Gå til innhold

Temp på vannet når man lager grøt? Max 50 grader, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi den tempen er veldig nært spisetemp. Eller ødelegger man proteinene i grøten om man har høyere temp?

Har prøvd å sende mail til Nestle, men får ikke svar...

Skrevet

Jeg har aldri laget grøt på 50 grader... Dvs når jeg laget med mme ble det vel nærmere spise temp, fordi jeg laget melken ved å blande kaldt og varmt vann til riktig temp, men nå som jeg blander med vann, lager jeg den varmere for at den ikke skal bli kald med en gang. Koker opp vann og tar en dasj med kaldt vann oppi, da er det spise klar i løpet av noen minutter, og holder seg lunket lenger.

Skrevet

I følge Nestle blir næringstoffer i morsmelkerstatning ødelagt dersom vannet er særlig varmere enn 40c, så det er nok det samme med grøten, tipper jeg.

Skrevet

Hm... Jeg har bare kokt opp vannet og laget grøten med en gang. Har ikke tenkt noe mer over det, for den blir jo kald med en gang! Håper ikke jeg har drept alle næringsstoffene da isåfall .. Begynner å lure her jeg også nå!

Skrevet

Fått svar fra Nestle, årsaken til at man ikke skal blande med for varmt vann er i følge Nestle:

Det anbefales ikke å blande grøtene med kokende vann av flere grunner. Ved høyere temperatur på vannet tapes C-vitamin og melkeproteinene i grøten endrer struktur og kan gjøre grøten noe tyngre fordøyelig, i tillegg er det lettere å få klumper når man blander med for varmt vann.

Men noen svarte på en likens tråd på skravle at WHO anbefaler at man alltid blander pulver med vann over 70 grader etter det som hendte i Kina. Så jeg vet ikke helt hva som er viktigst jeg...

Skrevet

Hei jeg har også bare blandet med engang etter vannet har kokt...

Men hva hendte i Kina?

Skrevet

Jeg også bruker alltid vann som nettopp har kokt. Syns ikke det er noe vanskelig å røre ut klumper, men det med c-vitaminer vet jeg jo ingenting om..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...