Anonym bruker Skrevet 21. desember 2008 #1 Skrevet 21. desember 2008 Jenta vår er straks 1 1/2 år. Det er vårt første barn og jeg har noen spørsmål til dette med å slutte med bleie. Har lurt på å prøve å slutte til sommeren (da er hun altså 2), men er usikker på en del ting: - hva er vanlig alder for å slutte? Rundt 3 år? - er det helt unødvendig å begynne å trene ved 1 1/2 år, fordi det ikke går uansett? - hvis vi begynner å trene nå, kan hun være tørr til sommeren da? - hvordan gjør man det? Sitte på potte etter hun har spist? Hva med tissing? Vi ser når hun bæsjer, og det er hun ganske bevisst på selv også. Og veldig opptatt av bæsjen sin, vil se på den hver gang... Men tissing? Det tror jeg ikke hun har mye bevissthet om. Hvordan går man fram der? Enda et nytt tema man må sette seg inn i...
Snupi27 Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 jeg tror nok barna merker selv og sier fra på en måte når de er klar. de merker når de f.eks tisser "jeg tisser" da kan man begynne å prøve litt på do innimellom. når vi begynner med avvenning av bleie så setter vi henne på do innimellom men tar på bleie igjen.(kan f.eks sitte på do/potte når dere skifter) etterhvert prøver vi litt av med bleie så ser vi hvordan det går. det er planen her. det finnes dotreningsbleier man kan kjøpe oxo. det er veldig individuelt når man slutter med bleie.. jeg jobber i bhg og noen foreldre har kommet og sagt de vil at barna skal sitte på do etter hvert bleieskift. og det er jeg egentlig litt enig i. så det kommer nok vi til å gjøre og =)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Det skjønte jeg ikke. Hva er vitsen med å sitte på do etter bleieskift? Er det ikke mer logisk å ta det etter mat?
Audacious Angel Skrevet 23. desember 2008 #4 Skrevet 23. desember 2008 Poenget er vel å gjøre barnet trygt. Mange barn syns do/potte er skummelt og trenger å venne seg til å sitte der. Det er jo ingen ting i veien for å begynne å trene, men du må ikke ha for høye forhåpninger. Do/potte trening MÅ skje på barnas premisser, og om barnet viser at det ikke vil så må du respektere det og ikke presse for da kan barnet få en vegring. Min jente begynte å bli interresert i doen da hun var ca 1,5 år og sommeren før hun ble 2 (oktober barn) var hun tørr, men da bhg begynte igjen hadde hun ikke lenger tid... ikke noe å gjøre med, kan ikke presse noen til å gå på do. Hun ble helt tørr sommeren etter. Siden hun var så liten så kjøpte vi en potte som hun satt godt på og det var alltid poppulært å sitte og lese litt eller ha noe å leke med.
noLadyjustME Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Hei.. Sønnen min er også snart 1 1/2¨år, og vi har sånn smått starta litt pottetrening.. bare uten potta Prøvde med potta litt tidligere og han begynte bare å gråte stakkar.. Så vek vi fra treningen en stund- til nå da han er litt mer interressert. Men jeg kjøpte sånn do-ring-sete istede, og det syns han heldigvis var mer spennedes Har ingen forventninger om bleieslutt med det første. Nå prøver vi å sitte på doen først morgen eller kveld, så får vi øke etterhvert.. Lykke til til dere også da )
Gjest Skrevet 23. desember 2008 #6 Skrevet 23. desember 2008 Selv får jeg litt frysninger av potte og foretrekker doring. Her har de to eldste fårr prøve seg med gjevne mellomrom fra de var ca 1,5-2 år gamle når de selv har villet (pekt på doen el). Etter 2 år har vi intensivert litt med å f.eks sette dem på do før leggetid, etter lunch el oftere og oftere. Ikke hver dag og ikke når de ikke har villet, er viktig at det ikke blir noe press. Når de tisset hver gang de satt på do og var passert 2,5 år (begge er født på høsten, så da passet det å avvenne på sommeren før de fylte 3 år) tok vi av bleien og etter 1,5 døgn med førstemann og 2-3 uker med andremannvar de helt tørr fra tissebleien på dagtid, bæsjebleien tok noen dager ekstra med begge og nattbleien ca et år ekstra med begge. I Norge er det mest vanlig at barna slutter med bleie når de er mellom 2,5 og 3,5 år (på dagtid), men både før og etter dette er normalt.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 23. desember 2008 #7 Skrevet 23. desember 2008 I bhg hvor jeg jobber bruker samtlige fra 2-3 år bleier, men svært får over 3år. Hvis dere begynner å øve nå er det jo ingen hindring for at dere skal kunne bli tørre i sommer (på dagtid først og fremst) Selv har vi øvd mye med potte de siste mnd, og det går veldig bra for oss (19mnd nå) Hun er nok desverre ikke helt bevisst på bæsj, men vi har fått mye tiss i potta. Bleieslutt er en lang prosess, så begynn i det små og jobb dere mot sommeren hvor lille kan gå bleieløs slik at han kjenner at han tisser etc... Desverre er bleiene i dag FOR bra, for det blir jo ikke ubehagelig å gå med de selv om de er veldig våt.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2008 #8 Skrevet 26. desember 2008 Vi har aldri trent på det. Ikke sånn over lang tid. Men helsesøsteren sa på 15 mnd kontrollen, at vi måtte begynne å ta minien på do til faste tider og hver dag. Men det har ikke jeg gjort. Mange som stresser med det. Mine har sluttet når de har vært 2,9 og 2,7 år. Har en jente og en gutt. Da har mine visst interesse for det og vært tørr på 1 uke. Ikke noen uhell, men vi har passet på at de har gått på do til faste tider. Bæsjingen har de vært seinere med. På med bleie når de skulle bæsje.
Tredjepåplass Skrevet 28. desember 2008 #9 Skrevet 28. desember 2008 Min erfaring er at da vi var litt tidlige med å vise frem potten og sitte litt på den, ble de helt uvillige til å sitte på den da det kom tid for alvor... Min gutt satt ofte på potten i toårsalderen, men sluttet helt (ville ikke) og vi kunne ikke prøve igjen før han nærmet seg tre. Han sluttet 3 år og 4 mnd gammel. Datteren min sluttet på dagen da hun var tre år, da hadde hun bestemt at hun var for gammel til å bruke bleier. Da hadde vi snakket om det lenge. Men det er jo en viljesak. Vi hadde problemer med å få bhg med på laget, de var helt uinteressert i avvenning før etter at de var tre år.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Gutten min på 20 mnd har begynt med pottetrening. Vi var i byen bare jeg og han og skulle kjøpe potte. Han fikk velge potte og bære den i pose hjem. Da vi kom hjem satte vi dn midt på gulvet på badet og han var så stolt for det var bare hans potte. Når vi fikk besøk viste han den til gjestene og sa "mi pott". Når vi så at ha skulle bæsje ller vi skifta på han så sa vi alltid at "det er bæsjen og den må i do". Han har full forståelse for at den skal i do. Gutten vår elsker sjokolade men får det egentlig adri. Nå har vi det sånn at jeg sier til han hver gang han spør etter sjokolade at da må han bæsje på potta først. Det er rart med de små, når noe frister så bforstår de plutselig mer enn de vil ut med. Nå når han skal bæske så tar han fram potta og setter seg på den (med klær på). Jeg prøver å ha minst mulig klær på hjemme så jeg kan forte meg å dra ned bleia. Han får det til ganske ofte nå. De gangene han gjør det i bleia så sier vi bare til han når vi steller han at vi må hive bæsjen i do og ikke dveler noe mer med det. Tissing kjenner han når det kommer men vi tar en ting om ganga har jeg funnet ut. Tenker jeg prøver på det til sommeren når han kan løpe naken ute. Vi får se. Sånn gjør jeg det hvertfall. Både jeg og min mann er vedig rolige og snakker mye med barna våre. Tror ingen av oss noen gang har kjeftet på de, alltid fungert å snakke med de egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå