Gå til innhold

Introduksjon av gluten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt 2 forskjellige ting når det gjelder introduksjon av gluten:

1. At man bør vente med introduksjonen så lenge som mulig

2. At man bør starte tidlig (6 måneder) med å introdusere små mengder av gluten under dekke av mye morsmelk.

Noen som vet hva som stemmer?

Skrevet

Litt begge deler tror jeg.. :)

Vi introduserte det når hun var ca 6 mnd, men gir det ikke hver dag.

Skrevet

Du får ikke kjøpt gluten til barn under 4 mnd, jeg mener ferdigprodusert barnemat har bare mais og ris-grøt osv, ikke melprodukter. Men ved 6 mnd kan man introdusere det, litt etter litt. Det har jeg gjort med mine to små, og de tåler fint gluten de ;) Foreløpig da, eldste er jo bare snart tre år...

Skrevet

Bør man starte med hvete, havre eller rug grøt først da?

Har lest at det er mest gluten i hvetegrøt.

Gir man bare litt gluten grøt ved siden av ris eller mais grøt en periode for så å gå over til full posjon gluten grøt??

Er litt usikker her jeg...

Kan noen hjelpe?

Skrevet

Jeg var også veldig urolig for gluten, og begynte med småfolks ris og pastagrøt da han var ca 6 måneder, deretter gikk vi over til havregrøt.

Tror kanskje diskusjoner på nettsteder som dette gjør det vanskeligere enn det er. Hs sa iallefall at det er så små mengder uansett så du kan trygt gi en porsjon havregrøt eller hvetegrøt tilpasset barnets alder. Havre er jo uansett sunnere, så jeg gir fortsatt mest havre eller fullkorngrøt, nå er han 8 mnd.

Lykke til, det går helt sikkert veldig fint.

Skrevet

Til opplysning inneholder havre i seg selv ikke gluten, men det kan inneholde spor av gluten på grunn av at det ofte males på samme mølle som hvete.

Jeg har cøliaki selv, og siden det er arvelig er jo min sønn ekstra utsatt for å få det han også. Blir da selvfølgelig ekstra opptatt av dette.

Skrevet

Jeg tror det er viktigere å introdusere mens man ennå ammer, enn å vente lengst mulig, også plutselig vil ikke småen ha mer mm, før du har testet det ut.

Du kan f.eks forsøke å amme først, og så gi en halv porsjon med glutenholdig grøt, et par dager i uken først.

Hvetegrøt gir ikke vi uansett, da er det bedre med havre eller en type fullkornsgrøt. Hvetegrøt gir ikke noe særlig næring, bare vomfyll og er ikke særlig bra for tarmen. Vi bruker også en del spelt.

Skrevet

Jeg har cøliaki selv og har snakket med helsesøster om dette. Hun kontaktet cøliakiforeningen og fikk til svar at vi som har cøliaki, skal introdusere gluten når babyene vanligvis begynner med brød, altså ved 7-8 mnd alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...