Gå til innhold

Datteren min sier at jeg klyper henne osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på snart 3 år, har begynnt med å si ting som "Mamma ikke slå meg, ikke klyp meg..ikke stubb meg" osv.. Og hun sier det når jeg feks bytter klær på henne eller gjør noe som hun ikke vil jeg skal gjøre, synes det er ikke så hyggelig og prøver å forklare henne at jeg ikke slår henne eller stubber henne, hvis jeg flytter på henne osv. Hun blir veldig lett sint. Hun slår meg avogtil, og da sier jeg til henne at hun ikke får lov til å slå. Kanskje det er der hun har fått det fra? En gang på bussen så skrek hun høyt, da jeg skulle ta hun ut av vognen "AU MAMMA IKKE SLÅ MEG" så alle hørte og jeg synes det var så flaut, da sa jeg bare "du må ikke si sånnt, mamma slår deg ikke!" .. Hva gjør jeg virkelig? Tenk om hun sier det i barnehagen eller at noen anmelder meg til barnevernet, vet jo aldri så lett som folk anmelder alle til barnevernet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde jeg hørt at ei lita jente sa flere ganger at mamma slår, ville jeg faktisk meldt fra til barnevernet. det er jo derfor vi har dem, for å melde i fra når vi ha misstanker om barnemisshandling. en 3åring finner ikke bare på slike ting, hvis det ikke er du som slår,må du finne ut av hvor hun har dette fra....kanskje hun har sett en annen mamma slå

Skrevet

Jeg har ALDRI slått henne, ikke engang klypet henne! Så det er helt forferdelig å bli anklaget for at jeg slår henne, jeg vet ikke om det kan være noe som skjer i barnehagen , hun har noen gode venninner i barnhagen som jeg kan tenke meg hun blir lett påvirket av, kanskje hun har fått det fra en av dem eller i barnehagen?? For etter det jeg hører stadig fra barnehage tanten, så driver de jentene på å slå hverandre veldig ofte, og de jobber mye med det. Blir jo veldig bekymret for dette..

HI

Skrevet

Heregud du må være en skummel type som anmelder folk til barnevernet pga noe sånt.

Det er faktisk ikke uvanlig at unger spesielt i trassalder kan si sånne ting. Har jeg hørt om flere som har hatt sånn unger, som IKKE slår ungene sine.

HI; Ikke godt å si hva man skal gjøre med sånt. Hjelper det visst du overser at hun sier sånt? Kanskje hun slutter å si det da?

Klart det er ekkelt, og når man i tilegg får sånt svar som andre annonym her så vet man søren meg ikke hvordan folk reagerer. Hadde aldri trudd noen var så blåst oppi topplokket at man anmelder noe sånt til barnevernet.

Ellers normale folk hadde vel tenkt unger er unger og de sier mye rart.

Skrevet

Helt enig, det er det værste, når jeg leser alt som folk her inne anmelder i hytt og pine, blir jeg jo litt bekymret for at jeg en gang skal bli anmeldt for noe sånnt, hvor grusomt det må være for noen å bli anmeldt for noe de ikke har gjort til barnevernet, og i værstefall bli fratatt ungen selv om man ikke har gjort noe, kan tenke meg det skjer her i Norge!!

Men samtidig så forstår jeg jo at det er viktig å anmelde ting, for man vet jo ALDRI!

HI

Skrevet

joda har man mistanke om barnemishandling så bær man gi bekymringsmelding til barnevernet.

Men man bør ha litt mere grunnlag enn bare å høre ei jente i sin beste trassalder sier mamma ikke slå meg..

hilsen annonym over deg :)

Skrevet

Jeg kan berolige deg med at enkelte barn sier dette i den alderen.jenta mi var også sånn en periode.Hun var 3 år og jeg skulle ta fra henne en brus som hun forsøkte å løpe ut av butikken med,dal a hun seg ned og skrek,IKKE SLÅ MEG!!! Tror de snapper opp dette på tv og kanskje i bh,samt at de hører fra oss at å slå ikke er greit.Det er en måte å uttrykke at jeg vil ikke det du nå forventer av meg.

