19. Vet mange som sliter med oppvåkning etter de har lagt seg, og mange har hatt hell med å legge de litt tidligere og eller la de finne roen selv. Noen ganger må de få lov til å gråte litt tror jeg. Har du sett på www.sovecoach.dk? Jeg bruker noen av de tingene der, og synes vi har fått en kjempe fin rytme nå. Følger den ikke slavisk, men har brukt de tipsene som gjelder de problemområdene vi hadde:9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå