Tired mama Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 Første gang jeg var gravid, fikk jeg åreknuter på det ene beinet, på innsiden av kneet.... Store kuler som stakk ut. Er gravid igjen, og denne gangen er de blitt verre pluss at jeg har fått blålilla flekker nede ved ankelen!!! Ser helt for jævlig ut!! Kan dette forsvinne av seg selv? Går det an å operere disse blålilla flekkene? Og kommer jeg ALDRI igjen til å kunne gå i kjole og sommersko????? :-(
Zitro Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Tvilsomt at dem forsvinner ja, men dem kan opereres bort. Snakke med fastlegen om det etter at du har født så kan han henvise deg videre. Men støttestrømper kan hjelpe med å hindre at du får flere nye nå.
jeg fant firkløvern Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Bruker du støttestrømper? De vil i allefall hindre at de blir mye verre. Jeg har fått åreknuter nå, og jeg synes det hjelper godt til med støttestrømper. Vet at de kan opereres bort senere hvis det er mye. Har også hørt at de vil blekne litt etter fødselen.
Tired mama Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2008 Takk for svar, jenter..... Får vel gå til innkjøp av noen støttestrømper.... Dette her er IKKE gøy altså!!
Fire småtroll Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Samme problemet her, jeg har blitt litt værre for hvert svengeskap, og nå venter jeg nr fire. Bare venstre leggen da, og jordmor sa det var det værste hun hadde sett... Hun satte himmel og jord i bevegelse for å få økonomisk støtte til strømper, de er jo svindyre. De anbefaler strømper som går over kneet og de koster over 500kr pr stk! Fikk ikke noe støtte da, hverken på nav, hjelpemiddelsentralen eller kommunen.. Er dritvondt å stå på benet og dette er en av grunnene til at jeg er blitt sykemeldt. Legen min sier det går noe tilbake etter fødselen, men at jeg garantert må operere dem når jeg er ferdig med å få barn.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 All min medfølelse... Har hatt det akkurat likt; og det blir verre for hvert svangerskap. Støttestrømper/strømpebukser hjelper MYE, både på at det er ubehagelig/vondt/pumper og dunker, og på å hindre at det blir verre. Husk å sitte med bena høyt, hver gang anledningen byr seg. Litt tåpelig å si når en har unger fra før....for anledninger til å sitte med bena høyt, er yyyyderst få;0) Blållilla flekk ved ankelen kom nå i 4. svangerskap, og jeg fikk helt panikk. Så heeelt jævlig ut. Men heldigvis gikk denne flekke så godt som helt vekk i løpet av ca.3mnd etter fødsel. Nå etter ett år, er dette området bare litt mørkere, kan knapt merkes. Heldigvis. Så det går ann:0) Har bare en sånn knute/kul bak på ene leggen. Men bak på høyre lår vises blodårene kjempegodt, nærmest som de slynger seg. Ikke, ikke pent. Men helt seriøst; jeg klarer fint å leve med det. Skjønner jo at mine HotPants dager er forbi;0) Men det gjør ikke noe! Er arvelig belastet, moren min og tanten min har begge hatt operasjoner. Vurdere også dette, men ikke umiddelbart. Har vært i syden i sommer, og solte også mine stygge lår-baksider. Har ingen strekkmerker, og er slank og rimelig stram etter fire svangerskap. Jeg tenker ofte at disse blodårene/merkene er nå engang MIN "skavank" etter svangerskap, og det skal jeg klare å leve med. Det er jo på en måte prisen jeg betaler for våre fire nydelige små. Og da er det plutselig ikke så ille. Så. Du kan vite at hos meg ble forbedringen gradvis, men stor etter 3 måneder etter endt svangerskap. Merkene er nesten borte! Lykke til
Fire småtroll Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Ifølge legen min også venter de minst et år etter siste svangerskap, for det kan gå ganske mye tilbake.. Jeg bruker støttestrømper hver dag og det gjør at de blå områdene blir mindre hovne, men vondt gjør det uansett. Særlig når jeg har hatt bena høyt og setter de på gulvet igjen så blodet renner ned i årene, hjelpes... Jeg bryr meg ikke så fryktelig mye om det kosmetiske jeg heller, men må nok operere pga smertene. Legen sier at disse kommer til å gjøre vondt til de blir fjernet. Blodårene ligger som hovne pølser utenpå huden og ser helt jævlig ut, folk blir helt sjokkert når jeg viser det frem. Dekker nesten hele området fra midt på leggen og nedover helt til gulvet på innsiden av foten..
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Når det gjelder disse blodårene som slynger seg bak på låret, så fikk jeg behandling for dette. Legen (på kir.pol) sprøytet et eller anna slags stoff inn i årene med ei tynn tynn nål, også måtte jeg gå med støttestrømpe helt opp 24 timer i døgnet 14 dager, deretter kunne jeg ta dem av om natta men fortsatt bruke dem om dagen i 4 uker til. Årene bleknet og forsvant. Nå er det 2 mnd siden, og det er bare såvidt synlig noen tynne lilla streker som sikkert forsvinner etterhvert de også. Betalte kun vanlig egenandel på kr 280,- Men støttestrømpene måtte jeg dekke selv. De kosta flesk! kr 900 tror jeg det var for et par. Og håpløse å få på seg !!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå