2.gangs Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Gutten vår er 10,5 måned, og sluttet brått med puppen. Ville plutselig ikke ha mer. Det jeg lurer på nå er om han skal ha full mengde tran selv om han nå får melkeerstatning. Det står at den inneholder omega3 og 6. Evt halv dose tran? Er det noen som vet?
pingvin Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har en datter som nå er 7 mnd.som har fått både mm og mme men mest mme. Dette har jeg vært sånn i tvil om selv, og snakket endel med helsesøster om dette. Hun mente først at jeg skulle gi vanlig dose, men etter at vi sjekket nærmere viste det seg at mme inneholder så mye vitamin D, at hun syns jeg burde la være. De små skal ikke ha i seg for mye vitamin D, da kroppen ikke klarer å skille ut det overflødige inntaket. Jeg snakket med barnelegen på helsestasjonen om det samme, og han var enig. Han syns ikke det var noe å stresse med, så lenge det finnes i mme. Hans tips var å tilsette litt olivenolje i grøt, slik at hun fikk i seg gode vitaminer, og heller begynne med tran da hun blir 1 år. Mitt inntrykk er at det finnes ulike svar på dette, men jeg har valgt å følge rådene til min datters helsesøster og lege. Har også hørt at noen anbefaler å bruke tran som ikke inneholder vitamin D, uten at jeg har sett etter det på apotek eller helsekostbutikk.
Frøken Freken Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 Nå ble jeg kjempeoverrasket! Har snakket med helsestasjonen om dette flere ganger, jeg gir kun dvitamin og er kjent med at barnet ikke skal ha mer enn de 5 dråpene i døgnet. Jenta mi får kun mme. Må visst ta dette opp på nytt, kjenner jeg blir litt irritert over at de ikke setter seg inn i det ernæringsmessige med mme. Takk for at du har vært grundigere enn meg:) Nå blir det telefon til hs i morgen!
pingvin Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Uff ja, det skal liksom ikke være nødvendig å få så forskjellige svar på dette når det gjelder mme. Man får nesten alltid forskjellige svar. Jeg spurte også en hs som var vikar for opprinnelige hs en gang, og hun sa det var bare å gi d-vitamin. Da ble jeg så usikker, så jeg følte nesten at jeg tvang vår faste hs til å sjekke grundigere. Så dette tok tid! Lykke til, kunne vært spennende å hørt hva de sier til deg i morgen. Men jeg håper de gir deg et svar du kan føle deg komfortabel ,med, det er så dumt å uroe seg unødvendig. Det gjør vi sikkert nok fra før av
husmus &2 Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Dette er jo helt latterlig. De må jo sette seg ordentlig inn i slike ting. Jeg har akkurat begynt å gi tran til prompen på seks uker som bare får mme. Jeg vil jo ikke at han skal få mer D vit enn behov. Argh!
StrøkenFrøken Skrevet 23. desember 2008 #7 Skrevet 23. desember 2008 Gjelder dette uansett type MME, eller er det forskjellig fra merke til merke? (Bruker HIPP)
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 Jenta mi er prematur, så vi fikk med et skriv om hvilke vitaminer hun skal ha første år. Der står det klart og tydelig at man kan gi fem ml tran eller fem dråper d-vitamin. Barn som får mme skal ikke ha d-vitaminer, men de kan få halv dose tran, pga det viktige fettet. Det er samme hvilken type mme som brukes. Dette bør jo helsesøstre vite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå