Gå til innhold

Total Ruptur og KS???

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurte på om noen av dere har erfaring med total- eller alvorlig grad av ruptur ved første fødsel, og hvordan det påvirker ønske om KS ved fødsel nr. 2. Jeg fikk nemlig en ganske alvorlig ruptur med førstemann, og har hatt problemer i ettertid med avføring og smerte ved samleie(beklager detaljene) skal nå i samtale med jordmor på sykehuset angående keisersnitt til neste fødsel, er gravid i uke 30. Hvilke erfaringer har dere med det??? Takk på forhånd for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139322590-total-ruptur-og-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar. Synes det er vanskelig å argumentere med jm og leger, for de tenkter jo bare på statistikken, men når man virkelig har blitt utsatt for en tøff fødsel og så får beskjed om "at det går så bra neste gang, nå har du jo klart en fødsel fin, så den andre går nok bra" Fint??? det var jo helt forferdelig, og med store ubehagelige følger... som sikkert kommer til å vedvare livet ut...

Men vi får se hva som skjer videre..

Har du vært på samtale enda? hva hadde de og si?

Jeg revnet også som deg. grad 3. Legen jeg snakket med mente det skal gå bra neste gang, at de skal være obs på skaden osv. Så lett for de og si.

Er ikke så lett dette her. Skal snakke mere m jordmor om dette.

Ønsker helst å føde vanlig, men vil ikke ha mere skade, så ingen lett situasjon.

heia, nei har ikke vært til samtale enda. skal i neste uke. Men i og med at legene ikke skal føde selv, og heller ikke kan garantere for skader... jeg synes det er dumt at det skal være så vanskelig å få bestemme selv hvordan man skal føde. Det er jo ikke dokumentert at barn født med KS har det verre enn barn født vaginalt. Det er jo sjangser med begge deler. Fødsler kan jo i verste fall ende i døden... ikke at det er vanlig i dag i Norge, men satt på spissen. og jeg orker ikke mere sting eller plager nedenting, og det sies jo at har man revnet en gang, så er det lettere at man under press revner på ny. Og med bruk av tang eller vakum, er det nesten uungåelig.. Det er jo en grunn til at ungen ikke kommer ut, og det er jo at bekken er for smalt i forhold til baby.. og da gjelder det jo å få ut ungen fortest mulig, og da hjelper det lite hva legen sier om å ta hensyn til rifter og revning. Ungen må ut... og ritsj... en ny ruptur... Håper det går bra på din samtale og at du får det slik du vil. gi lyd hva som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...