Gå til innhold

Ribbe i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som har faatt tak i ribbe i USA? Har spurt en slakter her i Washington DC, men han kunne ikke ordne det. Noen tips?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Merkelig.

Nå bor ikke jeg i USA da, men uansett, det burde være en smal sak for en slakter å kutte et stykke ribbe til deg om du bare bestiller på forhånd. Er jo litt sent om de allerede har kuttet kjøttet de har fått inn.

Skrevet

Mitt problem er at jeg ikke vet hva ribbekuttet heter på engelsk. Jeg tror jeg må ha med et bilde og vise en slakter eller grisebonde i god tid i forveien.

Northernlights foreslo at jeg kunne spørre etter sidepork, men da ble den uten ben og var "bacon", sa mannen i kjøttdisken.

Jeg bestilte norsk ribbe fra en skandinavisk butikk, Norwill.com, men jeg bestilte for lite. Den var bare 5 pund. Jeg tenkte i kilo og trodde det ville være nok. Den er knøttliten! I fjor bestilte jeg en 10-punds ribbe fra ScandiaFood.com, og den var bra. Men jeg hadde glemt nettadressen i år.

Uansett blir det dyrt p. g. a. forsending. Den lille ribben kostet meg $114!

Altså, jeg har en knøttliten ribbe til 18 personer. Derfor måtte jeg legge til noe i form av "rack of pork ribs". De er lange og smale, men smaker godt. Jeg steker dem akkurat likt den norske ribben, og det pleier å falle i smak (har gjort det før).

I tillegg serverer jeg kjøttkaker. De er i grunnen mest populære.

Lykke til!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Pork flanc (eller flanc pork). Og så må du forklare at du skal ha med ben, hvis ikke kan det hende du får den nederste delen, den uten bein. Jeg pleier å kjøpe hele, så koker jeg sylterull og den benløse.

Faktisk så forklarte jeg det en gang med at jeg skulle ha "bacon" med med skinn og bein og ikke røkt. Slakteren skjønte så godt hva jeg mente så.

Ellers er det en god ide og plukke med seg noen brosjyrer fra Opplysningskontoret for kjøtt når man er i Norge, for der står det ofte bilder og da er det lettere å forklare og vise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...