Leen Skrevet 21. desember 2008 #1 Skrevet 21. desember 2008 Hvilke rutiner har dere på babyene som er 4 mnd? Jeg prøver å få inn litt rutiner på søvn på dagen og samme leggetid hver kveld, men jeg syntes ikke det er noe lett. Fordi den ene dagen sover hun 30 min, og dagen etter 2 timer. Da blir alt forskjøvet lissom... Er det for tidlig å få inn rutiner enda, eller? Tips? Når skal jeg begynne å gi maisgrøt?
Margrethe:-) Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 Hei. Jenta mi er snart 5 mnd. Vi har ingen rutiner på søvn på dagen bare faste måltider. Vi legger henne når hun begynner og surve, noen dager sover hun flere timer andre dager bare noen små dupper.. Hun legger seg for natten kl 19.00 og sover til 06.00 da starter vi dagen :-) vi gjør samme rutine hver kveld med bading, kos og mat... Jenta mi spiser Grøt 2 ganger om dagen, Maisgrøten er fra 4 mnd så det er bare og begynne dersom du ønsker.
Hermione_77 Skrevet 21. desember 2008 #3 Skrevet 21. desember 2008 Gutten min er 4,5 måned og vi har heller ingen faste rutiner på søvn om dagen. Han sovner aldri på egenhånd på dagtid, og jeg må enten ut å trille eller la ham få sovne ved puppen. Har tenkt en stund at jeg bør bli flinkere til å få rutiner på dagtid også, men har liksom ikke helt klart å få det til. Nå i disse førjulstider har det vært så mye som har skjedd også, så jeg får ha som nyttårsforsett å få det til i stedet. På kvelden derimot har vi gode rutiner som funker. Vi starter kveldsstellet klokken 19 med jerntilskudd (pga at han er fortidligfødt) og medisin og pupp. Deretter går vi til stellebordet og får på pysj og ligger litt på magen før han får mme. Deretter bærer det til sengs, og han sover da stort sett alltid før klokken 20.
Nattinatta Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 tja rutiner og rutiner... Det er iallefall mat hver 4. time, og søvn etter ca 2 t. våkentid. Som det blir sagt så kan de sove mer eller mindre i "rutinen" og kanskje begynne dagen litt tidligere eller senere enn andre dager... men da går jeg etter det. Så har ikke noe fast kl 12 ol., men det skjer nesten av seg selv, blir til nogenlunde samme tid hver dag. Følger lilelgutt sine behov, og dette har formet seg ganske selv. Kveldsrutinen er ganske grei og fast. Da er det pysj og mat 18.30. Oftes i seng og i drømmeland før 19!
Gjest Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Jenta mi er 4,5 mnd. og vi har ikke noen rutiner for når og hvor lenge hun sover på dagen. Det kommer helt an på når hun står opp om morgenen, noen ganger blir hun vekket av storebror. Hun sover 12-14 timer på natta og klarer å holde seg våken i knapt 2 timer før hun trenger en lur. Hun sover for det meste ute for da sover hun godt og lenge. Hun legges for natten mellom 18 og 19, prøver å dra det ut til kl. 19, men ikke alltid det fungerer. Har begynt med grøt men har ingen rutiner på det heller. Ikke alle dager hun får grøt, men heller velling eller frukt.
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 23. desember 2008 #6 Skrevet 23. desember 2008 Vi starter kveldstellet ca. kl. 19.30 med kveldsvask og skifting til pysj. Vi gir henne så grøt (mais) og koser litt i fanget til ca. kl. 20-20.30. Vi legger henne og hun sover som regel ganske raskt. Hun sover da sammenhengende til kl. 09.30 dagen etter. Kl. 09.30 spiser hun mme, hviler litt i vippestolen, så morgenstell/bad. Etter dette er det leking på gulvet en stund hvor jeg legger henne i vogna eller sovekurven ca. 11-11.30. Hun sover da ca. halvtime/time, er våken i et par timer. Ca. kl. 13.00 mme, lek og sover til 16-1630. Ca. kl. 16.00 middagsglass/mme Ca. kl. 19.30 kveldstell
Leen Skrevet 24. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. desember 2008 Takk for mange gode svar:) Har funnet ut at hun ikke må sove til lenger enn fire om dagen, for da vil hun ikke sovne kl 19.00 når jeg legger henne. Ellers så får hun sove når hun ønsker. Jeg tenker å begynne med maisgrøt nå etter nyttår. Det blir spennende! God jul!!! Håper alle får en kjekk feiring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå