LilleBjella Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 I natt sov plutselig småen fra ca. ett til seks. Det er leeeenge, da han vanligvis ikke sover lenger enn to timer i strekk. Og han pleier ofte å være våken til tre-tiden på natten. Og han har sovet myyye i hele dag. Mens i går sov han så og si ingenting på dagen. Og det betyr vel at natten i dag blir lang:) Nå er vi jo på "juleferie", og reiser rundt å besøker venner og familie vi vanligvis ikke ser, og dagene blir jo veldig forskjellige for gutten vår. Men kan det være noe poeng i å prøve å innføre litt rutiner på når vi legger han, står opp, går tur, osv. når vi kommer hjem til nyttår? Han vil da være ca åtte uker. Eller er det poengløst, og han vil ikke forstå noe av det?Er det for mye å kreve?
*En rosa og en blå* Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Vi begynte å få leggerutiner på snuppa vår når hun var ca 7 uker, da la hun seg i 20-21 tiden. Når hun var rundt 10 uker, så la hun seg 19-20 tiden, og det gjør hun fortsatt (5 mnd). Noe rutiner på når hun står opp har vi ikke fått før siste ukene, men fortsatt er det ikke noe fasit på det. Jeg starter dagen når hun våkner, som regel mellom 6 og 7, men dersom hun våkner i løpet av natten og får pupp, så kan hun sove til 7-8. Så blir dagen styrt ut i fra når hun våkner. Rutiner på sovetidene hennes på dagen kom vel automatisk når hun var ca 2-3 mnd.
babyfrøken *mamma* Skrevet 23. desember 2008 #3 Skrevet 23. desember 2008 Hei (",) Vi var på 6 ukers kontroll hos helsesøster idag, og snakket litt om nettopp det der.. Hun sa det automatisk skjedde mye når de var mellom 6-8 uker, at de da gradvis ville venne seg til faste (legge)rutiner, frem til dette var etablert sånn ca ved 12 ukers alder. Så de er vel akkurat i "startgropa" for å fange opp rutiner vi lager for dem nå. Vi kommer til å begynne "for alvor" etter 2 uker juleferie nå, da er hun akkurat 8 uker, (nå starter hun nemlig natten sin mellom 01-02, og den varer helt til rundt 13 på formiddagen; døgnet er litt snudd kan du si! Men ganske godt, er jeg trøtt og sliten kan jeg bare sove med ca 3t intervall frem til 13 på dagen, eller jeg kan stå opp så tidlig som jeg vil, og få gjort unna endel småting mens hun fortsetter "natten" sin). Hs anbefalte oss å prøve å korte ned dagen hennes med en halvtime av gangen, med leggerutiner ca 1-2t før det. Vi har forsøkt å snu døgnet hennes litt, men har tatt i litt for mye, så det har ikke hjulpet det grann (prøvd å legge henne rundt 21-22, men hs sa overgangen da blir altfor stor, sånn at hun ikke skjønner noe av det). (",)
lille sprelle Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 har ikke vært så nøye på rutiner vi. Nå ved 9 mnd er kvelden imidlertid ganske lik (enten vi er hjemme eller på besøk og skal hjem etterpå). Grøt, en pupp, på med pysj+ tannpuss og så en pupp til. Vi har prioritert å få et fleksibelt barn, fremfor en som måååå ha det på en bestemt måte. Litt mere gnissing innimellom, men ikke noe stort problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå