Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #1 Del Skrevet 25. desember 2008 Er nok mer normalt å være redd og ha angst for fødsel - enn å ikke ha det .Ville vært mer " unormalt " om man ikke var redd eller hadde angst før fødsel i det hele tatt .Det må i såfall skyldes " lav iq og dumhet ", ja naivitet - om man ikke var redd og engstelig for å føde . Er jo tross allt masse som kan gå galt , høy helserisiko og j....smertefult også .Det vet jo alle . Mange kvinner spiller tøff og later nærmest som om de ikke gruer seg til å føde og ikke er redd ovenfor andre ....Hvorfor det ? Alle inteligente normale mennesker med evne til å TENKE fremover vil normalt være engstelig .Dette er ingenting å skamme seg over i en opplyst tid som 2008 .På verdensbasis dør 500 000 kvinner under vaginal fødsel hvert eneste år ....!!! Da har man all grunn til å være litt redd for evt. helseskader selv i et rikt land som Norge . En er slett ikke en pyse om en innrømmer at en er redd eller et elendig morsemne om er sliter med angst og redsel før en forestående fødsel og derfor ønsker keisersnitt istede . Jeg er sikker på ALLE gjør det mer eller mindre . De beste fødemaskinene og med minst fødselsangst - må være de kvinnene som har meget lav inteligens og dertil føder barn med lav inteligens (Inteligens er arvelig - som allt annet ) Å være redd , ha angst osv -er normalt for inteligente tenkende kvinner .Jeg blir irritert når andre kvinner later som å føde ikke er verre enn å gå til tannlegen .... DET tror jeg ingenting på . Men de må vell trøste seg selv og beholde masken - ovenfor andre . Ikke så kjekt å innrømme hvor ille det egentlig var . Ingen vil fremstå som " pysete " vet du eller bli beskyldt for å være det .For å være vellykket , normal og ikke skille seg " negativt ut " i dette samfunn - så er det forventet at kvinner skal tåle å lide noe vanvittig uten å klage ,tåle invalidiserende fødselsskader osv ,UTEN å utvikle angst eller varige traumer ....ja kvinner skal helst klare å føde UTEN smertestillende forventes det fortsatt i dag .- får en det ikke til - ja så er en liksom unormal og har grunn til å skamme seg . Ikke rart kvinner er mye mer plaget med angst og depresjoner enn menn - når det forventes så mye mer av oss og vi skal være så tøffe og tåle allt mulig av smerter og lidelser fysisk under f.eks graviditet og fødsel .Og i tillegg ha o selvråderett over vår egen kropp/ fremtidig HELSE ang fødselsmetode .Mange blir regelrett nektet keisersnitt av fødselslegen - selv med alvorlig angstlidelser og panikkangst for fødsel ,som mange leger mener ikke er god nok grunn til å få innvilget KS . Herregud for et umenneskelig barbarisk samfunn for oss kvinner som også skatter til denne staten og er med på å betale for helsetilbudene her til lands . NB ! Dere som har fullstendig panikkangst for å føde og ikke ønsker utsette dere for det .Dere har min fulle forståelse . Minner dere på at dere kan få selvbestemt keisersnitt i London til 120 000 kr på privatklinikk inklusiv 3 dagers opphold , pleie og stell og EGET ROM dere ikke må dele med andre .Er bare en flytur rett over dammen . Bedre å betale selv enn å utsette seg for et mareritt av et svangerskap med masse angst og unødvendige bekymringer for ruptur , tang og sugekopp og langvarig hard fødsel og o selvråderett over egen fødsel og bruk av smertelindring på norsk sykehus .0g slippe grue seg i 9 mnd til fødsel .KS er den beste fødselsmetode syns jeg .Ja mest HUMANE metode .Smertemessig er det jo blåbær i forhold til vanlig fødsel ....og mye raskere og forutsigbar fødsel enn vanlig fødsel som kan ende i mye " dramatikk og uventede situasjoner / komplikasjoner ) Masse kvinner har fantastisk mye finere KS fødsler og vil velge det igjen . Samt underlivet er spart for masse strekk og skader .Og sjangsen for inkontinens kraftig redusert senere i livet . Så dere som plages slik av fødselsangst .Ikke press dere selv til å gå igjennom det mot deres vilje av noen andre .Stol på dere selv og det dere føler er best for dere selv . .Finns heldigvis privatklinikker å benytte om norsk helsevesen avfeier dere og nekter ks og human forløsning som føles trygt for dere . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #2 Del Skrevet 25. desember 2008 Så var du i gang igjen. Tenk, jeg grudde meg ikke til fødsel nr. to en gang, selv om jeg da hadde født en gang, da også uten å grue meg. Synes det er en fin opplevelse, og som i det meste andre her i livet går det jo oftest helt fint!!! Og atpåtil har jeg utdannelse, bra jobb og utstyrt med mye iq. For meg er det mer sykelig og lav iq i måten du fremstiller dette på. Det tar litt av kan man si. Men fødselangst skal man ta på alvor, men det er mye hjelp å få. Det er fullstendig humant å føde vaginalt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139329011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2008 #3 Del Skrevet 25. desember 2008 Hva som oppleves humant eller mindre humant - vondt eller ikke vondt - kan neppe du uttale deg om på vegne av " alle oss andre ". HVA gjør slike som deg på et " fødselsangst forum " ? Med slike nedlatende holdninger uten snev av forståelse og innlevelsesevne til alle som plages seriøst av fødselsangst .At du påstår du er så inteligent .....er jo morsomt og faktisk bekreftelsen på at du er nokså dum - når du kan påstå allt ordner seg flott og perfekt for alle - bare de tenker som deg .Herlighet da er man NAIV og DUM i utgangspunktet når man tror fødsler er LIKE for ALLE og ender like bra for alle .Ja du lever i din egen lille perfekte " drømmeverden " uten snev av realisme og har ikke kontakt med den " virkelige verden " høres det ut som : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139329055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #4 Del Skrevet 27. desember 2008 I forhold til ting som "på hvilken måte babyen kommer ut", synes jeg av og til det er mange underlige holdninger ute og går her. Det aller rareste, er at de som ser ut til å ha funnet en metode som fungerer bra for dem selv, synes de kan misjonere overfor andre. Til deg som synes det er så greit og fint å betale 120,000 for et keisersnitt: (mulig det ikke er en økonomisk belastning for akkurat deg, men jeg vil tro det er det for de aller fleste andre - please: Vis litt respekt, hva?) Så kjempeflott at du har funnet en løsning som fungerer for deg! Pris deg lykkelig med det, og vær glad! Til dere som har fødselsangst, og vil føle dere bedre om dere vet at dere får KS: Flott! Kos dere med svangerskapet deres, og gled dere! Jeg fikk mine 2 ved vaginal fødsel begge ganger. Det var smertefullt nok, men jeg hadde slett ikke noe valg, og det til tross for at "de glemte" å måle bekkenet mitt 2. gang, som de skulle ha gjort. Jeg gruet meg noe helt forferdelig begge ganger. Allikevel, kan jeg ikke si at det tok vekk så mye som 5 minutter glede over svangerskapet og barnet! Nå fikk min egen eldste datter nettopp barn. Min frykt, engstelse og skrekk for å føde, kunne overhodet ikke sammelignes med den fullblåste angsten hun hadde! Hun kunne jo ikke glede seg ordentlig over svangerskapet sitt før hun hadde det skriftlig!! Og nå skal jeg være helt ærlig her: Jeg skulle hatt keisersnitt, men det ble ikke noe av på grunn av rot. Det var tøfft å gå gjennom det, men man glemmer. Det er VELDIG sant. Skulle jeg da sette meg ned med min datter og fortelle henne at: "Dette er så naturlig, så - jenta mi". "Ikke noe å bekymre seg for", og "alle er redde, og det er naturlig og være redd", og ting i den retning, fordi jeg liksom da skulle være verdensmester på det å føde vaginalt? Jeg ser mange gjør akkurat det. Om de har født vaginalt, regner de seg selv som heltinner og man tror åpenbart man har en eller annen "rett" til å predike for andre hva som er riktig for dem? Nei - ærlig talt: Klart: Babyen må ut på en eller annen måte. Hvis du finner en metode som gjør at du ikke trenger å få svangerskapet ditt ødelagt på grunn av redsel for vaginal-fødsel, så stå på ditt og KREV keisersnitt!! Til dere som prediker om KS og alle dens fortreffeligheter: ALLE metoder å få ut en baby på involverer risk. Det er en farlig reise. Fordi du selv har født vaginalt, er du ikke verdensmester og du innehar INGEN rett til å predike for andre om noe som helst. Du skal bare føde dine egne barn og ikke legg deg oppi det om du ser at en kommende mamma blir roligere i svangerskapet sitt om hun får KS. Da er det ro. Da er ting bra. Likeledes: Jeg kan tenke meg jeg ville ha vært skrekkslagen over å måtte få ut en baby med KS også, men den må ut på en eller annen måte, og finner man selv ut hvordan det kan gjøres, så SKAL det respekteres! Finn din egen måte å gjøre ting på. Når du har gjort det, avhold deg fra å predike, enten det er til fordel for KS eller imot det. Rett og slett la andres avgjørelser være deres egne. Hva med litt respekt her, damer?? En ting er å dele erfaringer og snakke om ting. Men noe HELT ANNET å presse egne meninger nedover hodene på folk! Jeg skulle ønske den misjoneringen kunne bli slutt, og at man begynte å utveksle erfaring med behørig respekt, Også for de som velger annerledes enn det man gjør selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139333971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #5 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg er veldig enig i allt du nevner her - jeg er ts . Jeg vet at 120 000 oppleves alltfor dyrt for mange .Jeg er ikke respektløs og tror alle har like god råd som meg .Men har man angst nok og virkelig ikke vil gjennomgå vaginal fødsel .Så tror jeg selv en kvinne og mann med arbeiderlønn / eller " luselønn " vil greie å lage en spare- plan og legge seg opp penger til å unne seg privat behandling denne ene spesielle dagen hvor deres f.eks 1 barn blir født ! Riktignok blir det ikke råd kansje til ( flere eller mange barn ) ..Men mange kvinner / menn som ønsker KS - ønsker heller ikke ( mange mange barn el. stor familie uansett ) . Jeg tror de fleste med litt økonomisk sans og vanlig lønn - om der finns vilje til det -kan prioritere å bruke privat helsevesen utenlands istede for norsk og betale for det om dem ønsker UTEN PROBLEM . ....fremfor å bruke pengene på annen luxus - eks ny familiebil selv om den gamle er bra , nyere bo-bil ,etc .DET er jo arbeiderklassen flink til å bruke penger på allerede uansett hvor dem klager at de har " dårlig råd " .Men er det nødvendig luxus ? NEI . Jeg syns kvinner NÅ skal kreve i disse likestillingstidene hvor menn stadig får fler og fler rettigheter til barnet og fler og fler fordeler osv - at mannen er med å betaler nå helseutgiftene når kvinnen skal ha et planlagt FELLES barn .Det bør ikke være en " selvfølge " at alle kvinner AUTOMATISK skal velge " gratis" nestbest helsetilbud og bli utsatt for " tvangsfødsel " rupturskader og psykiske traumer på " gratis sykehus " - når hun kan velge KS på privatklinikk og få en flott behandling og opplevelse av fødsel istede .Og ønsker kvinnen privat behandling og KS - skal selvfølgelig også barnefaren hjelpe å dekke dette økonomisk og støtte henne OM han er glad i henne og respekterer henne .OG - DA BLIR DET IKKE SÅ DYRT faktisk .Har en så dårlig råd at en ikke har råd 2 voksne i full jobb til KS 1 gang i livet - så bør en kanskje ikke få barn i det hele tatt mener jeg om man er økonomisk så " resurssvak " at man ikke greier å betale det dette koster . Husk ! Det koster mye å fostre opp barn også .... Er uansvarlig å sette barn til verden om de skal vokse opp i " fattigdom " mener jeg seriøst .De fleste middelklasse nordmenn har det såpass bra økonomisk - at de kan velge privat behandling fremfor det norske gratis helsetilbud om de ønsker faktisk . I såfall kan man jo bare si at - enten trår barnefar til å hjelper å betale dette - eller han kan velge å leve minst 10- 20 år med et nærmest ikke eksisterende sex / samliv ? La mannen få velge hva han vil ha .I pose og sekk - kan han desverre ikke få det alltid.( Alltså både barn og en sprek elskerinne samtidig ) - ei heller vi kvinner : ) Vedder på de fleste menn VET hva de vil velge OM de får valget . Er faktisk mange menn også som ønsker at dama deres skal ta KS . Fremfor å ødelegge underlivet sitt på fødsel og bli stor vid og slapp i skjeden og dermed også få rasert sexlivet årevis fremover for begge to . Er jo kjipt for mennene også om det skjer tross allt - og de blir tvunget til å leve i sølibat mesteparten av sitt virille unge liv til pensjonsalderen innhenter dem og hengepikk / impotens alderen har innhentet dem .... trist .... ikke sant .Folk har råd til privat behandling om de virkelig ønsker mener jeg . Hvorfor tar folk seg råd til billån til flere 100 - tusen kroner ....DA er det aldri snakk om at man ikke har råd ....merkelige holdninger alltså Men å betale for KS .....da blir man gjerrig og syns det er så dyrt .....siden kvinnene tross allt " bare kan føde på gratis - metoden " : ) Skjønner hvorfor norske sykehus innvilger KS KUNN i katastrofetilfeller . Alltså såkalt Katastrofesnitt for å berge livet til folk .Dette er en dyr oprasjon med mange leger og kirurger i sving samtidig -mye resurser går på bare 1 pasient . Vell KS er ikke lenger kunn et hollywood fenomen i dag . Blir mer og mer vanlig at også flere europeere / nordmenn i velutviklede land velger / KJØPER planlagt ks av bekvemmelighetsgrunner faktisk .Og for å spare fremtidig helse for fødselsskader . Og de fleste menn som er glad i sexlivet sitt ....og ikke minst kona si - vil nok synes det er okey å bruke noen kroner på privat helsetilbud i fremtiden .Jeg tror det så absolutt - vil bli mer vanlig ....etterhvert som vi tar etter de andre " europeere " i velutviklede land som USA , Australia , UK og mange andre ! Norge henger bare " litt etter " i utviklingen og folkeopplysningen " om hvilken tilbud som finnes innen helse - markedet i nærmeste utland - fullt tilgjengelig også for norske forbrukere . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139334000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #6 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg vil gjerne føde vaginalt om jeg klarer, men ønsker å kunne få ks undedrveis dersom JEG trenger det. Dette vil jeg ha i NORGE og med respekt fra jordmor. Jeg har født vaginalt før og VET hva det er, og da var jeg i utgangspunktet innstil på at det var naturlig og at alt ble verdt det etterpå og alt det pisspreiket der.. Så ingen skal komme å fortelle meg hvordan jeg opplever det, og om det er rett eller galt. Jeg har tatt en abort grunnet tidl. fødselsopplevelse og arroganse i helsevesenet. Jeg ønsker dette barnet jeg nå skal få, men krever å bli respektert, hørt og å få bestemme selv. Jeg krever at jeg får det slik jeg trenger, men vet ikke helt hvordan jeg skal kunne trumfe det gjennom. Kan jo ikke knipe igjen heller. Har heller ingen mulighet til å fly over dammen og betale 120.000 selv. OG vi er to middelklassearbeidere, men vi har et barn fra før, og klarer ikke å avse 120.000 kr. 120.000 kr til fødsel betyr 120.000 kr mindre til barnas oppvekst, pluss renter på et evt. lån. Synes det er egoistisk å bruke penger vi ikke har til dette, OG så er det litt prinsipp om at dette er noe Helsevesenet i NORGE burde gi meg et bedre tilbud på. Ikke at de nødvendigvis skal gi Ks til alle som vil, men det er noe med holdningene deres som er galt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139334463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #7 Del Skrevet 27. desember 2008 Til den Anonyme like over: Jeg forstår svært godt at du insisterer på å føde barnet ditt i det landet du bor. Det skulle da virkelig bare mangle! Og det er ikke mye du krever. Du krever respekt for valget du vil komme til å ta for hvordan du skal få barnet ditt ut av magen. Også en ting som burde vært 100% selvsagt. Når du skriver at du har hatt en tidligere abort på grunn av en tidligere dårlig opplevelse, får jeg lyst til å hyle ut over hustakene her, at dette må bli endret på! Jeg skulle ønske at de som anbefaler å føde i utlandet heller ville bruke kreftene sine på det helsevesenet vi har. Samme helsevesen som vi faktisk betaler skatt til alle sammen, snarere enn å fremstille norske sykehus som om de var "annen-rangs", og "nest-best". Dette medfører slett ikke riktighet! Så mye befatning har jeg med sykehus i Norge, (også med fødsler), at jeg VET at vi ikke har "annen-rangs" sykehus, og jeg har også sett at min egen datter, som på grunnlag av fødselsangst valgte KS, ble behandlet som en dronning når hun først hadde fått det gjennom! Når først avgjørelsen hadde blitt tatt, var det overhodet INGEN på dette sykehuset som behandlet henne med noe mindre enn stor respekt og med høy professjonell dyktighet + max støtte og oppbacking! Du skulle ha sett det rommet de hadde til seg selv og baby! Det var rene hotellet! Selve keisersnittet hennes gikk veldig fort, og hun hadde ikke smerter (ihvertfall ikke som hun klaget over) etterpå. Ingenting var "annen-rangs" over dette! Det er så lett å innbille seg at fordi man betaler ekstra mye for ett eller annet, så MÅ det nødvendigvis være så mye bedre. I mange tilfeller er det riktig, men slett ikke alltid. Dette tror jeg har lite å gjøre med "første-rangs" og "annen-rangs" sykehus og opplevelser, men jeg tror det har å gjøre med holdninger i helsevesenet og en god del med penger også. Til det, er det å si at kvinner i Norge er med å tjene inn masse penger til statskassen, og det er bare kvinner i Norge som setter nye nordmenn til verden. Deres valg skal respekteres uansett hva de er. Det var så mye jeg skulle ha svart på her, men det blir for langt, så jeg får nøye meg med litt. Jeg skjønner den Anonyme over veldig godt når hun påpeker at om man betaler 120,000 for et KS i utlandet, da blir det 120,000 + renter mindre inntekt på mor og far, ergo 120,000 + renter mindre på barna også! Og norske kvinner HAR betalt for keisersnitta sine! Da blir det viktigere å opplyse helsevesenet litt. Ta dem skikkelig i øra, og stå på valgene sine og FORLANGE respekt! Du har jobbet penger inn i statskassen selv. Om ikke du har gjort det personlig, så har vel barnefaren gjort det, da, ergo har du betalt for det alliekvel! (Selv om jeg mener det sto her at dere jobber begge to.) Du har all rett på respekt fra helsevesenet i ditt eget land for den avgjørelsen du tar, men