Gå til innhold

Hjelp. Sykehuset har glemt å fjerne en veneflon på bestemoren min. Laaangt utenfor tema.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den har stått i armhulen hennes i over 3 mnd!! Den skal ikke stå i mer enn 48 timer.Hun er litt glemsk,så hun har selv trodd at det var noe som var operert inn slik at hun skulle få væske. Akkurat kommet til moren min på juleferie,så hun oppdaget den.Bestemor har ikke sagt noe om den før,og hun vil ikke være andre til bry.

Jeg skulle ta den ut,og oppdaget da at det var hovent rundt,og når jeg skulle løfte litt på tapen kom huden samtidig,så jeg turte ikke å røre den. Hun har garantert en infeksjon,har vondt i armen,og føler seg i dårlig form. Ringte legevakta,men vi måtte vente til i morgen. Så googlet jeg litt,og den første artikkelen jeg fant var en mann som hadde dødd av gule stafylokokker,fordi han hadde hatt en veneflon i armen i 1 uke. Hjeeelp!

Er drittnervøs her jeg sitter,får ikke sove jo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ho med på sjukehuset/legevakta. Er ho rød/hoven rundt veneflonen? Eldre si hud er litt anleis enn unge si hud. Den tåler mindre at ytre "slitasje". Det kan vere at det berre er huda som reagerer. Men det er jo ikkje sikkert.

Det du kan gjere først, er å fjerne den no. Kan du det? Legg saltvatnskompress på tapen. Det brukar å løyse fort. kok opp 1 liter vatn(10 minutt = reint nok) med 1/2 til 1 ts salt. Kjøl det ned, og legg på komress med dette ei lita stund. Du kan vaske med dette, også.

Ikkje få panikk, men prøv å gjere noko i kveld. Det er mange som er litt "hysteriske" når dei ringer legevakta for "småting", Så det er vel ikkje alltid dei reagerer raskt, men dette bør gjerast noko med no.

Skrevet

Hun bor hos moren min,og jeg bor et stykke unna. De hadde lagt seg da jeg kom alle sammen. Jeg skulle fjerne den,men turte ikke å ta vekk tapen i redsel for å slite av henne hele huden. Det så ikke pent ut. Modern nekta,hun hater nåler.Hun som ringte legevakta,jeg blir alltid avvist med mindre jeg er på jobb,så derfor får jeg andre til å gjøre det.

Hun var både sår og hoven rundt veneflonen,og det gjorde tydelig veldig vondt når jeg dro litt i den.Hun er 83 år og ganske syk fra før av,derfor jeg bekymrer meg så mye. Siden den allerede har stått der i over 3 mnd regner jeg med at den klarer en dag til, men samvittigheten gnager meg virkelig. What if, hvis du skjønner :/

Skrevet

Jeg dro i tapen altså,ikke i veneflonen.

Skrevet

Så ring 113 sjølv, dei kan ikkje nekte dokke hjelp, om du er aldri så lite velkomen. Eg hadde fjerna den, sjølv om den tok litt hud. Det er ikkje i huda sjølve problemet sit, mest sannsynleg. Det er i vevet under.

Problemet er vel at ho er 83, og det er vanleg at då blir det utsett. Det er mi erfaring..... Hadde ho vore 50, så hadde dei ville hatt ho inn i kveld.....

Veit kjensla med å ikkje ha ro, fordi det kan vere alvorleg. Mest sannsynelg går det bra til i morgon, etter 3 månader, men det er ikkje kjekt. Ein veit ikkje kvar tidsgrensa er for slikt.

Skrevet

få hjelp med en gang!

er dritvondt med venefloner som er "gamle" og jeg har ikke hatt mer enn i et par uker..... (men på de utroligste steder på kroppen - bl.a. foten...)

jeg hadde ikke rørt det selv!

få tak i enten hydrokortison eller embla til å smøre på huden etterpå om dere ikke får noe annet råd. det hjelper mot kløen som helt sikkert er der....Førstnevnte er ihvertfall reseptfritt.

Skrevet

Fått hjelp nå? Det er også mulig å stikke innom nærmeste sykehjem ol. der det kan finnes sykepleiere, så hjelper de nok til med å ta den ut.

Skrevet

Er enig med de andre om at dette bør det gjøres noe med i dag, hun er jo ikke mer velkommen i morgen på legevakta.. Ring fastlegen og forklar situasjonen.. På den annen side så har du nok rett i at den har sittet så lenge i at en dag til neppe utgjør noen forskjell, men har du ikke erfaring med venefloner ville jeg neppe fjernet den selv da den sannsynligvis har grodd fast i huden og kan være vanskelig å ta bort. 113 er for akutt sykdom så jeg syntes ikke det var et spesielt godt forslag å ringe dit, ring heller fastlegen eller legevakten og si at dette MÅ behandles i dag ettersom hun jo garantert har en infeksjon under huden pga veneflonen.. Nb! Om du velger å fjerne den selv så er det IKKE noen nål inni der, det er bare en tynn plastslange,....

Skrevet

Huff, så kjedelig. Uansett så bør dere ta bilde av det, dokumentre skadene og klage på behandlingen. Sånt skal ikke skje.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Vi har tatt den ut selv.

Ringte sykehuset i dag,som beklaga seg veldig. Fikk beskjed om å dra på apoteket å kjøpe en salve som vi skulle smøre på,i tilfelle infeksjon.De ville ikke se på det,og ikke ta crp.Skjøv liksom fra seg alt ansvar.

Da vi kom på apoteket,så de at vi ikke måtte finne på å smøre den på,i tilfelle infeksjon i kroppen,ikke bare i såret. (Som jeg mistenker,siden hun er kvalm,svimmel og uvel.)

Siden hun ikke bor i samme kommune,kan hun ikke dra til fastlegen sin. Vi skal ringe legevakten senere,de åpner ikke telefonen før klokken tre. Synes nå i det minste medisinsk avdeling på sykehuset kunne tatt crp,det er jo deres skyld i utgangspunktet.

Skrevet

Ikke ring legevakten, bare møt opp klokken 3 og forlang å komme inn.

Skrevet

Vi har ringt,skal dit i femtiden :)

Skrevet

MRSA kommer ikke av venflon. Bare så det er sagt.

Synes det var rart dere ikke fikk komme på legevakta. Ville nå bare reist jeg da.

Det har nok gått bra, men kan nok ha kommet en liten betennelse der.

Skrevet

Tropp opp på avdelingen hun var innlagt på og krev at du undersøker henne skikkelig! De får ordne opp i sitt eget rot og ikke la folk sitte timesvis på legevakt eller fastlegen.

Skrevet

hmm, ser jo at du har fått masse svar, men vil bare kommentere innlegget ditt. jeg er sykepleier og finner det sjokkerende at sykehuset har gjort en slik feil og enda mer sjokkerende at de ikke tar ansvar når de blir gjort oppmerksomme på hendelsen. du bør ringe sykehuset og kreve at de fyller ut en HMS avviksmelding. de plikter å melde inn uønskede hendelser.

din bestemor bør få en legeundersøkelse med tanke på flebitt (betennelse i venen) få sjekket crp!

ikke vær redd for bestemoren din, dette er svært uheldig men lite sannsynlig så veldig dramatisk (helsemessig).

men uhørt at man skriver ut en eldre pasient uten å forsikre seg om at alle venefloner er seponert.

lykketil uansett og god jul

Skrevet

Håper det har gått bra med bestemoren din i kveld?

Vil bare kommentere NormaJean sitt innlegg.. Helt klart uhørt at noe slikt kan skje, men vi er alle mennesker! I en stresset hverdag er det fort gjort å glemme slike ting! Skal såklart ikke skje, men det kan faktisk skje!

Skrevet

Har vært på legevakten med bestemor,det ble tatt crp som var helt fin. Eneste var at blodåren er totalt ubrukelig .Men som legen sa,hun hadde vært ekstremt heldig.

Vi er alle mennesker,og alle kan gjøre feil ja,men når feilen er gjort, kan vi i det minste være litt ydmyke og gjøre opp for oss. Ikke bare skyve ansvaret videre til legevakt/fastlege.

Skrevet

Jajaja, helt enig i det!! Dårlig å ikke hjelpe dere!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...