Gå til innhold

Er det å løpe fra ansvaret sitt?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er å løpe fra ansvaret sitt hvis man på forhånd bestemmer seg for å ta epidural og det meste man kan få av smertestillende? Er det noen her inne som ser på det å ikke ville føde med store smerter å rett og slett løpe fra sitt ansvar som vordende mor?

Fortsetter under...

Jeg syns vel det er lite gjennomtenkt å SKULLE ha ditt eller datt. Man vet jo aldri hvordan en fødsel blir og det går jo faktisk an å føde mer eller mindre smertefritt uten kunstig smertelindring.

Ansvaret, slik jeg ser det, ligger i å oppdatere seg på hva som eksisterer og fordeler og ulemper ved disse. Ansvarsfraskrivelsen vil da ligge i å bare kreve at smerten forsvinner, uten at man har en liten peil på hva det faktisk er man tar imot.

Jeg vil heller ikke føde med store smerter. Nå er jeg så heldig at fødslene mine er kjappe og greie og akkurat i det jeg tror jeg ikke takler en eneste ri til, så kommer de forløsende pressriene, som jeg ikke syns er smertefulle. Hadde jeg hatt langdryge fødsler med like tette rier som jeg har med mine korte, så ville jeg definitivt vurdert smertelindring som er riktig for meg.

har født 2 ganger uten noe smertestillende...veldig vondt...

ta så mye du klarer,en trenger jo ikke pine seg selv mere enn nødvendig....

grunnen til eg valgte å føde uten er at eg får store barn og trenger kraftige rier får å få de ut, dessuten øker faren for keisersnitt dersom en velger epudiral og eg er livredd for ks:)....

eg ropte på bedøvelse hver gang,men fikk det ikke:)

Det ville jeg aldri tenkt. Som nevnt tidligere ligger ansvaret i å vite om konsekvensene ved smertelindring, og orientere seg på forhånd. I tillegg vil jeg si at ansvaret under fødselen er å gjøre en så god jobb som mulig. Om smertelindring kan hjelpe en å holde hodet kaldt, og få en mest mulig positiv fødsel for deg og barnet, vil jeg si at det kan være mest ansvarlig å ta smertelindrende hjelpemidler (enten det er "bare" badekar eller medikamenter).

• 2 uker senere...

Nei, ærlig talt!

Ingen som gjennomgår operasjoner uten smertestillende heller, selv om det er mer naturlig... Man er ikke bedre mor fordi man føder uten smertestillende!

Jeg fødte uten smertestillende sist. Anbefales ikke.

Foreslår at du ser det litt an, kanskje går fødselen din helt greit!

Be jordmor si ifra når siste frist til å få diverse smertestillende er, så kan du vurdere det da!

syns du skal ha i bakhodet hva du ønsker av smertestillende,og fortelle dette til jm, men jeg hadde ventet m en avgjørelse før smertene kommer.

alle fødsler er ulike. jeg venter min fjerde nå. første mann var uten smertestillende,og en drømmefødsel uten like. neste mann var et helvete for det var så intenst. hadde jeg brukt smertestillende den gang så hadde nok fødselen blitt bedre og jeg hadde ikke fått fødselsangst m nr 3. der ble det ks av fri vilje. det er ikke aktuelt, og sitter nå og venter nr 4 og gleder meg til fødselen,har en tanke om at blir det for intenst så velger jeg epidural. men skal prøve å la være. jeg planlegger ikke fødselen, men har flere ting jeg tenker på sommuligheter for at jeg skal ha det best mulig. m nr 2 så var ikke epidural et alternativ,ikke smertestillende i det heletatt,men ser jo det i ettertid at det var et dumt valg. hadde jeg fått epid. m første hadde jeg nok gått glipp av å få en såååååå fin fødsel uten smertestillende.

så jeg anbefaler deg å heller se det an. men tenk heller hvordan du ønsker å ha det rundt deg... hva som ellers får deg til å føle deg trygg.

lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...