du må være klar på hvilken du har tatt, og det kan jo være litt vanskelig når man ikke enda har bestemt seg.... Men akkurat sånne avgjørelser blander ikke undertegnede seg oppi, men nøyer seg med å ønske masse LYKKE TIL uansett hvilken avgjørelser du lander på, og krev respekt av alle involverte UANSETT hva du velger!! Du har mistet nok på grunn av arroganse i helsevesenet som måtte ta en abort på grunn av hvordan de handlet deg og din situasjon. Det skal du **** ikke finne deg i en gang til! Av og til, så blir man nødt til å slåss for seg selv. Min datter måtte det også. Men det gikk bra, fordi hun tok en avgjørelse på metode veldig tidlig i svangerskapet sitt, og kunne derfor stå i den samme avgjørelsen hele tiden gjennom. Da hun ble spurt om hun ikke heller ville ha det "åpent", svarte hun angivelig at hun ikke ønsket å holde noen muligheter "åpne" for vaginalfødsel, og sa rett ut at det slett ikke kom på tale, og at hun da eventuelt ville komme til å utføre KS på Rikshospitalet der de aldri tvinger noen til å føde vaginalt. Men selvsagt visste hun jo innerst inne hele tiden at om hun skulle komme til å ombestemme seg og ville føde vaginalt allikevel, så ville det naturligvis IKKE bli noe problem! ;c) Det er ingen i helsevesenet som ville si til henne at hun ikke kunne føde vaginalt fordi hun hadde avtalt KS, selvfølgelig! Hun ble behandlet ganske arrogant og råttent i førsten, men så er ikke min datter en person som lar seg behandle med noe som helst mindre enn respekt, og jeg kjenner henne såvidt godt at jeg kan tenke meg at pipa fikk en annen lyd rimelig fort etter at hun hadde lagt frem sin sak i møtene. (Som hun hadde forberedt MEGET godt!). Skulle heller ønske at dere som skal føde morgendagens nordmenn ville komme til å stå side ved side og kreve at valgene deres blir respektert, snarere enn å stikke av over dammen og stikke av fra en helt nødvendig debatt som må komme på plakaten her i Norge før eller siden allikvel for å endre på holdninger. DET synes jeg personlig er feig oppførsel, og det å føde barnet sitt i utlandet, er slett ikke noen løsning for mange. Innse det: 120,000 er totalt urealistisk. Dessuten: Det høres ut som den personen som tar til orde for KS i UK med alt som finnes av argumenter, (som også kan brukes like effektivt for å endre holdninger her i Norge.....), bør innse at ikke alt i livet lar seg planlegge. For det første, kommer det som en overraskelse på mange at de skal bli foreldre. For det andre, er det ikke sånn lenger at mange i Norge kjører rundt i luxus-biler og bo-biler og har latt dette gå foran mors behov for en trygg fødsel!! Haha!! Det er bortimot det mest idiotiske jeg har lest! Vi betaler skatt her. De som setter morgendagens nordmenn til verden betaler skatt de også! Svært få foreldre har mulighet til å sette av 120,000 kroner til et KS i utlandet når de samtidig betaler skatt til det norske fellesskapet og en sånn utgift vil i alle fall også gå utover barn(a). En ting til - til deg som skriver om KS i utlandet: Jeg har satt til verden og oppdratt 2 barn i Norge selv. Fra de var nyfødte til de flyttet ut. Hva det koster å ha barn i huset, det trenger jeg ingen belæring på. Man kan ikke komme utenom at det blir et økonomisk spørsmål dessverre. (Synd at det skal være et tema i det hele tatt når et nytt barn skal bli født, men det er sånn verden ER). Og få kan betale skatt til det norske fellesskapet OG betale 120,000 for KS i utlandet. Skulle ønske du heller kunne stille deg på side med damer i Norge som vil føde her og forlanger respekt og samarbeid og dessuten en service som de DE FACTO ALLEREDE har betalt for. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139334658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #8 Del Skrevet 27. desember 2008 Til deg som misjonerer om KS i utlandet: Følgende påstand klarte jeg ikke å bare la stå ukommentert: Sitat deg: ======================= eg syns kvinner NÅ skal kreve i disse likestillingstidene hvor menn stadig får fler og fler rettigheter til barnet og fler og fler fordeler osv - at mannen er med å betaler nå helseutgiftene når kvinnen skal ha et planlagt FELLES barn . ======================= 1) Er du helt sikker på at de rettighetene du snakker om her, handler om lilestilling overhodet? At menn får stadig flere og flere rettigheter til barnet og flere og flere fordeler, som du sier - er du helt sikker på at dette ikke handler om BARNETS RETTIGHETER til SIN FAR, og ikke om likestilling? 2) Her i Norge, har vi tradisjon for at vi betaler skatt. Ikke at vi skal betale skatt + betale helsestellet vårt i utlandet. Synes du det er helt rimelig at man skal betale 120,000 i utlandet + skatt, da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139334692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #9 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg er TS og jeg er så enig så enig med deg ovenfor . Skulle virkelig ønske norske myndigheter kunne være såpass humane mot sin egen befolkning - at norske kvinner slipper ta abort grunnet restriktiv ks -politikk på off. sykehus . Herregud - er jo jævlig trist og en tragedie for de som føler seg tvingt opp i et hjørne mellom valget sin egen helse / liv fremover ? - eller beholde barnet ? .Da er man " desperat " når en velger slik !, men OL og nytt Oprahus og allt annet " unødvendig luxus " og tull for våre skattepenger her til lands - ja det er det penger til i dette landet .... .En kvinne i Norge burde få all hjelp hun trenger her hjemme i sitt hjemland til planlagt ks også pga psykiske årsaker som kan være alvorlige nok ..... Istede for å måtte nærmest " rømme " utenlands på privatklinikk og betale selv i dyre dommer og kanskje t.o.m oppta lån - når VI alle sammen allerede har betalt gjennom skatteseddeln for ks ( ekstra) - utgiftene det medfører ( mange ganger ) .Men desverre må noen gjøre det allerede . Staten tar med to hender FRA befolkningen i form av avgift og skatter og gir med en halv hånd tilbake til befolkningen ....slik er det bare - desverre virkligheten . Men har man råd å sette til side allt av fødselspenger , barnetrygden osv - så kan de dekke mye av kostnadene til KS utenlands på privatklinikk OM norske sykehus regelrett nekter en " desperat " kvinne hjelp til planlagt ks hjemme i norge . Et lite lån på 100 000 er da ikke noe problem i dag for de fleste vanlige folk om de har jobb ? I såfall kan de vente og planlegge graviditet bedre - til de har råd .En greier det en vil greie er min oppfatning ang .planlagt budsjett /planmessig sparing . Skulle gjerne stått last og brast å kjempet sammen med andre norske kvinner i samme situasjon .Men jeg tenker det er nytteløst å " kjempe mot staten " uansett .Det skjer ikke i min leve- tid - liberalisering av dette ...så lenge kvinner fortsetter å benytte seg av statens tilbud og lar seg tvinge til vaginale fødtsler mot sin egen overbevissthet ... .De burde boikottet alle norske fødestuer og vist dem at der finns andre og BEDRE tilbud utenlands,så kan de norske fødestuer stå TOMME uten pasienter om de ikke moderniserer og bedrer sitt tilbud - vis hvor selvstendige dere er og at dere er ikke AVHENGIGE av å godta hva som helst her . ..Så jeg velger derfor å " berge mitt eget skinn " ved å benytte selv klinikk utenlands . Jeg vil ikke benytte gratis sykehustilbud hjemme siden jeg ikke må - etter alle skrekkelige historier jeg vet om fra venner og bekjente og folk som har pådratt seg nokså alvorlige fødselsskader og fått bare beskjed at det var forventelig den skaden i ettertid - for barnet var minst 4 kg ....... Mens de ble overtalt- nærmere " tvingt " til å gjennomføre vaginal fødsel av legene .Mange misfornøyde folk med dårlige opplevelser .Såpass dårlige at de ikke tør få flere barn rett og slett ...Er ille det skal være slik i et av verdens rikeste land .Derfor - eneste måten å selektere vekk slik inhuman menneskenedverdigende ( diskriminerende ) praksis i Norge - er å ikke benytte seg av elendig fødetilbud . Forbrukeren ( kvinner ) bestemmer selv hvilket tilbud de vil bruke uansett . Og det går fly , båter hver dag - må da være flott å få seg lang ferie samtidig utenlands . mens man venter på snitt dato : ) Kan likesågodt bo utenlands den tiden som å sitte i norge å tvinne tommeltotter å kjede seg .En kan jo få lønnet permisjon før fødsel ca 2 mnd før termin .Så dere har all verdens tid og anledning .Ta det som en lengre " ferietur " betalt av folketrygden ....i hvertfall en god del av oppholdet : ) !Bruk de gode permisjonsordningene / fødselspengeordningene i Norge - til noe " fornuftig " ...få mest mulig UT av dem .Så er det bare fritt frem å benytte utenlandske private fødeklinikker som nikker og bukker for alle norske kundene .Kan garantere servicen er på et annet nivå der - i forhold til hva nordmenn er vant til hjemmefra : ) I norge føler man seg som en stakkars " tigger " i helsesystemet eller en " byrde " det ikke er tid eller penger til .... Ikke god følelse .Har smakt på den selv . Så nå har jeg fått NOKK ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139334827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #10 Del Skrevet 27. desember 2008 Ja - det er helt overkommelig å rimelig at norske par betaler fødsler selv om de ønsker velge KS .Ved andre sykdommer er jo vanlig sykehus godt nok . . Hvorfor ? Skal norske kvinner ta til takke med annenrangs og " skadelige " forløsningsmetoder ( vaginal forløsning ) som i værste fall KAN gjør dem inkontinente for urin , avføring og luft og en rekke med invalidiserende livskvalitetsødeleggende skader ? Når de ikke er nødt til det - men kan beskytte kroppen sin og forebygge skader ved KS og når kvinner HAR bedre alternativ men som koster litt mer ? Det fortjener kvinnene - de gjør faktisk verdens viktigste jobb og jobber 100% fulltid også i dette landet i tillegg - pluss mesteparten av allt gratis omsorgsarbeid for barn og foreldre m.m norske kvinner er for beskjedne i sine krav om " bedre helse " .De fortjener mye bedre .I dag blir kvinner utnyttet som " gratis vaginale fødemaskiner " - så staten skal SPARE penger . Ergo kvinner betaler prisen for barna med å offre sin kropp / helse . Gangner ikke dette også mannen og barnet indirekte også ? .Om mødrehelsen psykisk og fysisk forbedres via retten til selvbestemt planlagt KS for alle som føler behov eller ønsker det ? JA det mener jeg . Har kvinnen det BRA - har som oftest ALLE i familien det også BRA . ER kvinner det er viktigst å ivareta og beskytte ....for det gir så positive langsiktige ringvirkninger for alle og hele samfunnet . Fysioterapi , re-oprasjon / konstruksjon av kvinneunderliv , sykemeldinger og arbeids- uførhet pga vaginal fødsel - koster også vanvittig mye penger .Hvorfor ikke bare forebygge skader ved KS .....? Må jo være det smarteste og beste for alle og ja hele dette landet . Ja det er likestilling .Ingen mann kan da påstå han er like skjebnesvangert utsatt for å ende opp som ufør eller invalid som kvinner er grunnet svangerskap/ fødsel ? Det er ikke likestilling før helsegodene / rettighetene til god helse blir rettferdig fordelt .I vår tid lider mange kvinner fortsatt av skader direkte forårsaket av fødsel .Det kan vi unngå og faktisk gjøre noe med i dag med litt VELVILJE . Er diskriminerende å tvinge kvinner til fødsel og nekte KS -tilbud .Ja - det mener jeg helt klart .Vi har ikke likestilling i medbestemmelsesrett over egen kropp .Her taper kvinner voldsomt kontrollen over eget liv ./ skjebne .Og alle rundt henne blir også rammet indirekte . OM kvinnen blir syk som følge av dette .Vil dere kvinner / menn påstå det er rettferdig ? Vil dere ha et slikt fortsatt diskriminerende samfunn hvor kvinner utnyttes mer og mer .Kvinner er den tapende part når et par får barn , både økonomisk , helsemessig , fritid , arbeidsmengde hjemme og på jobb , lønn , osv osv Nei -det er ikke rettferdig jenter - før vi få trygghet for også vår helse og selvbestemt fødselsmetode . Kvinner sliter også mest med psykiske plager som depresjon og angst -det tyder på at kvinner har et vanskeligere og dårligere livskvalitet enn menn på alle områder i livet .skal det bli likestilling - må kvinner SLUTTE å få barn .Hvem ønsker en slik utvikling ? vell kvinner har allerede oppdaget hvor mye de taper på å bli mødre .Så trenden er jo allerede på gang .....at stadig fler kvinner velger vekk barn . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139334928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #11 Del Skrevet 27. desember 2008 Dette er den samme Anonyme igjen som har skrevet lenger opp. Igjen blir jeg slått over hvordan det norske helsevesenet blir betraktet som "annen-rangs". Jeg bodde en tid i USA, og mens jeg bodde der, måtte jeg nødvendigvis innom sykehus der også, (hadde selvfølgelig full-forsikring). Dette var private sykehus alt sammen. Blant annet en kjede som heter Shands og som blir betraktet som svært lukrativt. Det er nok det, sammenlignet med det offentlige helsevesenet de har i USA, men slett ikke noe bedre tilbud enn det man får ved det sykehuset jeg sogner til her. Tvert imot, faktisk. Jeg har også reist endel i mitt liv, og har sett litt både her og der. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg er mye i befatning med sykehus. Mens jeg bodde i USA kunne jeg velge hvor jeg ville gå med mine helseplager. Og jeg gikk selvfølgelig til det sykehuset som hadde et veldig godt rykte på seg og der jeg visste de var dyktige. Veldig fint tilbud der - Shands i USA - men slett ikke engang i nærheten av den hjelpen jeg får her når jeg blir syk. Personlig, ville jeg ikke ha byttet for alt i verden. Gi meg det "gratis-tilbudet" som du kaller det - any day! For det første, betaler jeg for det som det er. For det andre, er tilbudet så godt at det fremmer trygghet, (burde være noe fødende trenger mye av!), og det er så profft og det er godt å være i det minste i sitt eget land når man skulle ha behov for støtte og forståelse! Jeg skjønner at du har fått NOK. Den er grei. Du betaler for det selv, og du velger selv. Det jeg reagerer på, er at du ikke helt tar virkeligheten med i regnestykket ditt. Faktum er, som jeg har sagt før: At svangerskap slett ikke alltid er planlagt, (også må du gjerne synes det er dumt, men det er virkeligheten like fullt!), vi har en major finanskrise på gang i hele dette landet, mange som får det første barnet sitt, er kanskje studenter og har ikke sjans i havet til å betale 120,000 for å få barnet sitt. Det er mulig du planlegger ALT i livet ditt, men det er ikke alltid sånn at dine løsninger passer for andre. I akkurat dette tilfellet, så vil jeg tro at din løsning passer for veldig få! Du må huske på at flere ting enn penger også er involvert i dette. Det kan dreie seg om alt fra økonomi til noe så basic som "trygghet ved å være hjemme", tilgang til sine egne, som mødre, søsken og andre pårørende, Noen man er glad i å snakke med. Trenger ikke handle om økonomi nødvendigvis. Det er så mange ting. For din del, så er jeg veldig glad på dine vegne fordi du har funnet ut din måte å gjøre ting på! Hatten av for det! Men det blir totalt feil å påstå at det norske tilbudet er et "gratis-tilbud" og "annen-rangs" sammenlingnet med alt som er så fantastisk (og dyrt) i utlandet. Det stemmer rett og slett ikke. Stemmer det for deg, og du føler deg trygg med dette, er dette kjempeflott. Men jeg ønsker meg enda mer at jentene som skal i ilden vil komme til å støtte hverandre uansett hvordan de velger å få ut babyene sine, og de er kjempeviktige for å drive denne debatten videre. Jeg har selv ikke noe erfaring med fødselsangst, selv om jeg hadde absolutt skrekk for å føde vaginalt! Kanskje jeg ikke burde uttale meg her nettopp av den grunn, men på den annen side, har jeg sett hvor ødeleggende denne totalt lammende angsten var for min egen datter, og er veldig glad for at hun også har ytt sitt bidrag for at norske jenter skal få bestemme selv - ved at hun rett og slett gjorde det - og FORLANGTE respekt. Norske sykehus er ikke verken annen-rangs eller nest-best. Det er en myte. Det er en myte at alt som er dyrt absolutt må være bra også. Også var det en ting til jeg gjerne ville ha spurt TS om her: Hvorfor ikke heller forlange KS ved sykehus som ikke tvinger en til å føde vaginalt, da? Snarere enn å reise til utlandet. Det må jo være langt mer effektivt å drive frem endringer på den måten, enn å stikke til utlandet? (Misforstå meg rett: At du reiser til utlandet er ditt valg som du skal respekteres for. Det jeg reagerer på, er at du synes å tro at dette er like perfekt for alle andre som for deg, ok?). Når norske jenter begynner å flytte på seg og reise til andre sykehus for snitt, så blir endringer TVUNGET frem av seg selv fordi resultatet vil komme til å bli totalt overbelegg på sykehus som ikke bruker tvang overfor fødende kvinner. Det er det aller mest effektive. Når de får overbelegg, vil de komme til å presse på hverandre. Det er ikke sykehusene - og "servicen" det er feil på. Det er HOLDNINGENE jordmødre og leger har det er feil på. Og for å få til endringer, så må det nødvendigvis komme fra de som er i situasjonen. Mulig det er feil av meg - som bestemor - å blande meg i debatten her, men jeg blir veldig motivert for å stå på for at mine egne barnebarn i det hele tatt skal bli født! Jeg hadde neppe turt å tatt noe keisersnitt. Min datter tør ikke å ha vaginalfødsel. Da er det veldig bra at hun tør å ta KS!! Og jeg kan ihvertfall underskrive på èn ting, og det er at da avgjørelsen ble tatt om at hun skulle få KS, var det overhodet IKKE NOE annen-rangs, eller respektmangel involvert i det hele tatt! IGJEN: Norske sykehus er ikke annen-rangs, (og du er ikke den eneste i verden som har reist litt, vettu!). Det er HOLDNINGENE til mødre med fødselsangst det må gjøres noe med. Begreper som "gratis-tilbud" (du ser jo selv at det går over skatteseddelen, så hvordan du samtidig kan kalle det "gratis", skjønner jeg ikke helt, men ok...), og begreper som "annen-rangs" når det gjelder norske sykehus kontra utenlandske, er en illusjon. En myte. TS: Flere enn deg har vært på sykehus både i Norge og i andre land, og kan skrive under på akkurat det. Dumt å la seg lure til å betale masse penger for denne myten / illusjonen. Riktignok: Man må stå på noe veldig selv for å få KS hvis man føler det er løsningen. Men så er det også sånn at vi av og til blir nødt til å slåss for oss selv! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #12 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg kjenner personlig flere som har diktet opp overgrepshistorier fra barndommen forde det var eneste mulighet til å få Ks ved KK i Bergen. Jeg har og selv vurdert å gjøre det samme, men har funnet ut at om jeg ikke blir møtt med respekt av helsevesenet for den grunnen jeg faktisk har så nekter jeg å føde ved KK. Venter nr. 2 i Juni og føder heller hjemme uten hjelp så kanskje KK får øynene opp om vi stryker med begge. Min forige fødsel var egentlig ukomplisert i jordmorens øyne. Jeg revnet ikke og trengte heller ikke å sy. Den fysiske smerten når jeg ble nektet enhver form for smertestillende var jævlig nok, men den psykiske påkjenningen som ingen la merke til gikk ikke an å sy eller "fikse". Endte med langvarig alvårlig depresjon og flere år med ingen livskvalitet. Barnet mitt fikk heller ikke den oppveksten han skulle hatt sine første år da jeg ikke kunne glede meg over han. Mye gikk galt under min fødsel selv om jeg ikke fikk fysiske skader, og da å bli møtt av jordmor på KK med at siden jeg "klarte" å føde uten smertestillende sist, var det helt uaktuelt med smertestillende, og ivhertfall ikke snakk om epidural denne gangen. Hva skal jeg da ligge på KK for? Hvis det eneste de gjør er å fortelle deg hvor udugelig du er forde du jamrer når det er vondt, og gjør masse unødvendige underlivsundersøkelser uten å vise respekt for at alle kanskje ikke lsynes det er greit. Når jeg skal føde om det må bli vaginalt har jeg overhode ikke hjelp av at noen får meg til å føle meg udugelig, maser, kjefter, og behandler meg som en som har gjordt noe galt. Nei. Da kan jeg like godt være hjemme i trygge omgivelser. Når barnet mitt ikke pustet selv, og var livløst var det heller ingenting de kunne gjøre på KK. Vi måtte bare vente og se så gikk det nok bra. Vel vente og se kan jeg og gjøre hjemme, og hvis ting ikke går som det skal kan jeg sikkert få tak i en dyrlege som sikkert kan mer og har mer respekt enn de jeg har møtt til nå på KK. Høres sikkert barnslig og teit ut, men det er hvertfall slik jeg føler det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #13 Del Skrevet 27. desember 2008 Du har mange gode poeng og jeg er enig i det meste .Det er holdningene og velviljen det står på ofte hos fødselslegene som bestemmer om en kvinne får KS etter 10 timer eller 60 timer i fødsel ..... En venn ble liggende i 50 timer mens hun tigget og ba om å få KS grunnet utmattelse og smerter - og tvunget regelrett til å føde vanlig ...koste hva det koster vil av tid og lidelser for den fødende .Etterpå skryter de kvalmt av sin dyktige fødselshjelp hvor de har " unngått KS ....ved å bare hale ut tiden så fødselen oppleves riktig langvarig , jævlig ille for pasienten ... Er visst " sport i " å unngå KS for enhver pris virker det som . .NB ! Er strenge restriksjoner for økonomi og resurssparing ved sykehusene som har pålegg om å spare , da sykehus drives med store underskudd hvert år - som forårsaker at det er så vanskelig å få innvilget KS på kunn eks et psykisk grunnlag i dag .Din datter var blant de meget få heldige som fikk invilget planlagt ks - men husk at der finnes 1000 vis andre som din datter som opplever å bli nektet KS selv med mye bedre grunner enn " bare " fødselsangst . Er folk som har opplevd tidligere dødfødsler faktisk som nektes KS ved andre barn !!! Ja er mange som har traumatiske opplevelser - som nektes . Er og kvinner som nektes etter stygge rupturskader fra nr 1 - og som forsøkes manipuleres og overtales til vanlig fødsel igjen mot sin vilje ..Det er mange slike tilfeller - desverre . Dere var rett og slett bare heldig med deres lege , FLAX med akkurat det sykehuset osv . Men like lett er det ikke i hele landet . Selv om en er veldig bestemt på å tale sin sak .Mange steder i landet er det totalt umulig å møte hverken hjelp eller forståelse , desverre . DET er realiteten for mange andre kvinner å måtte møte når de har motet seg opp til å søke hjelp for sitt problem . Gratulere med barnebarn foresten ! Dere var heldige som fikk den hjelpen dere hadde behov for .Men det er ingen selvfølge her til lands .Heller et unntak . Ved f.eks brukken fot el lingnende .....benytter jeg gjerne vanlig norsk sykehus -behandlingen og servicen er bra da . Men til fødsel - velger jeg et privat alternativ hvor jeg ikke opplever å bli umyndiggjordt og avgjørelser tatt over hodet på meg uten medbestemmelsesrett .-som er viktig for meg ..Da jeg ikke føler meg fornøyd eller trygg før jeg får velge behandling selv , alltså ks .Og jeg er blitt nektet på mitt sykehus .Så får bare betale selv da .Orker ikke " krangle " mer med dustehodene der, nyttesløst og maktesløst uansett .De er i stand til å overkjøre folk totalt og ta o hensyn .De har gjordt det - med veninner og kjentfolk før .... . Må uanset være et mareritt å føde ved det sykehuset .Slike ovenfra og ned holdning og arrogant oppførsel lege / jordmor hadde ang mulighet for KS ..... Aldri om jeg setter foten innenfor dørene der ....frivillig heldigvis .Nei reiser glatt utenlands heller og beholder min fulle selvfølgelige rett til å velge behandling selv . Er tross alt min kropp og liv det gjelder .Og ingen lege får lov å overkjøre meg eller påtvinge meg hans meninger om hva som er best for meg selv .DET er det kunn jeg som vet nemlig ! Må nok skje et " generasjonsskifte " også blant leger i Norge - før de blir mer humane i sin fødselsomsorgs behandling . Men det har ikke jeg tid å vente på deverre . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #14 Del Skrevet 27. desember 2008 Synes ikke noe av det du skriver er verken teit eller barnslig. Det du føler, det føler du. Sånn er det med den saken. Det hjelper fint lite at jordmor syntes det var en grei fødsel så lenge du ikke følte det selv! Men hvorfor tenker du på å føde hjemme og la det "gå som det går"? Vi har fritt sykehusvalg i Norge. Du kan søke deg til et annet sykehus. Mulig du må reise et stykke, men det må da være mye bedre enn å grue seg ihjel over KK i Bergen når du faktisk ikke MÅ føde akkurat der. Og ikke hjemme heller. Du kan velge et annet sykehus. Uansett, så ønsker jeg masse Lykke Til neste gang! Og skjønner at det virkelig må alvorlige holdningsendringer til i helsevesenet!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #15 Del Skrevet 27. desember 2008 Huff godegodemamma for en historie ... ja den bekrefter bare det jeg selv har hørt også foregår på norske fødestuer . Enig med deg - med en slik opplevelse kan en likesågodt bare ringe den lokale vetrinæren å få fødselshjelp - han kan nok gi mye deilig smertelindrende i det minste ....som jormødre / fødselslegene " ikke " kan / vil gjøre .Dyr har kanskje t.o.m bedre fødselsomsorg en norske kvinner har i Norge . F.eks er det forbudt å frakte en kalvende ku i dyretransport over store avstander .Mens norske kvinner ofte har lang reisevei / timesvis og milevise avstander til nærmeste sykehus og må føde i ambulansene......leser stadig vekk om det .Alltså lite respekt / omsorg / hensyn ovenfor fødende kvinner for å unngå stress belastninger blant annet .... Kjære vene - kan du ikke søke deg til et annet sykehus denne gangen ? Eller bare kom inn fødende til ønsket sykehus - de kan jo ikke avvise deg i døren da ? F.eks reis til Oslo . er fritt sykehusvalg og din rett å velge annet . Nei jeg skjønner heller ikke vitsen med å legge seg inn på sykehs ...når de ikke tilbyr smertelindring engang ....men bare " plager og stresser " den fødende med masse vonde unødvendige underlivsundersøkelser .....Skjønner godt du vil være hjemme da . Fysj og fy altså - blir bare mer og mer sjokkert over hvordan fødende mennesker blir behandlet i dette rike lille landet alle skryter så uhemmet av .NAIV PATRIOTISME fra naive nordmenn ....Typisk nordmenn å tro allt i Norge er best ....enda det er " steinaldernivå " her jo .... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #16 Del Skrevet 27. desember 2008 Ja. Sånt som dette er helt sjokkerende og opprørende! Dessverre må man nesten si; At Norge er nok ikke alene om å prestere så dårlig. Begynner å lure på om ting var bedre før. Hørte faktisk ikke om sånne ting som dette da jeg fikk mine egne. Jordmødre og annet personnell må innse at de er der for å hjelpe mor og barn og ikke for sin egen del. Sånne ting skjer over hele verden, men jeg tilgir ikke at det skjer her i Norge som et i-land. Rett og slett vanvittig. Viktig at ting kommer på bordet sånn at man kan diskutere dem. Viktig også at de sykehusene som stadig er verstinger blir diskutert på en slik måte at de må ta konsekvensene og gi tilsvar (helst offentlig), for elendig behandling av fødende. Jeg vet positivt at norske sykehus er bedre enn dette. Igjen: Det er holdningene som må tas. Håper flere og flere forlater disse verstingsykehusene, og søker seg til andre sykehus. Forferdelig trist å lese om. Det er så totalt unødvendig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2008 #17 Del Skrevet 27. desember 2008 Huff -det er grusomt grusomt . Tenk å nekte all form for bedøvelse til en lidende pasient i fødsel . Huff - det er synd på oss kvinner i Norge rett og slett - hva er det vi holder ut og finner oss lydig i ? Galskap å behandle mennesker slik .Ikke rart mange får langvarige depresjoner og psykiske traumer etter slike opplevelser .Selv den sterkeste person kan knekke sammen psykisk under slike opplevelser hvor en blir behandlet slik .Mange takk for din opplevelse .Kjekt når sannhetene av og til kommer fram ....enkel og grei og slik den føltes for deg .Ingen vits i å beskytte de folkenes " omdømme " ved å snakke positivt om dem - når dem ikke fortjener det .Best å la sannheten komme fram . Folk har all grunn til å være skeptiske ja . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. desember 2008 #18 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg har selvfølgelig undersøkt de fleste muligheter for å føde på et annet sykehus, men her er det jo og et sørsmål om økonomi OG prinsipp. De alternativene som er i Bergen og omegn er KK og Voss. Voss har et godt rykte når det gjelder holdninger og slikt, men er et stykke unna, og jeg ønsker ikke å risikere å føde midt i ingenmannsland uten mobildekning dersom jeg ikke når frem. Min forige fødsel varte i litt over 3 timer (men føltes mer som flere døgn) og jeg er blitt fortalt at flergangsfødende ofte har raskere fødsler. Et alternativ er å planlegge fødselen på forhånd å oppholde seg den siste tiden ved et "bedre" sykehus, og dette koster igjen en del penge, samt at det er psykisk tungt å være borte fra familie når man venter på fødsel. Er jo svært kostbart å ta med hele familien på flere ukers opphold et annet sted. I tillegg sliter jeg med hyperemesis som jeg og gjorde i forige svangerskap, såpass kraftig at jeg er avhengig av hjelp til daglig ting som å dusje, å slikt. Forige gang varte det tilog med fødsel, og var gjerne medvirkende til at min opplevelse ble som den var da jeg var totalt utslitt før fødselen begyndte. Så var det dette med prinsipp da. Jeg kan være ganske "vrang" når jeg møter på slik urett som jeg opplever i møte med KK. Og jeg forventer egentlig at de møter meg på en ordentlig måte, uten at jeg må overdrive for å bli forstått. Jeg er ganske resurssterk og ønsker ikke å måtte fremstå som en skrøpelig mindre resurssterk person som ydmykt takker for at de i det hele tatt tar seg tid til å snakke med meg. Synes ofte det forventes at men skal være så stakkarslig for å få hjelp og vennlighet. Dette kjenner jeg og på som tidligere helsearbeider som har sett dette fra innsiden av helsevesenet. Dette ble langt og rotete. Er mye tanker og frustrasjon for tiden. Tenker at om jeg får gått gjennom situasjonen med meg selv noen ganger å få blåst ut dampen på forhånd er det lettere å være konstruktiv å saklig å få ting tilrettelagt til mine behov. For dem kjenner jeg best, og det er ikke nødvndigis likt som alle andre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139328967-er-helt-normalt-%C3%A5-v%C3%A6re-redd-en-f%C3%B8dsel/#findComment-139335923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå