Gå til innhold

var dette alt????

Anbefalte innlegg

Dette er jo en stund siden nå, men det kan jo være noen som syns at den er fin å lese. Jeg var så heldig at jeg hadde en helt utrolig drømmefødsel. Det må også sies at jeg fikk spørsmål to dager før jeg fødte om det snart skjedde noe. Neeeei da, det går nok to uker over tiden her (jeg var førstegangs). I tillegg hadde jeg dagen før jeg fødte stått lenge og lagd en kake i tillegg til en lang tur på kvelden så jeg var ganske sliten da jeg la meg.

Det startet i tre -tiden om natta. Det første jeg merket var at jeg måtte på do ca. en gang i timen pga diare. At dette er et av tegnene på begynnende fødsel lærte jeg først i etterkant. Etter ca. tre timer med løping fram og tilbake til do så gikk slimproppen. Jeg merket foreløpig ingenting til noen rier. Jeg ringte da til sykehuset for å høre hva dette kunne være og fikk en rolig beskjed om at dette kunne fortsatt ta laaaaaang tid. Jeg fikk også sove mellom hver gang jeg var på do.

Fra sånn ca 6.30 tiden så skjønte jeg at det faktisk var en fødsel på gang, men tenkte at det fortsatt kunne gå mange timer til fødsel. Jeg måtte puste litt mer når det kom en rie, men de var ikke så vonde. Jeg ringte sykehuset flere ganger, men fikk da kun beskjed om at jeg kunne ta en dusj siden dette sikkert tok tid. Klokka 08.15 så kjente jeg at jeg måtte sånn på do for å tisse. Mens jeg satt der så gikk vannet. Ingen tvil om det for det plasket!

Ringte sykehuset og ga beskjed om at vi kom. Riene var fortsatt ikke noe vonde og jeg kunne helt fint prate mellom de. Mens vi satt i bilen så tok mannen min tiden på riene og nå kom de med to minutters mellomrom. Jeg var fortsatt like rolig. Pr i dag så skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne være så rolig. For øvrig så var vi veldig glade for at vi hadde gjort klar tepper i bilen for det trengtes! Jeg lakk konstant så det ble ganske så vått.

Vi kom fram til sykehuset klokka 09.00. Vi parkerte foran hovedinngangen og fikk beskjed om at vi nok rakk å flytte bilen etter at vi var kommet opp og jeg var blitt sjekket. Jeg kom så inn på et vanlig rom (ikke fødestue) og fikk en slik registrering på magen. Alt var helt supert på de målingene og jordmoren ville nå sjekke meg. Etter hva jeg hadde sagt da jeg ringte så hadde nok ikke hun (eller jeg heller) noen store forventinger om at åpningen skulle være stor.

Sjokket var nok da ganske så stort da det viste seg at jeg hadde full åpning! Her var det bare å begynne å presse. Bedøvelse var jo selvfølgelig bare å glemme, men det trengte jeg ikke heller. Jordmoren ble nok ganske stressa for hun rakk akkurat å få på seg hansker og rev ned en boks med sprøyter. Jeg fikk også kun et lite pyntesting, så skal ikke klage der heller.

40 minutter etter at vi hadde ankommet sykehuset så fikk vi en søt liten jente. Fra aller første tegn til hun var ute så tok det da 6-7 timer. Første kommentar etter at jeg hadde født var: Var det ikke verre enn dette? Dette kan jeg gjerne gjøre en gang til.

En time etter fødselen så fikk jeg tilbud om å dusje og det takket jeg ja til. Syntes det var veldig deilig med en varm dusj. Det jeg ikke tenkte på var at jeg nettopp hadde (som naturlig er) mistet en del blod. Resultatet ble at jeg gikk i gulvet med et brak. Jeg besvimte og slo bakhodet ganske kraftig. Fikk en diger kul. Slapp akkurat å sy i hodet! Så oppfordringen til alle sammen må være å sitte og dusje etter en fødsel.

Etterpå fikk jeg også høre fra moren min at jeg hadde en akkurat lik fødsel som det henne hadde med storebroen min. Gikk like fort og samme type smerter (dvs. nesten ingen). Jeg fikk høre at jeg kunne bli en fødemaskin hvis jeg ville, men har nok ingen planer om det.

Så det går an å være førstegangsfødende og ha en slik fødsel.

Dette var min fødsel og jeg håper at jeg får en samme type fødsel ved en evt. neste gang også, men jeg ser for meg det verste (dvs. kanskje normalt???).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139322627-var-dette-alt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med jenta:)

Jeg dusja også rett etter fødsel, og gikk i bakken med et brak, til jordmors store skrekk! :P Jeg hadde heldigvis musefletter som tok i mot verste støyten, så endte med en liiten kul og blå hofte:P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139322627-var-dette-alt/#findComment-139333392
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...