Gå til innhold

Noen som har vært hos lege/bestilt time?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare å ringe det. Det er vanleg å ha første legebesøk mellom uke 9-12. Jeg skal i morgen, er da 7 uker på vei. Jeg hadde bestilt time før jeg visste jeg var gravid pga det var på tide med en celleprøve. Nå blir det nok litt snakk om graviditeten også;-)

Annonse

Jeg bestilte idag, fikk time først 13.feb. Det er like godt en fredag, og da skal jeg møte kl.13! LOL! Er jeg vel en 13-14uker på vei da. Det er veldig sent på første kontroll. 2 ganger har jeg fått en tidlig ultralyd (ca.uke 10-11) pga. MA, men har ikke lyst t at arbeidsgiver skal vite at jeg er gravid, derfor var d ikke timer ledig p ettermiddagstid før om lenge. Vel, jeg har jo gjort dette noen ganger... (5 svangerskap -3.barn).

Kom tilbake fra legen nå nettopp (7+0 uker). Hun spurte også om det med folat, men sa samtidig at dette som regel ikke var noe problem for norske kvinner. Sa jeg tok pillene som heter "Gravid", og det mente hun var fint.

Prata litt, tok blodprøver og blodtrykk og GU (pga lenge siden sist celleprøve)- hun sa livmora har vokst fint og dytta i den slik at jeg fikk kjenne den på utsiden. Morsomt!

Sa at jeg hadde lyst å ta tidlig ul og da sa hun at det kunne hun henvise meg til så jeg bare må betale egenandel. Veldig kjekt. Så nå blir det ul en gang midt i januar! Gleder meg!!!!

Er 8+4 eller 7+2 i dag, var på tidlig ul på Volvat i uke 5+4 eller 6+6, og så et bankende hjerte! Men siden jeg ble satt 9 dager tilbake, bestilte jeg ny ul til 5.januar. Dersom alt er bra på neste ul, kommer jeg til å bestille legetime etter det..

Annonse

Jeg skal til jordmor 20. januar - for å forsikre meg om at hun har tid til hjemmefødsel med meg i midten av august. Liker å være tidlig ute så det ikke blir noe kluss med det. Hadde vært kjipt å havne på en vanlig fødeavdeling bare fordi det ikke er noen jordmor som har tid til meg, liksom.

Jeg skal til førstegangskontroll hos lege neste uke. Da er jeg 11 uker på vei:-)

Har også bestilt time hos jordmor ca en måned etter det da jeg ikke var helt fornøyd med legen. Hun er turnuslege og ga ikke så veldig bra inntrykk. Når hun skulle regne ut terminen min spurte hun når jeg hadde siste mens, og så ville hun vite hvor mange dager den varte...jeg hadde ikke kontroll på det og sa at det holdt vel å vite første dag slik man gjør 'alle' andre plasser for å beregne termin. Da fikk jeg bare beskjed om at det var en generell misforståelse...så ikke helt fornøyd. I tillegg fikk jeg en salve for noe andre greier som jeg skulle bruke, når jeg leste pakningsvedlegget når jeg kom hjem stod det: MÅ ikke brukes av gravide i de 3 første månedene, etter dette KUN i samråd med lege...jeg var da 6 uker på vei...

Så jeg tror man bare må gå til det man synes føles best. For meg blir det nok en kombinasjon av jordmor og lege framover. Her i Oslo er det ikke så lett å få time hos jordmor da det er stor mangel på dem dessverre:(

Ja, det synes jeg du skal gjøre!

Jeg skal be om å få time hos fastlegen min når vi setter opp neste time istedenfor denne turnuslegen. Problemet er bare at det er så vanskelig å få time hos henne, men når det blir satt opp så langt i forveien så håper jeg det går bra!

Kjedelig at du må vente helt til April på å få time hos jordmor da:(

Jeg hadde første legetime i dag, er 9+4 på vei. Gikk til fastlegen min, synes det fungerer best (gikk både til jordmor og lege med førstemann). Legen er greiest når det gjelder å få resepter på evntuelle urininfeksjoner, sykemeldinger osv. Jordmor er koselig, men litt mye prat og liten handlefrihet (medisinsk) (om dere skjønner hva jeg mener).

Må legge til at jeg er superfornøyd med legen min da.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...