Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med 1-åringer som ikke setter seg opp selv, kryper eller reiser seg ennå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som fyller 1 år om ei uke. Han verken setter seg opp selv, kryper eller står. Vi har vært hos fysioterapeut, men alt hun kunne si var at han manglet "spenning" i overkroppen og at vi måtte kile og herje med han slik at han spente musklene i overkroppen. Det har vi gjort, men det har ikke hjulpet noe særlig. Han reiser seg opp i krypestilling titt og ofte, men når han skal komme seg fram, legger han seg ned på magen og åler seg framover vha høyre arm og med høyre fot over den andre (alltid samme fot og samme arm). Han klarer også å sitte forholdsvis lenge uten å tumle overende, men vi fått beskjed fra helsestasjonen at vi absolutt ikke må sette han opp før han klarer det selv.

Jeg begynner å bli en tanke bekymret etter hvert for at noe skal være galt med han. Snart begynner han i barnehagen også og da er det jo kjekt at han i det minste kan være med å leke i sandkassen sammen med de andre barna. Frykter at hans manglende motoriske evner skal gå ut over hans læremessige utvikling, i og med at det stort sett bare er leker for de mindre babyene han klarer å leke med.

Gode råd mottas med stor takk!

Skrevet

Jeg forstår din bekymring. Som foreldre er vi observante, vi følger med og vurderer og bekymrer oss hele veien.

Hvorvidt det er noe som feiler sønnen din kan jeg jo ikke si, jeg er leser bare det du skriver og svarer det jeg tenker.

Jeg synes det er bra at du har kontakt med helsestasjon og fysioterapeut. De vil nok si i fra hvis han er utenfor de normale grensene når det gjelder utvikling.

Jeg kan bare fortelle deg at jeg kjenner og vet om flere barn som har vært langt senere enn gjennomsnittet med å lære ting som å krabbe eller å gå og likevel tatt det igjen og følger en helt normal utvikling nå. En gutt i familien vår var nesten 2 år gammel før han gikk, men det feiler ham ingenting.

Jeg vil anta at siden det er slik at noen få barn går allerede når de er 9 mnd gamle så er det også noen få barn som er senere ute.

Dere som foreldre kan ikke gjøre så mye annet enn å følge de rådene og instruksene dere får og legge mulighetene til rette for ham. Han er jo i gang siden han både åler seg og reiser seg opp i krypestilling. Plutselig en dag så krabber han skal du se, og ikke lenge etter så reiser han seg nok også.

Og han kommer til å ha masse glede av å være sammen med andre barn selvom han ikke beveger seg så godt ennå, kanskje det til og med stimulerer lysten til å prøve mer.

Hvis du ikke er sikker på om helsestasjonen og fysioterapeuten gir riktige råd så kan du jo ta ham med til en barnelege og få en "second opinion".

Skrevet

Dattera mi har vært veldig seint ute motorisk. Da hun var 1 år hadde nettopp lært seg å sette seg opp selv og da satt hun stødig (vi lot henne aldri sitte før hun satte seg opp selv).

13 mnd begynte hun å reise seg opp etter møbler, 14 mnd begynte hun å krabbe (før det ålte hun seg bare på magen). Hun var over 20 mnd før hun begynte å gå alene (hadde gått noen få skritt før det). Nå er hun 2 år, går masse, men kan ikke løpe ordentlig og er ganske inntilbeins. Klatrer opp overalt og er veldig aktiv.

Vi var i kontakt med fysioterapeut hele det første året fordi hun er 6 uker prematur. Hun sa hele tiden at alt var normalt, at det bare tok litt lenger tid og at vi ikke skulle være bekymret så lenge hun gjorde alt på riktig måte. Men hun var litt opptatt av at hun skulle bruke begge sider like mye når hun ålte, jeg ser du skriver at gutten din bare bruker høyre side. Ville kanskje spurt fysioterapeuten spesielt om det, og kanskje prøvd å trene opp den siden også. Vi lagde små hinderløyper som hun syntes det var gøy å dra seg over, f.eks. beina mine hvis jeg satt på gulvet.

Det var nok egentlig mest underkroppen som manglet spenning her, hun hadde ikke nok styrke til å sette beina under seg før hun var over ett år.

Jeg tror nok alt er helt normalt med gutten din. Mange trenger mer tid uten at det er noe i veien med dem.

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg i det hele tatt! Skjønner deg godt, da. Dattern vår er 16 mnd og har nettopp lært seg både å sette seg opp selv, reise seg og gå,. alt i løpet av de to siste ukene..! Før dette kunne hun bare krype og ake seg rundt og selv dette lærte hun ikke før hun var over 1 år. Har brukt masse tid på bekymring vi også, og vært hos fysioterapeut uten at det var til noen nytte. Det er kjempestor forskjell på barn og noen er mye tregere enn andre uten at det trenger å være noe som helst galt av den grunn. :-)

Skrevet

Jenta vår er og treg motorisk. Ho fylte år den 4. november, og kunne påd et tidspunktet ikkje sette seg opp, krabbe (kom seg heller ikkje opp på alle fire), eller reise seg. Ho blei henvist til barneklinikken då vi var på 1-årskontrollen.

Vi fekk time der 15. desember, og på det tidspunktet hadde lilletuppa klart å sette seg opp på kne (sit stødig slik og leiker) og hadde reist seg opp eit par gongar.

Legen undersøkte ho og stilte mange spørsmål om korleis jenta er mentalt (leiker ho med andre? Leiker bø-titt-titt? Ler ho? Klappar? Vinkar?). Grunnen til dei spørsmåla var at han ville utelukke hjerneskade. Jenta vår er normal mentalt (har begynt å seie nokre få ord, vinkar og seier Ha det når nokon går osv), så hjerneskade blei utelukka. Deretter sjekka han reflekser i beina og kjente litt på musklene. Han sa det var ingen unormal slapphet i muskulaturen, dermed utelukka han og muskelsjukdom. Det han konkluderte med var at "Du er bare ikke interessant nok for meg!" :o)

Så no har vi fått barnelegens velsignelse til å la ting gå sin gang, det treng ikkje vere noko gale sjølv om ungen beveger seg utanfor normalområdet. Vi skal ikkje gjere noko for å stimulere ho, ho må finne ut av dette her sjølv.

Utviklinga dei siste 2-3 vekene har vore enorm (sit på kne, set seg på baken viss ho vil, har begynt å krabbe litt, har reist seg, men gjer det ikkje kvar dag).

Eg ville ha spurt om henvisning til barneklinikken for å få guten undersøkt av lege, for å vere på den sikre sida.

Lykke til, det går seg sannsynlegvis til av seg sjølv om ikkje så lenge.

Skrevet

Undertegner det mange andre her har skrevet: Slettens ikke sikkert at det er noe som helst "galt" med barnet ditt!

Jenta vaar satte seg opp selv en uke eller to etter ettaarsdagen og begynte samtidig aa krabbe (veeeeldig sakte vel og merke). Etter det har utviklingen gaatt jevnt fremover, til hun reiste seg opp, gikk med stoette, og naa begynte aa gaa selv da hun var 16 mnd.

Jeg trodde vel egentlig aldri at det var noe galt, og helsesoster sa at vi ikke trenge aa gjoere noe foer hun var 18 mnd. Men det trengs jo ikke naa.

Dersom du er bekymret, saa gaa til fysioterapeut og/eller barnelege. Men jeg haaper alt er helt fint med barnet ditt - det er bare stor forskjell paa utviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...