CB-BabyBoy Skrevet 22. desember 2008 #26 Skrevet 22. desember 2008 Hvis du ser på innlegget over ditt Pønemor, skrevet av Yola et eller annet, så står det nettopp om trist osv... Noen barn kanskje reagerer, men her så bryr jeg meg faktisk ikke om det.. Sorry altså, men jeg kan ikke la lillegutt styre alt. Så lenge han får noe å spise og selskap, så går det helt fint. Om han skulle sutre litt, så går det også helt fint. Men jeg lar han ikke få julemat av den grunn. Han skal selvsagt få noe godt og i hans øyne er det bananbiter, eplebiter, litt klementin og fruktmosen over alle fruktmoser; jungeldesserten til småfolk. Kan hende han får et par slurker med fruktsaften til Nestle også, den syns han er knallgod. Tilsammen blir dette et festmåltid for han og helt uten riskrem, ribbe og surkål
vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 22. desember 2008 #27 Skrevet 22. desember 2008 å herregud... off ...hysteriske damer... ingen som gir barna surkål å ribbe vettu ... men pølser med saus... =)
Yo&La+spire Skrevet 22. desember 2008 #28 Skrevet 22. desember 2008 Ehh.... ja, jenta mi blir sint/lei seg når hun ser at vi andre spiser noe annet enn henne (hadde alle spist barnemat på glass hadde det vert greit, det er ikke maten hun reagerer på, men at hun får noe annet). Og hun kan kaste seg ned på gulve å hyle dersom alle andre spiser kake og hun ikke får/får noe annet....Dette er ganske normalt, de fleste unger eg vet om på hennes alder reagerer slik...Da gir eg henne heller litt julemat enn å ha en unge som hikster av gråt på selveste julekvelden...Flott visst din unge ikke gjør det, men unormalt er det ikke;)
trippeltopp Skrevet 22. desember 2008 #29 Skrevet 22. desember 2008 Ok, så ikke det innlegget.. Men jeg ser jo at vi i bunn og grunn tenker det samme; jeg tenker ikke å tvinge i lillegutt julemat - er ikke sikkert at han synes det er noe stas engang.. Og om han liker det, så serverer jeg ikke en fullverdig middagsporsjon av den grunn.. han får smake litt, og ellers får han som nevnt favorittmiddagsglasset. Så tanken bak er vel noen lunde det samme - å gjøre litt stas når det en gang er jul..
CB-BabyBoy Skrevet 22. desember 2008 #30 Skrevet 22. desember 2008 Er jeg hysterisk?? Nei nå får du gi deg... bare fordi jeg ikke vil gi ungen min ribbe? I mine øyne er ribbe en stor ansamling fett og vondt kjøtt hehe. Jeg gir det ikke ser ikke noe poeng i å gi mat han garantert ikke vil like. Dessuten er ikke ribbe/saus/medisterkaker/riskrem/pinnekjøtt en naturlig del av hans kosthold enda. Men min hovedgrunn til at han ikke får det er fordi det er ikke det tidspunktet han spiser den type mat. Vi skal som sagt spise rundt 17.30/18 og da er det grøt tid for han. Og det var de som vil gi litt ribbe i tråden over her, bare å lese litt det. Yo&La; kanskje jenta di er litt større? Lillegutt her er kun 10 mnd og skjønner ikke "kaste seg i gulvet" enda. Han er storfornøyd med å sitte sammen med mamma&pappa ved bordet. Vi prater og ler - har et veldig fint måltid sammen selv om vi spiser bakt potet og han grøt f.eks. For meg er ikke julaften hva som ligger på tallerknen, men stemningen, kosen, forventningene til gavene - dvs jeg gleder meg til å se andre pakke opp! Jeg liker å kjøpe/lage gaver til folk og skrive fine hilsner på til/fra kortene. Det er julaften for meg
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #31 Skrevet 22. desember 2008 Vel, det er faktisk ikke normalt å reagere som din unge gjør. Jeg kjenner INGEN som er eller har vært på den måten.
Marit82 Skrevet 22. desember 2008 #32 Skrevet 22. desember 2008 Lillemor er 11 mnd. Hun skal få pinnekjøtt:) Samme som oss! I flg Helsesøstra mi skal hun så smått nå introduseres for meieriprodukter, og vi skal fremdeles være forsiktig med mye salt og hardt krydder , samt sitrus frukter. Men det er bare jul engang i året , så hun skal få Pinnekjøtt Å hun får sikkert smake på litt riskrem hos bestemor & bestefar Spiser det vi spiser:)
Yo&La+spire Skrevet 22. desember 2008 #33 Skrevet 22. desember 2008 Hun var 10 mnd ved jul i fjor....Litt tidlig trassalder ja, men absolutt ikke unormalt... For meg spiller det forøvrig ingen rolle hva dere gjør, eg fortalte bare hva eg valgte å gjøre og hvorfor.
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #34 Skrevet 22. desember 2008 Du får ikke noe med mer salt i enn pinnekjøtt, da.
Gjest mphs Skrevet 22. desember 2008 #36 Skrevet 22. desember 2008 Jenta på 3 får det samme som oss og hun på snart 9 mnd får kylling fra kardemommeby. Vi åpner pakkene før middag og spiser kl.16.30 nå mens ungene er små.
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #37 Skrevet 22. desember 2008 Det var svar på innlegget til Yo&LaPirilimbilimbilona
Yo&La+spire Skrevet 22. desember 2008 #38 Skrevet 22. desember 2008 Trass er unormalt? Nei, nå får du gi deg...om sagt gjør de fleste unger eg vet om det på et eller annet tidspunkt (oftest fra 1-4 år), og eg har jobbet mye med barn....At unger krever å få det samme som de andre rundt bordet er ikke unormalt. At du ikke kjenner noen som gjør det betyr ikke at det ikke finnes mange andre barn som gjør det....Barn er ofte slik, ikke unormalt å se unger som ligger å skriker på gulvet i butikken fordi de ikke får snop er det vel? Som sagt, det kalles trass...
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #39 Skrevet 22. desember 2008 Og da er det viktig å sette grenser og ikke gi seg. Klart at ungen din kaster seg i gulvet og hyler når hun vet at hun får viljen sin til slutt.
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #40 Skrevet 22. desember 2008 Du snakket dessuten om en unge på 10 mnd og ikke eldre
Joikaboll@ Skrevet 22. desember 2008 #41 Skrevet 22. desember 2008 Sausen er jo ikke salter enn hva du salter den selv. En ting jeg har lært på de 14 årene jeg har hatt små barn og det er at maten kryddres på asjetten. Ellers tar jeg av litt mat før jeg krydrer. Og hvor mye salt er det i en 1/4 medisterkake?
Labambie Skrevet 22. desember 2008 #42 Skrevet 22. desember 2008 Får vel prøve med litt poteter og saus. Jenta mi hater alt som heter middag. Hun er 11 mnd nå da.. Vi fikk beskjed av hs at hun kan spise alt vi spiser i moderate mengder fra 9 mnd.. Yoghurt elsker hun jo, så kanskje litt riskrem faller i smak.. Men som sagt, mi er 11 mnd. Tviler på at 4 uker har så mye å si på hennes "system" uansatt.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 22. desember 2008 #43 Skrevet 22. desember 2008 Hun får poteter, gulrøtter, medisterkake og saus. Og riskrem til dessert Hun er 10,5 mnd og et skikkelig matvrak! Er er visst nam-nam-nam.
Yo&La+spire Skrevet 22. desember 2008 #44 Skrevet 22. desember 2008 Som sagt, litt tidlig trass...ikke uvanlig at det begynner før 1 år, selv om det er mer vanlig senere...Ikke alt er etter boka vet du;) Og å sette grenser er viktig, men det er noe som heter "choose your battles", og mitt valg er da ikke å nekte barnet mitt å spise det samme som alle andre på julaften;) Om det er viktig for deg så gjør du det, men eg velger da heller å lære barnet mitt at på julaften koser vi oss med god mat og det er en spesiell dag. Så lenge det ikke skader henne, så synes eg ikke det er noe vits i å gi henne noe annet. Man kan ha klare grenser for barnet sitt, men man må kunne vere litt fleksibel og forstå at noen dager er spesielle.
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #45 Skrevet 22. desember 2008 BARN er en ting, BABY noe annet. Her er det snakk om babyer på 8,9 og 10 mnd og de er for små til å spise alt som voksne spiser. Det handler om hva som er best for DEM og ikke oss voksne.
camosilla Skrevet 22. desember 2008 #46 Skrevet 22. desember 2008 Min er 11 mnd og han spiser stort sett det samme som oss, og det skal han også få gjøre julaften. Han får jo ikke dessert til vanlig, men julekvelden skal han få smake på riskremen.
CB-BabyBoy Skrevet 22. desember 2008 #47 Skrevet 22. desember 2008 Men hvis barnet skal smake det de voksne har, hva med juleøl og akevitt da? hehehehe jeg måtte bare Det blir nok jul i de norske hjem uansett hva vi spiser
Marit82 Skrevet 22. desember 2008 #48 Skrevet 22. desember 2008 Mari80: Mensen eller? Utrolig snappy syns jeg. Litt unødvendig men....... Har forresten hørt om flere unger som absolutt vil ha det foreldrene spiser. Altså pittesmå mennesker uner 1 år. Så absolutt ikke unromalt det............ At pinnekjøttet er salt ja! Menne........ mye potet , litt pølse, og en smak av pinnekjøtt? Får jo selvsagt ikke en voksen posjon, å gnage på bein... Har da litt vett i hodet , å har faktisk omsorgen for en datter som er 100% frisk, og ingen anmerkninger hos Barnevernet
månesol Skrevet 22. desember 2008 #49 Skrevet 22. desember 2008 her er småen 8 1/2mnd og på julaften skal han få et middagsglass som han liker(kl16 som han pleier) og grøten sin til kvelds(kl19 som han pleier. Han liker å smake på alt vi voksne ellers spiser, og dersom han vil det når vi spiser på julaften, skal han få en liten smakebit på det også(men bare en smakebit :-) ).
mai mammaen til to Skrevet 22. desember 2008 #50 Skrevet 22. desember 2008 mini på 7 mnd skal få grøt og sikkert få litt potet når vi spiser middag. han er ikek noe glad i middag enda... så spiser kun grøt..så blir nok det den dagen. tror ikke han lider noe nød..; ) men han skal få pakke opp gaver da. selv om jeg tror han blir mest fornøyd med gavebåndet. hehe.. han elser alle snorer..hehe..fikk litt gavebånd av meg i går når jeg pakket inn gaver. var helt i hundre. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå