Gå til innhold

Hopper ut av sengen hele tiden!!! Noen erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lillegutt på 19 mnd hopper ut av sengen KONSTANT når vi skal legge han.. å vi legger han igjen å igjen.. om å om igjen..Han er ute av sengen før jeg har gått ned trappen.. prøvd å ikke snakke til han i det hele tatt og bare legge han.. å prøvd å snakke til han.. ingenting funker.. Han sovner jo selvklart etter to timer el noe.. men er så utrolig kjedelig å bruke to timer på kveldene for å få lagt han.. Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe min sønn plutselig begynte med også.

Vi byttet til voksenseng for et par mnd siden og det gikk kjempe greit i noen få uker så begynte han å stå opp hele tiden.

Nå har vi satt opp en trappegrind i døråpningen hans og det hjelper. Nå kommer han seg i allefall ikke ut av rommet. Etter 1 uke med denne grinda står han mindre opp av senga også- Han begynner vel å innse at det ikke er så spennende å stå opp siden han ikke kommer seg ut av rommet.

Skrevet

Det samme skjedde her da gutten vår var ca 18 mnd. Han hoppet ut av sprinkelsengen etter at vi hadde lagt han. Vi bestemte oss kjapt for ett opplegg som vi skulle følge uansett om det virket umiddelbart eller ikke. Tenkte som så at det er bedre at han skjønner at vi er konsekvente enn at han skal få forståelsen av at verden kan dreies rundt ham.

Vi (jeg og samboer) avtalte at de to første gangene han hoppet ut av sengen, skulle vi snakke rolig til han og si at nå er det natta, nå må **** sove i senga si. Sov godt, vi ses i morgen. Den andre gangen vi evt. fulgte han i seng igjen sa vi at dette er siste gangen vi sier natta til deg.

Hvis han ikke roet seg med det, skulle vi de neste gangene han sto opp, bare hente han og følge han i seng uten å si noen ting. Legge han bestemt, ikke ha øyekontakt og gå ut av rommet og lukke døren. Det samme skulle vi gjenta hvis han igjen gikk ut av sengen sin.

Dette har etterhvert fungert bra. Vi har ikke trengt å følge han til sengs igjen mer enn 4 ganger i løpet av en kveld før han har sovnet. Det kan fortsatt variere om han sovner på første forsøk eller om han står opp igjen. Men heldigvis er det jevnt over bra. Må få presisere at det ikke har vært noe som helst gråting her i forbindelse med sengetid. Verken nå eller tidligere. Kanskje har vi vært heldige, ikke vet jeg.

Det som er morsomst med hele dette prosjektet, da, er at han måtte over i vanlig seng siden det kommer ny baby snart. Og da tenkte vi at vi kom til å måtte løpe beina av oss etter sengetid. Men hvem er det som ikke hopper ut av sengen sin i det hele tatt nå??? Han er superfornøyd med ny seng og ligger der til tross for at han ikke sovner med en gang:-) Kanskje et tips til gutten din!

Lykke til!!!

Skrevet

Hvorfor ikke sprinkelseng lenger enn det?

Skrevet

For vårt vedkommende var det praktisk og ikke minst billig å slutte med sprinkelseng, siden vi hadde en "skuv"-seng stående og den nye babyen måtte overta sprinkelsengen.

Når de allikevel hopper ut av den, er jo all hensikt borte likevel.

Må egentlig le av ei jeg kjenner som satte tak på sprinkelsengen slik at ungen ikke skulle komme seg ut... For å slippe å tenke på hva hun skulle gjøre hvis ungen hoppet ut av senga, liksom... trist i grunn!

Skrevet

Vi også byttet fordi baby nr 2 kom og vokste veldig fort ut av babykurven.

Skrevet

Takk allesammen:)

Ja vi har tenkt på å bytte seng. Er ikke nødvendig å ha sprinkelseng når han driver å hopper ut hele tiden. Han vil gjerne sove i vår seng og da sovner han men det er ikke aktuelt for det blir en vane så vi får kjøpe en god seng til han så kanskje det hjelper:)

Noen ganger går det ganske fort å legge han.. kanskje to tre hopp ut av sengen så sovner han.. men som f.eks igår.. da brukte vi nesten 3 timer :S

Grind foran rommet hans skal jeg prøve. Har grind ned trappen men er fortsatt tre andre dører oppe hvor han går inn å har det gøy.. hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...