Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og god jul :-)

Er så usikker på det å fly når en har trygt plassert egg innabords.

Har hatt eggene inne i ca 10 dager da jeg skal fly. Noen sier "ikke fly" og andre sier "klart du kan fly". Er det noen som hvet hvilken risiko dette kan føre til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av oss flyr jo hjem etter innsetting....

Jeg tror ikke det kan skade...

Skrevet

Hei!

Jeg kan ikke skjønne hva det skulle ha å si. Har de som sier "Nei" gitt noen begrunnelse?

Skrevet

Jeg lurte på det samme selv, men

1. Jeg fløy hjem fra København samme dag som innsettingen.

2. Jeg fløy fram og tilbake til London da jeg var 7 uker.

Alt går fint :-)

Jeg spurte også overlegen på Nordica om det var noen risiko med å fly tidlig i graviditet. Han sa det var ingen fare, bare å fly iveg !!

God tur :-)

Skrevet

Jeg bor slik at jeg må fly for å få behandlig, og ingen har noen gang nevnt at det er noen risiko med det i forbindelse med forsøk.

Jeg sitter nå med mitt lille nurk på fanget som ble til ved ivf, og jeg fløy mye under svangerskapet.

Så tror du trykt kan fly.

Skrevet

jeg har det på samme måten; er utrolig usikker på dette! og får de fleste steder høre at det ikke er noe problem. men magefølelsen min sier liksom at jeg ikke bør fly...

et annet sted her inne - husker ikke når/hvor, leste jeg om ei som var blitt advart av sin gynekolog. om at det var en grunn til at alle gravide flyvertinner umiddelbart blir satt på bakken. og at gjennom hennes år som gynekolog hadde hun opplevd mange aborter før/etter flyreiser. dette kunne selvfølgelig ikke bevises, men hun mente det var bedre å være føre var.

selv skulle jeg veldig gjerne reist til usa 2-3 uker etter neste innsett, men er forferdelig usikker på om det er lurt...spesielt siden jeg mistet v forrige graviditet (ikke i forbindelse m flyreise).

vel, bare noen innspill. det jeg også tenker på er at man puster inn luft som blir oppvarmet av flymotorene, og som derfor inneholder små mengder fra dieselen...

ikke godt å vite hva som er rett eller ikke rett...

Skrevet

b77h: Det stemmer ikke at flyvertinner umiddelbart blir satt på bakken. Jeg snakket med ei som fløy helt som normalt hele 1. trimester. Gikk helt fint. Og som du sier, din gynekolog har ikke noe belegg for sine "antagelser". Så mye som folk flyr nå blir det gjerne flyturen som får "skylda" ved en evt abort, selv om det kanskje er både 1 og 2 uker mellom flyturen og aborten.

Jeg synes det blir feil å "hause opp" dette når eksperter sier det er trygt. Det en skal passe på er å bruke støttestrømper og "gå turer" i kabinen under lengre reiser - spesielt hvis en flyr i 3. trimester.

Så jeg sier igjen, fly med god samvittighet, hvis det er meningen at det skal bli baby så blir det baby, flytur eller ei...

Skrevet

ja, det er sikkert mye i det at er det meningen så går det bra.

Det var heller ikke min gynekolog som sa dette om flyvertinner osv, men gynekologen til ei jeg leste om her inne.

Man må jo bare følge magefølelsen, bokstavlig talt - og i de fleste tilfeller går det jo helt fint.

Skrevet

Det henger igjen fra gammelt av dette at "du" ikke kan fly når man er gravid. Dersom du er mer enn 6 måneder på vei må du ha med et brev fra legen om at alt er OK med deg og barnet. (var i alle fall dette når jeg jobbet med det)

Det er fortsatt mange gravide som ikke ønsker å gå gjennom metall detektor i sikkerhetskontrollen, men dette er ca 1:100 del av strålingen du blir utsatt for i forhold til flyet.

Det er med andre ord ingen fare for å fly når man er gravid, men de fleste vil nok utsette de lengste reisene pga ubehag, og flysikkerhet.

Skrevet

I min tid med ivf lærte vi også at det var helt ok.

Da ble det også sagt at de som jobber med å fly ble anbefalt å gå på bakken ved en påvist graviditet etter tidligere aborter. Da de den gang ikke kunne "bevise" at det å fly virkelig ikke utgjorde en risiko.

Meen, før ble det jo også anbefalt at "risikogravide" holdt sengen hele tiden - det gjør de ikke nå lenger.

Nå er det vell slik at gravide "flyvere" går på bakken etter en viss tid med tanke på andre farefaktorer?

Er jo også forskjell på å gå opp og ned flere ganger pr dag, enn en gang i blandt.

(Folk blir jo ikke frabefalt å gå til frisør heller, selv om mange frisører blir tidlig sykmeldt. I tillegg til at de enda ikke er helt sikre på om alle de kjemiske stoffene de jobber med ikke påvirker en graviditet negativt. Her er det igjen forskjell på å jobbe med det, og være der i ny og ne)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...