Gå til innhold

Celleforandring grad 3, hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det rett før kreft eller er det grad 1 som er verst? Æsj, fikk brev fra sykehuset i dag med svar på prøvene jeg tok for to uker siden, etter at den 3årige celleprøven ikke var helt fin...

Utrooolig takknemlig for svar, så jeg slipper å gruble så lenge på dett i jula;-/

(har prøvd å søke rundt om kring på nettet, men det er bare et virvar av vanskelige dokumenter å lese...)

GOD JUL ALLE SAMMEN!

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!

Det var leit å høre om celleforandringene dine. Beklageligvis er det grad 3 som er værst. Egentlig burde du snakke med legen om dette, jeg synes det er pussig du ikke får en samtale, men bare ett brev med slike opplysninger. Er en fin infoside her: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1351

Hvis du søker på "cervix" istedetfor livmorhals så finner du helt sikkert endel svar. Det å ha grad 3 er likevel ikke automatisk en dødsdom må du legge merke til, det skal opereres og blir fulgt VELDIG tett opp.

Stor klem

Skrevet

Hei!

Jeg er sykepleier og har jobbet noen år på gynekologisk avd. og

ville bare fortelle deg at celleforandringer graderes i stadium 1-5, der 1 er mildeste. Du har fått vite at du har grad 3 og dette er ikke kreft, men et forstadium!!! Alle celleforandringer er forstadium til kreft, men det betyr IKKE at det ubehandlet kommer til å utvikle seg videre til kreft. Om du er gravid nå kommer legen eller sykehuset mest sannsynlig til å avvente et inngrep til etter fødselen. Inngrepet heter konisering og består av å fjerne den delen av livmorhalsen som er rammet av forandringene, dette utføres vanligvis i lokalbedøvelse og et et svært vanlig inngrep. Det er mange som får celleforandringer under svangerskap, så du skal ikke bekymre deg unødig over dette, da du vil få tett oppfølging både før og etter inngrepet. Husk at celleforandringer ikke er det samme som kreft og det kan ta flere år før celleforandringer utvikler seg til kreft, om de i hele tatt gjør det. En venninde av meg fikk dette under sitt svangerskap for 4 år siden og dette var også grad 3. Noen måneder etter fødselen ble hun konisert og har siden fulgt opp meg hyppige celleprøver og disse er fremdeles normale.

Så da vil jeg bare be deg om å slappe av og kose deg i julen, da dette kommer til gå bra! Flott at du er flink til å ta celleprøve regelmessig, da blir slike ting oppdaget tidlig! Lykke til!

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og har selv hatt celleforandringer grad 3 (såkalt CIN III) tidligere. Det er riktig som det sies over at dette er et forstadium til kreft og at det KAN utvikle seg videre til kreft. Derfor vil man i de fleste tilfeller bli behandlet med såkalt konisering, der man fjerner en liten del av livmorhalsen.

Dersom celleforandringene oppdages under graviditet, vil man i de fleste tilfellene bare kontrollere og følge opp tett.

Jeg fikk utført en laserkonisering (i lokalbedøvelse) i 2002 og har vært uten celleforandringer ved alle kontroller siden. Nå er jeg gravid og det ser ikke ut til at dette skal påvirke graviditeten på noen som helst måte. Selve inngrepet var raskt unnagjort. Lokalbedøvelsen var litt ubehagelig, men ellers gikk alt greit.

Jeg synes også at du burde få litt bedre informasjon av de som har ansvaret for oppfølgingen av deg. Men du er kanskje allerede satt opp til ny time? Hvis ikke, ville jeg ringt og bedt om en informasjonssamtale.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk, alle sammen for opplysende svar. Jeg slapper litt mere av nå, på grunn av svarene deres. Det er veldig leit, synes jeg, at jeg må hit for å få denne informasjonen. Det hadde vært så mye bedre om brevet jeg fikk med prøvesvarene, kunne være litt mer informativt, og i det minste inneholde en forklaring på hva gradering 3 betyr! Jeg skjønner at dette er veldig vanlig, og at jeg er i de beste hender og sånn, det blir jeg fortalt og beroliget med. Likevel gjør det noe med deg å måtte forholde seg til at det er noe i kroppen min som er som det skal være. Jeg er jo vant til at alle prøver er rutimeprøver, og alltid er fine. Men ikke denne gangen. MEN jeg har skjønt at dette skal gå kjempebra, og at det ikke skal være noe i veien for å bli gravid etter en slik konisering. Jeg er ikke gravid nå, men fjernet spiralen samtidig som jeg tok den vanlige rutinekontrollen med celleprøver. Så fikk jeg beskjed om at prøvene ikke var fine, og da datt jeg liksom litt sammen, siden vi har begynt prøvingen og alt. Alle her vet hvordan forventningene og utålmodigheten øker i det samme sekund man "offisielt" har startet prøvingen... haha! Vi kjenner etter alle tegn, teller dager og venter på el og tr. Det er en deilig og slitsom greie på samme tid ;-)

Må vi vente en stund etter koniseringen/ inngrepet før vi prøver videre?! Mener jeg har lest et sted her at en fikk beskjed om å vente i 6 mnd. Dette er jeg selvfølgelig kjempespent på!

(Har forresten 2 deilige barn fra før, og er utrolig priveligert, men vi ønsker oss likevel en liten prins eller prinsesse til:)

Takk for svar!

Skrevet

Hei igjen,

Så godt at du er litt beroliget til tross for manglende informasjon fra lege/sykehus.

Når det gjelder å bli gravid etter en konisering anbefales det å vente til etter første kontroll etter inngrepet, dvs 3 mnd. Det jeg vil råde deg til er å fortelle legen din at dere ønsker å bli gravide. På dette grunnlag kan legen få fortgang på ventetiden om han opplyser om dette i henvisningen til sykehuset. Etter koniseringen må du avstå fra samleie de første 14 dagene, da det er et sår som skal gro. Du vil ha blødning og utflod den første tiden etter inngrepet.

Tiden går nok unna skal du se, om ikke lenge er dere i gang med prøvingen igjen.

Masse lykke til med nr.3:-)

Annonse

Skrevet

Dette går nok veldig bra! Er selv konisert først en gang også en gang til på Radium Hospitalet. De fant celleforandring grad 4 derfor en ekstra konisering for å være sikker på å ha fjerna alt som kunne utvikle seg videre. Jeg har fått et barn etter disse koniseringene og venter nå nr 3. Disse koniseringene ble gjort i -95 og -96 og jeg har vært på regelmessige celleprøver siden uten at det har vært noe mer!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...