Jeg vil anbefale deg å ikke gi oppmerksomhet på det,men forholde deg like rolig,samt opprettholde det du krever feks ta henne ut av vognen eller påkledning. Hvis hun merker at du blir usikker og viker ved slike utsagn så vil det bare forsterke atferden. Jenta mi mente også på et tidspunkt at pappa hadde slått henne og pekte hvor,men det var hennes måte å uttrykke at han hadde krevd noe hun ikke var enig i,og dette kom ut som om han hadde slått.

Dette går over,men ikke hvis du fokuserer mye på det. Har du god samvittighet så ta det med ro.

Skrevet

ikke unormalt at barn kan si sånne ting, de får jo en reaksjon ikke sant??

har selv barn som har sagt det, men latet som jeg ikke hørte det, å da ga det seg fort..:)

herregud du barneverns anmelderen, RO NED LITT!!!

barn har en enorm fantasi vettu..

Skrevet

Jeg var vel en to, tre år og ville ha kjeks da vi var i bokhandelen, mamma sa nei. Min reaksjon var da: ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ, mamma slår meg!!!!!!!!!!

Ikke morro for mamma... Men hun har aldri slått meg!

Skrevet

Mange menn har dessverre blitt meldt for slike ting. Eks. Lise sier. Han tok meg på tissen. Mor rynker bekymret brynene. Vis meg hvor han tok på deg Lise. HAN tok meg HER. Og så er det gjort. Livet til mannen er ødelagt og Lise får kun se sin far under oppsyn.

Skrevet

Bra jeg ikke er den eneste som har slike:)

En butikktur med skatten kan være noe av det morsomste som fins. Går rundt i butikken og bærer henne, da kan hun fort få det for seg at jeg slår og kliper. Setter henne da ned som faktisk er det hun vil. Da raser hun og roper jeg er slem. Jeg bruker stort sett da å la henne rase der hun er og gå videre, og da kommer hun løpende etter og roper at hun elsker mammaen sin:)

Blir litt flau til tider, men har ikke noe å skjule og har aldri lagt en hånd på henne, så om slike som anonyme helt oppi toppen her finner ut at de vil ringe BV så værsjegod!

Skrevet

Det virker som om hele dib har nr. til bv på fastdial. Håper virkelig ikke alt dette tullet tar opp så mye tid at saker der barn VIRKELIG trenger hjelp ikke blir sett.

Skrevet

Dette er nok desverre veldig vanlig når barna kommer i trassalderen som noen over her skriver. Min sønn sa da han kom i barnehagen en morgen (mens ped.leder og barnehagestyrer + flere assistenter hørte det) "Mamma, jeg liker ikke att du slår meg så hardt i hodet hele tiden". Han er 3. Gjett om jeg ble flau.

Han har forøvrig også begynt å si dette med slå, klipe, bite etc mye. Tok det opp med barnbehagepersonellet hvordan jeg burde gripe det an, og de sa att det opplevde de jevnlig att barn begynte med. Spesiellt rundt trassalder, + att det blir mer fokus på å være "snill" i barnehagen når barna blir så store att de snakker om å ikke slå, klipe etc.

Skrevet

Det har nok med alderen å gjøre ja. Har selv en på 2,5 og en på 3,5 år som innimellom sier det samme, eller at bestefar har gjort det, eller barnehagetanten eller who-ever.

Faktisk så er han på 3,5 overbevist om at halvbroren hans på 11 år (og som bor i et annet land) har knivstukket ham i ryggen slik at han fikk vondt (garantert noe han har drømt).

Tror ikke det er mange som hører dette og tenker jaggu nå skal jeg ringe barnevernet for det der må være ei fæl mor.

Er en periode som går over. Ikke noe å bekymre seg for - de i barnehagen hører mye rart, samt at mange av de har god erfaring i å se hva som er sant og ikke.

Skrevet

både datteren min og søsteren min har hatt sånne perioder rundt den alderen. En gang så skallet datteren min hodet i hundehuset hos svigerfar, så gikk hun inn til samboeren hans og sa at jeg hadde slått henne. Heldigvis 8får man nesten si) hadde hun jo en donaldkul i hodet, så hun skjønte jo at datteren min bare tullet, men hun var litt småskummel en stund. Her fr en stund siden sa hun at en av bhg"onklene" kvalte henne. Kom jo til bunns i det, men man blir jo skremt.

Kan berolige deg med at før bhg (de ordentlige bhg hverfall) tar sånne utsagn fra barn alvorlig, så sjekker de om ungene har blåmerker, oppfører seg på en måte som tilsier mishandel..osv

Skrevet

du kan jo be om en foreldresamtale (20-30min) i barnehagen, eller bare prate når du henter/leverer hvis det ikke er så mange barn der, eller mange foreldre.. Så tar du opp dette så kan det hende barnehagepersonlaet forteller deg litt mer, altså om hun er "sånn" i barnehagen også. Eller om det er noen barn som er veldig på og dytte, klype, slå sånn at andre barn sier 'ikke slå meg' også får man oppmerksomhet. så kan hende di datter har observert at man får oppmerksomhet og "trøst" av og si "ikke slå" osv.

Og det med barnevernet. Utrolig synd at mange som misbruker det, eller truer om det. Jeg fikk ris på rompa da jeg var liten (er 21) og det var "lovlig". Guri tenk når jeg får barn innen den tid så kan man så vidt se på ungen før man blir meldt.

Og unger sier mye rart. Tro meg, jeg jobber i barnehage selv. Når de er 2,5 + har de en enorm fantasi. Jeg syns det er gøy og se når de leker alene og er i sin egen verden.

Kan skrive et kort eks.

Irritert gutt til meg "¨åååhhh han står på Ole"

Eh, det var ingen Ole der, fantes ingen Ole i barnehagen (vet han gutten kjente en Ole i privaten). Så Pål(annet barn) stod og lurte på hva denne gutten gjorde, Pål var yngre enn gutten. Og da mente gutten at Pål stod oppå Ole. Pål skjønte ikke noen ting, "hæ hvem Ole?"

Så Ole var i barnehagen og Pål var slem som stod oppå Ole -vennen til denne gutten....

Skrevet

For det første skal man være veeeldig forsiktig med å gå å beskylde folk for å slå barna sine! Man bør ha sett det opptil flere ganger at dette er noe alvorlig..ikke at mor bare har tatt barnet i armen og snakket strengt...folk synes jeg overdriver noen ganger og man skal være forsiktig med å ta så lett på slikt hvis man overhodet ikke vet sikkert. Derimot skal man melde fra hvis man har sett dette og sett at barnet har evt merker osv..men har man ikke sett at moren fysisk slår barnet kan man ikke bare ringe å si at" hun slår ungene sine",fordi det kan faktisk være man tar feil og da har man virkelig tråkka i salaten. Ikke mminst skaper man tore store problemer for mor og far når man bare går og beskylder slik uti luften. Ban har livlig fantasi og kan si slike ting uten at det trenger å være at mor slår. Jeg er et fint eksempel på dette. Mora mi slo aldri..men dæven som jeg sto å hylte i ganger og uti gatene mens mamma sto å prata med en nabo feks " hjelp meg hjelp meg mamma slår meg ,mamma dreper meg ,hjeeeeelp!" faktisk så kan dette bare være at barnet har evt en lidense..adhd feks eller trenger oppmerksomhet...og da kan de faktisk si like ting..de skjønner ikke hvor alvorlig det er.Jeg gjorde det av mange grunner men mest fordi jeg avr et skikkelig djevelbarn:-P Og mor måtte få skikk på meg..men også fordi jeg også hadde sett mødre slå barna sine...og dette kan godt slå ut slik. Så man bør må ikke dømme folk for fort..det kan faktisk være farlig.Man bør ha sett det med sine egne øyne synes jeg før man melder ifra om slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...