Lilleulv_ Skrevet 23. desember 2008 #1 Skrevet 23. desember 2008 Vi planlegger og reise til Valdres på hyttetur i romjula med babyen vår. Det er 15 mil dit. Vi tenkte å kjøre så lenge han sover og stoppe når han våkner, og da la han ligge en del på ryggen mens vi har pause. Er dette ok? Holder det med ullundertøy og joggedress i bilen når den er varm? Det er ikke vann og strøm på hytta, men vi tar med dunker med vann som vi får kokt der oppe. Tar også med reine flasker. Jeg tror kanskje det vil bli for kaldt for at babyen kan være ute mens vi er der, men det får vi se an. Tror vi skal greie å holde ok temperatur i hytta med 1 peis og 1 vedovn... Noen tips før vi legger ut på en sånn tur? Har bare vært korte turer med babyen, så er litt nervøs jeg
Frøken Freken Skrevet 23. desember 2008 #2 Skrevet 23. desember 2008 15 mil i barnesete går helt fint, men bra med en pause midtveis! Jenta mi har reist 8 mil i bil mange ganger, første gang var hun 2 uker gammel. Ser ingen grunn til at ullundertøy/ strømpebukse og joggedress skulle være for lite, men ville kanskje hatt med et babyteppe til å ha over ham. Virker i alle fall som om snuppa mi liker å ha noe mykt over seg når hun sover, samme hvor varmt det er i rommet/ bilen. God tur - høres koselig ut!
lille sprelle Skrevet 23. desember 2008 #3 Skrevet 23. desember 2008 Det går knallfint! har selv gjort det (riktignok på sommeren) med prematur baby. Det er nok lurt om det går an å få foranoppvarmet hytta, men det finnes jo unntak for det å ha bilen i gang da... hehe Så lenge gullet sover, så er det bare å kjøre på. Er babyen våken, så er det greit med pauser innimellom. Det er fint å bære babyen litt da, så den får kroppskontakt. (vi har over 20 mil til hytta) husk å ta med litt drikke og mat til dere selv på veien, for turen kan bli litt lengre enn vanlig (hehe). Greit å slippe å stoppe for å handle. vi har alltid et lite pledd som vi legger over henne i bilsete. Det er ikke noe poeng i at babyen skal bli for varm på turen heller, men greit å ha noe å pakke babyen inn i når dere skal ut av bilen uten å måtte ta på dress. Vi bruker alltid en tynn ulldress+ullundertøy når vi kjører. Det er jo temperaturregulerende. Det er greit å koke flasker også uten strøm! Vi reiser også til valdres i jula, men snuppa har blitt 9 mnd nå og det er ikke samme utfordringene lengre - det har blitt noen andre - hehe. god tur!
Lilleulv_ Skrevet 23. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. desember 2008 Tusen takk for svar jenter! Da er vi klare for tur!
Gjest Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Det her går så fint at. Utrolig hva man klarer om man vil; vi var på røros i starten av september med snuppa som da var 2,5 måneder... Det var grisekaldt ute om natta, men siden jeg kjenner til distriktet var vi godt forberedt med ullklær opp og ned og i mente. Hadde henne i soveposen min om natta (og det gikk over all forventning, vi sov veldig godt begge to selv om det var intimt), for jeg stolte ikke helt på å la henne ligge alene i kulda. Skummelt med de små, for de blir bare kalde uten å si i fra om det. Vi overnatta i et uisolert uthus, og siden oppvarminga var oljeovn fyrte vi ikke om natta - så kaldt ble det. Men det gikk utrolig bra allikevel altså - hun sov i ullklær og med tynn lue på, og var ikke et sekund kald på fingre eller tær Hadde med mei-taien som hun satt i ute om dagene, mye varmere det enn å la henne ligge i vogn - da kunne jeg tulle et pledd rundt oss begge så bare snuten stakk opp over kanten. Og med litt ullklær og ei god lue storkoste hun seg God tur! Forresten: husk et godt vaskefat til å ha varmt vann i til bleieskift. Uansett hva du ellers bruker, så er klut og vann upåklagelig når det er kaldt- våtservietter blir gjerne iskalde i kulda, men klut og varmt vann er genialt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå