Gjest Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Jeg ga tulla mi noen båter med mandarin idag, men så plutselig kom jeg på at noen hadde sagt at babyer ikke skulle ha det. Er dette tilfelle og hvorfor?? Hun er 7,5 mnd.
Zitro Skrevet 23. desember 2008 #3 Skrevet 23. desember 2008 Ingen fare, bare la henne kose seg :-) Så sant hun ikke har påvist sitrusallergi da... :-)
Nordhagenjentene :) Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 Bare sånn for å pirke - om det er mandarin de ikke skal ha, og ikke clementiner...? Mandariner får du bare tak i hermetisert i Norge, de ferske er clementiner... Og det er bare HVIS det er mandariner barn ikke skal ha, ikke sitrusfrukter generelt, jeg påpeker det. "Mandarin forsvant fra norske fruktdisker for tjue år siden. Likevel tror annenhver nordmann at de spiser mandarin, viser en ny undersøkelse. På spørsmål om hva den lille oransje sitrusfrukten heter, svarer bare 38 prosent riktig, nemlig klementin. 32 prosent tror den heter mandarin, mens 22 prosent svarer at det finnes både klementiner og mandariner. Det viser en undersøkelse Synovate MMI har gjort for Bama. – Vi kan bare slå fast at forvirringen er total. Derfor minner vi nok en gang om at mandarin ikke har vært i handelen på tjue år, annet enn i hermetisk utgave. Det du kjøper ferskt er klementin, sier informasjonssjef Hanne Linnert i Bama." http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel991.asp Jeg kommer ikke til å gi frøkna sitrusfrukter med det første, men det er fordi jeg selv var ekstremt allergisk mot dette selv da jeg var liten. Er det ikke slikt hos dere; la henne smake, du merker jo om hun blir dårlig - du trenger jo ikke gi en hel første gangen. God jul!!
Yo&La+spire Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 De skal helst ikke ha sitrusfrukter før de fyller et år, pga allergi....selv om det sikkert ikke er noen fare (dersom det ikke er mye allegi i familien) så ville eg ikke gitt mye av det. (vær dessuten obs på at sitrusfrukter kan føre til bleieutslett i begynnelsen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå