Gå til innhold

Hvor ofte spiser deres ammebarn ca. 4mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er straks 4mnd og har pluselig begynt å spise svært sjeldent i forhold til hva hun har gjort tidligere.

Prøver jeg å amme henne like hyppig som før vrir hun seg unna og gråter. Klarer jeg allikevel å få henne til å ta brystet spiser hun i maks 10 min før hun vrir seg unna igjen og gulper det opp igjen.

Mellom måltidene er hun blid og fornøyd, så det virker jo ikke som om hun får for lite, men ved siste kontroll hadde hun bare gått opp 230g på 2uker og jeg begynner å miste melken da det går alt fra 4 til 6 timer mellom hver amming!

Dagene ser ofte sånn ut for tiden:

06:00 amming 18:00 smaksprøve maisvelling 40ml

09:00 amming 19:00 amming

13:30 amming 24:00 amming

16:30 amming 04:00 amming

Skrevet

Jeg tror ikke det er så rart at vesla bare har gått opp 230 gram på 2 uker. De legger jo ikke på seg like mye hele tiden. Vektøkningen er jo størst i starten, og det er nok ikke unaturlig at det blir mindre i en alder av 4 måneder. Min sønn på 4,5 måned la først på seg cirka 250 gram i uka, så 200 og nå ligger vi vel kanskje på rundt 150.

Tror kanskje vi har litt rare rutiner når det gjelder spising, og det varierer mye på hvor lang tid som går mellom hver amming. Han får mat i 19.30 tiden. Da går det vanligvis 6-8 timer før han vil ha mat igjen. Så tar det som oftest 3-5 timer før han får mat igjen. Innimellom på dagtid spiser han igjen etter et par timer, mens det andre ganger går 4 timer.

Jeg har hele tiden vært redd for at jeg ikke skal ha nok melk, men jeg har ikke merket noe på melkemengden selv om det gikk fra mat hver tredje/fjerde time hele døgnet til noen ganger opp i 10 timer mellom 2 måltid på natta.

Skrevet

Gutten min er 3 mnd, og han spiser 5-7 ganger i døgnet. Som regel 6 måltider. Han har gjort det siden han var 2-3 uker. Han spiser da ca kl 04, 09, 13, 16.30, 19.30, 22.

Han veide 7 kg da han var 11 uker (3800 ved fødsel), så han vokser fint. Han får begge bryst til hvert måltid, og bruker ca 20 min tilsammen (tidligere ca 1 time).

Helsesøster på barselpolikliniken på sykehuset her sa at de legger på seg en god del mindre pr. uke etter 3 mnd sammenliknet med de første 3 mnd. Så høres jo ut som alt er vel med lillejenta di.... Og at hun bare får i seg mer melk på kortere tid....?

Skrevet

Kan jo være at hun bruker mindre tid på måltidene ja.... Har prøvd å pumpe meg mellom måltidene for å se hvor mye det er, og jeg får ut mye mindre enn jeg gjorde tidligere, men nå klarer jeg ikke å få igang utdrivningsrefleksen heller, det hadde jeg ikke problemer med før....

Ringer nok helsestasjon på mandag, men vet ikke om Helsesøster har tatt ferie. Synes det er lenge å gå å bekymre seg til over nyttår.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...