jente08ogspire:) Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Er så usikker på hva snuppa mi skal få. Ettersom det er litt tidelig med ribbe da hun bare er 9 mnd. Også vil jeg jo at hun skal få noe ekstra godt på julaften også Tenkte å forhøre meg med dere og kanskje få noen tips
Joikaboll@ Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Linus skal få potet, saus og medisterkake. Han er 6,5 mnd
Minnie Mom Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Tulla vår er 11,5 mnd på julaften. Hun skal rett og slett få vanlig middagsglass kl 16 har jeg tenkt. Deretter skal hun sove en ekstra lur mens vi spiser middag. Ellers blir hun hysterisk trøtt mens vi åpner gavene.
kokosyklus Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 Snuppa mi er 10 mnd. Jeg har laget middag på forhånd som jeg har i fryseren til henne. Hune rså glad i kylling kokt med ananas og grønnsaker krydret med kardemomme. Det sakl hun få til vanlig middagstid også kan hun heller få bittelitt karbonade av meg mens vi spiser. Evt kan hun få tygge på et eple, da tar hun helt av i fryd:) Ellers må jeg si at jeg føler meg litt kjip, men jeg tror ikke magen hennes har godt av alt det julefettet i saus osv. Litt skal hun så klart få smake:) På formiddagen skal vi åpne en del av gavene hjemme, av forskjelige årsaker, så selv om hun ikke får julemiddag skal vi gjøre masse ekstra koselig den dagen.
lille sprelle Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 9 mnd - skal få smake på alt vi får, men ellers pupp....
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Helsesøster sa til meg at hun ble så oppgitt av folk som skulle gi noe spesielt til babyene siden det var jul -de har ikke begrep om hva jul er og trenger sin vanlige, næringsrike mat.
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Så babyen din som ikke er eldre enn det skal få mat som han/hun absolutt ikke burde spise så tidlig?
Linn og gullet Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Her skal gullet få potet, medisterkake og julepølse(han er snart ti mnd). Også skal han få bittelitt riskrem til dessert. Snakket med HS om dette, og hun sa at det ikke er noe problem. De kan godt spise litt julemat selv om det er litt salt i medisterkakene og pølsa. Og at han godt kan smake på en ts riskrem;) Gutten vår elsker vår middag, og syns ikke noe om middagslass...
Mari80 Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Da har helsesøstere svært ulike meningen, for jeg fikk streng beskjed om IKKE å gi riskrem før minst ved 1 årsalder.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 22. desember 2008 #10 Skrevet 22. desember 2008 Medisterkake og saus er vel LITT salt vel?
Mams`n & Lillegutt & Lillevenn Skrevet 22. desember 2008 #11 Skrevet 22. desember 2008 Her skal lillegutt, 10mnd, få barnas nissepølse (småpølser fra gilde), potet og gulrot. Til dessert blir det frukt.
Isabella12 Skrevet 22. desember 2008 #12 Skrevet 22. desember 2008 Jeg skjønner jo at man vil gi barna "noe godt", men hvorfor introdusere dem for fete, søte og salte smaker de overhodet ikke har godt av?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 22. desember 2008 #13 Skrevet 22. desember 2008 Syns det å gi de noe godt til jul når de er så små blir det samme som å kjøpe julegaver til husdyra sine
to små søte Skrevet 22. desember 2008 #14 Skrevet 22. desember 2008 hva med å lage medisterkaker selv da kan man jo ha akkurat så mye salt man vil i.. og saus også hvorfor skal ikke et så stort b arn få orntlig mat? er helt sikker på at potet med saus og grønnsaker og kjøtt som du lager selv ikke er no værre enn sånne middagsglass..
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 22. desember 2008 #15 Skrevet 22. desember 2008 Er saltet jeg tenker på og alt fettet som de nødig trenger.
to små søte Skrevet 22. desember 2008 #16 Skrevet 22. desember 2008 helsesøster sa til meg at han kunne spise alt utenom melk fra kartongen og egg.. han var da 6 mnd..
Linn og gullet Skrevet 22. desember 2008 #17 Skrevet 22. desember 2008 gutten vår får ikke saus, men olje på potetene.. også har vi hjemmelagde medisterkaker uten salt..salter heller ikke potetene i år. Vi voksne får heller salte ekstra i år.. Gutten vår nekter å spise most mat, og den skal helst være så fersk som mulig, så det å fryse ned kan vi bare glemme for at han skal spise.. så da tilpasset vi julematentil han i år..
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 22. desember 2008 #18 Skrevet 22. desember 2008 Ferdig produkter burde man styre unna mener jeg. I hvertfall som ikke er tilpasset barn. Som posesupper,ferdig farser,posesaus ol.
to små søte Skrevet 22. desember 2008 #19 Skrevet 22. desember 2008 enig med lilo_og_lille_mirakel så mitt barn får mat som jeg lager selv styr unna salt så¨spiser han alt vi spiser han han er 7 mnd.
nøffemamma Skrevet 22. desember 2008 #21 Skrevet 22. desember 2008 hysteri her synes jeg!!! Snuppa mi skal få middagsglass i tre tiden som vanlig ,men får smake julemiddag når vi spiser. Hun pleier å få smake på alt vi har, ikke få hele porsjoner,men venne seg til nye smaker hele tiden. Snakket akkurat med mamma om dette innlegget og hun var enig, da de vokste opp på 50 og 60 tallet, fikk de vanlig mat fra 1/2års alder, og det ble jo folk av de også. Kan ikke si jeg kjenner så mange i 50-års aldeen som sliter med ettervirkninger av dårlig kosthold fra tidlig av.................. Jenta mi er ti mnd imorgen , og får det hun vil å spise ,med måte selvsagt!! Og nei.......hun får ikke nøtter og honning
Yo&La+spire Skrevet 22. desember 2008 #22 Skrevet 22. desember 2008 Snuppa var 10 mnd ved jul i fjor og fikk poteter, kålrabistappe og pinnekjøtt....litt saltere enn vanlig middag ble det, men eg laget jo alt selv så eg har jo kontroll på at det ikke blir for mye...Tror absolutt ikke de har vondt av det en gang i året;) Hun fikk også smake pepperkaker. I år får hun det samme.... Synes det er greit eg, å ha noe ekstra til spesielle anledninger. Ville ikke at den første julen hennes skulle bli trist fordi hun måtte få noe annet enn alle andre, eller ikke får smake på kakene....En på 10 mnd legger jo merke til slikt, iallefall gjorde jenta mi det!
trippeltopp Skrevet 22. desember 2008 #23 Skrevet 22. desember 2008 Min lille, som riktignok er 11 mnd nå, får smake det meste vi spiser.. Synes ærlig talt det er mye hysteri rundt det at de overhodet ikke skal ha det ene eller det andre - bruker man sunn fornuft, så kommer man langt! Jeg ser ikke noe galt i å la ham få smake litt nå og da, og han spiser alt med stor apetitt og glede, og har ikke hatt noe trøbbel med magen.. Så han skal få smake litt på julaften også, og ellers skal han få favorittglasset sitt. Normalt ville jeg ha laget noe godt til ham, men det rekker jeg ikke da vi reiser bort i år. Jeg respekterer at enkelte ønsker å kjøre en veldig streng linje på dette, men jeg synes det er litt komisk at enkelte reagerer med oppstandelse når de hører at folk lar barna smake på ting. Og om noen synes det er "sååå dumt" å ville la barna smake noe litt godt i høytiden, så synes jeg ærli talt ikke man trenger å si det høyt..
CB-BabyBoy Skrevet 22. desember 2008 #24 Skrevet 22. desember 2008 Hahaha sorry altså, men nå må jeg le. Blir virkelig ungene lei seg om det ikke ligger julemat på tallerknen?? Nei da får lillegutt en miserabel jul for han får grøt når vi spiser middag han! Det er midt i grøttiden hans og jeg firer ikke på en så godt innarbeidet rutine bare fordi det er julaften. I hans hode er det en helt lik dag som ellers sett bort i fra at det er mange flere rundt bordet. Til neste år ser vi an, kan hende han ikke liker julemat som sin mor For min del må ungene få smake, det er opp til hver enkelt. Men kom på en sak når jeg så det med "nissepølser". Pølser er noe av det værste man kan gi mtp på kvelning/sette i halsen. Så bare pass på å dele opp i minibiter. Personlig syns jeg pølser er en uting, så til den grad jeg kan,så skal aldri lillegutt få sånt.
trippeltopp Skrevet 22. desember 2008 #25 Skrevet 22. desember 2008 Er vel neppe noen som har sagt at de blir lei seg, eller? MEN min lille blir veldig veldig glad når han får smake noe godt...og da er det vel neppe noe galt i å gi han en liten ekstra godbit på julaften? Jeg tror ikke noen mener at barnet blir trist om de ikke får noe godt å tygge på - men snarere at barnet kanskje synes det er litt stas å smake. Når det er sagt; småen her i hus reagerer veldig når barna i barnehagen spiser andre ting mens han får grøt.. så det er tydelig at han legger merke til om han ikke får det samme som de andre rundt bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå