Gå til innhold

Hva skal deres 8,9 og 10 mnd få til julemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår er 8 1/2 måned, og vi har ikke planlagt hva han skal få på julaften. Får sikkert smake litt kålrabistappe hvis han er våken når vi skal spise, og gnage på en potetbit eller to. Synes det er synd at det er noen som er så bastante på hvordan ting skal gjøres, det er viktig å ha tro på at man vet best for sine egne unger tror jeg :-) God jul til alle da, og kos dere på julaften med småtrollene!

Skrevet

Marit82; Bra det var noen andre som synes det også...hehe...følte eg ble litt angrepet her...

Og ja, eg er opptatt av hva som er best for barnet mitt, og det er IKKE å skrike og vere lei på julaften iallefall...Er jo bare snakk om en liten smak, og hun tar neppe noe skade av det;)

Ang øl og akevitt så drikker ikke vi det å julaften, både fordi vi ikke liker det noe særlig og fordi eg ikke vil ha snuppa masende om at hun oså skal ha...Har drukket vin til middag med henne, og da måtte hun få drikke fra vinglass (altså ikke vin da, men juice) for at hun skulle bli fornøyd;) (og det er ikke noe eg vil anbefale....vinglass er ikke lett å drikke av når glasset nesten er større enn deg, hehe)

Skrevet

Hvilken baby liker pinnekjøtt...? Salt mat med ganske streng smak... Eller lutefisk, ribbe eller annen julemat. Julemat er kraftig kost, trodde ikke babyer likte sånt... Er det for ungenes skyld eller deres egen skyld de skal spise julemat...?

Da eldste hadde sin første jul fikk han kalkunmiddag på glass, og favorittdesserten sin ferskenpure. Han fikk middagen sin til vanlig tid. Lillesnuppa er bare et halvt år, og får ikke annet enn grøt og fruktmos til sine faste tider.

Jeg likte ikke julemat selv før jeg ble ungdom/voksen, og fikk alltid spise noe annet på julaften. Hos oss fikk alle lov til å spise noe de likte på julaften, fra rundstykker til biff, eller grøt ;):) Det har jeg tatt med meg til mitt eget hjem også. Så snuppa får frukten hun elsker på formiddagen, og ingenting annet enn melk før kvelden. Eller, pappaen kommer nok til å lure i henne litt rødsaus fra desserten på tunga, det elsker hun ;) Hun har fått smake på mye rart :)

Skrevet

Å du store all verden. Når jeg så denne tråden ble startet skjønte jeg at det kom til å bli stor diskusjon av dette. Jeg har nå lest igjennom, å ikke så ofte jeg svarer på sånne tråder men nå måtte jeg bare.

Dette gjelder for de med babyer på 10-11 mnd. Jenta mi er 11 mnd. Høres ut som noen av dere tror det er svært skadelig men ribbe, medisterkaker, pølser og riskrem osv.. At dette skal iallefall ikke deres søte små få smake, å pølser skal de aldri få var det ei som sa. Dagens pølser er ikke så ille, mange av de inneholder rent kjøtt. Å det er ikke så mye dritt i pølsene i dag som det var før, så pølser er greit av og til det og noe alle barn liker. Nå ville jeg vært forsiktig med små-pølser men det med tanke på kvelningsfare.

Men nok om pølsene. Jeg er glad jeg ikke er barna til noen av dere jeg. Enkelte her inne er helt hysterisk når det gjelder sukker og "usunne" ting. Onger/babyer på 10-11 mnd bør få smake på det vi spiser synes jeg, de er snart året å de kan få både meieriprodukter og litt salt. Men selvfølgelig i små mengder, unngå posesaus og slikt men kjøttkaker, fiskekaker å den slags kan de med fordel få. Bare ha grønnskaker som hovedbasis å lage saus selv. Barnet skal jo venne seg til familiens kosthold å bli vant til det å de smakene som er der.

Jenta mi er et matvrak av en annen verden. Hun liker alt, ja det er helt sant. Eneste hun ikke er så glad i er banan. Når vi sitter å spiser kommer hun siklende å skal smake, å selvfølgelig skal hun få det. Jeg er glad for at hun har den nyskjerrigheten å vil smake på ting, å ved at jeg lar henne smake tror jeg hun kommer til å fortsette å være glad i mat å tørre å smake.

På juleaften skal vi ha indrefilet av svin og hjort og med masse grønnsaker og diverse, å dette skal hun også få. Eneste er at jeg sikkert må kverne kjøttet til henne, hun har bare to tenner!;-)

Vi skal spise en time senere enn vi vanligvis gjør men hun får bare ei halv skive, eller frukt før middagen så hun ikke går sulten. Å da skal vi sitte rundt bordet alle sammen og hun skal få smake på alt som vi spiser.

Til dessert skal vi ha fruktsalat og kake. Kommer hun tuslende rundt bordet når vi sitter å spiser dessert skal hun jaggu meg få smake sjokoladekake å........!!!

Men jeg mener at alle gir barna sine det de vil, er ikke meninger å høres ut som en bedreviter men dette er hva jeg synes.

Skrevet

Jeg er ikke hysterisk Salt gir jeg ikke av en god grunn. Men sukker kommer jeg ikke til å gi da hun ikke har behov for kaker og lignende før hun er ganske mye eldre. Hvorfor introdusere barna for det når det egentlig er totalt unødvendig??

Skrevet

Enig med deg:) Litt julemat er ikke skadelig for ungene, det er jo ikke slik at salt pinekjøtt er hverdagskost heller;) Snupa likte pinnekjøttet veldig godt, men spiste nok mest potet og kålrabistappe (laget uten salt og fløte til henne, så ikke vær redde;)

Og til de som lurte på det; selvfølgelig er det for hennes del eg gir henne det! Hvorfor skal man gi ungen en type mat for sin egen del? Men eg vil ikke se henne trist å julaften fordi hun ikke får når alle andre spiser.

Skrevet

Det var jeg som sa det med pølser, men det var kun en tanke rundt dette med kvelningsfare. Har en venninne som jobbet på sykehus og hun fikk vite det av barnelegene der - pølser, vafler og kjøpeboller i pose er noe av det værste man kan gi sånn sett.

For meg er det grunn nok til å holde lillegutt unna, men jeg trengte ikke en tilleggsgrunn siden pølser er skittmat i mine øyne. Vi har det aldri i hus og jeg vil forsøke å ha det slik fremover også uansett hvor "rene" de blir.

Hehe dette ble en lang og ivrig tråd :) Men selv om det bli en hetet diskusjon, så er det bra. For meg viser det hvor engasjerte vi er i barna våre!!

Skrevet

Her skal gutten vår på 11 mnd får poteter, gulerøtter og broccoli, medisterkake og sossiser.

Han ELSKER å smake på det vi spiser! Jeg har en kresen jente på 4 år fra før, som spiser svært lite og som ikke vil smake på noe, jeg skal ikke nekte sønnen vår å smake på verken normal husholdningskost eller annen´eksotisk´ mat. Han elsker frukt og er VIll etter klementiner, gaper å strekker hals! :-)

Så lite som de små spiser tror jeg neppe skader noen.

Flott at man velger å være bevisst med kostholdet, men alt med måte mener nå jeg. Om man spiser f.eks pølser flere ganger i uka eller en gang i året er jo en vesentlig stor forskjell.. Og jul er det bare en gang i året! OG sønnen vår blir rasende om han ser vi spiser noe han ikke får smake på. Så av mat (IKKE godis osv) får han smake det meste.

God jul alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...