The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har brukt oppsamlingskopper siden begynnelsen. Hver gang jeg ammer setter jeg en kopp på den andre puppen. Etter en amming, er det ca 0,2 dl melk i denne (litt avhengig av diverse forhold, som tid på døgnet og tid siden sist etc) Dette heller jeg oppi en plastboks som står i kjøleskapet, og etter 24 timer fryser jeg melka i en isbitpose som jeg fyller på til den er full (du bare ruller den sammen så lenge - jeg bruker en trakt som jeg trer nedpå også, for å unngå å søle de dyrebare dråpene). Jeg har til nå MANGE liter melk i fryseren, og er jeg ute av huset uten baby og han vil ha mat, så kan samboer ta det antallet melke-isbitkuber han trenger og gi til småen. Jeg kommer også til å bruke denne melka i grøt senere. Koppene koker jeg en gang i døgnet og plastkoppen steriliserer jeg mellom hver tømming. Noen ganger er det ikke så mye som 0,2 dl melk, men alle monner drar!
Gjest Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Lurt tips ) Bare vær obs på følgende (info fra ammehjelpen.no): Unngå å fryse melken i plastposer, da fettet lett henger igjen. Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner. Ny varm melk avkjøles før den blandes med annen kald melk (på grunn av bakterievekst når melken varmes... det er altså ikke å anbefale å helle den nye melken oppi sammen med det som allerede er kaldt...)
Sninni Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Dette er OT, men lekker du hele 200 ml ( 0,2 dl ) mens du ammer?? Da har vertfall du nok melk til gullet ditt
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2008 Den melken som lekker ut er ikke av den feteste siden den kommer i begynnelsen. Jeg ville ikke foret babyen min med den på fulltid, for å si det sånn. Og jeg erfarer ikke at det henger igjen så mye i plasten heller. Men som et tips for hva man kan gjøre med denne overskuddsmelken synes jeg det er lurt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå