Gå til innhold

Noen som sliter med baby som er urolig, sover lite osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare tipser om noe som heter KISS. Jeg har selv erfart hvor dårlig opplyst mange leger og helsesøstre er på temaet. Og mange leger "tror" ikke på det. Vi slet med en datter som sov mindre og mindre på dagen. Våknet mer og mer på natten og spiste for så å roe seg og sovne igjen. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor. Ble fortalt at jeg måtte begynne med grøt, så det gjorde jeg, men ingen virkning... Like ille og like urolig på natt og dag... Men symptomene er forskjellig fra barn til barn. Og symptomene er ofte slik som de "erfarne" sier er vanlig at babyer er. Vel... Jeg syns ikke det virket vanlig og gav meg ikke... Og tilfeldigvis kom jeg over nettsidene til KISS.. og alle brikker falt på plass..

Da jeg tok jenta vår med til kiropraktor fikk vi påvist KISS og vi fikk behandling. Hun sov max 3 timer i strekk på natta, på det værste våknet hun hver time... men sover nå mye bedre. En helt ny verden..

Hovedsymptomene er:

Skjevstilling av hodet (yndlingsside)

Vansker med å holde hodet i midten (etter 3 måneder)

Ligger med hodet veldig bakoverbøyd

Ensidig sovestilling

Beveger arm og ben mindre på en side

Ensidig holdning i bolen, ligger som en C (banan)

Umodne hofter, ofte på en side

Fotfeilstilling

Søvnforstyrrelser, barnet skriker i søvne

Barnet har en ømhet i nakken og reagerer negativt når man tar i nakken

Gnir bakhodet på underlaget

Asymmetrisk hodefasong, ansiktsasymmetri

Les mer om dette på

www.kiss-kidd.no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare hive meg på denne...Fant selv ut av hva det feilte gutten min. Helsestasjon og lege mente han bare hadde litt magevondt og måtte rape mer. Vel, jeg gav meg ikke og kom over en tråd her på dib som tipset om KISS. Det var redningen vår.

Våre hovedsymptomer var svært pro blematisk amming. Han gråt og kastet på kroppen, spente seg stiv som en stokk. Og masse luft i magen, samt treg avføring.Da vi kom til manuellterapeut, så hun tydelig at han hadde en kraftig overstrekk i nakken. Han lå altså med hodet veldig bakover når han lå på ryggen. Dette var ikke noe vi foreldre hadde festet oss nevneverdig med, da vi aldri har hatt noen baby før og ikke hadde noe å sammenligne med.

Etter 3 behandlinger har vi fått en blid og fornøyd unge :)

Skrevet

Det høres ut som det kan være dette var lille gutt også lider av. Han er alltid grinete, ligger med hode samme vei nesten alltid, skriker i søvne, øm i nakken. Ringte osteopat i morges og fikk time i morgen.

Er det noe håp om at det vil hjelpe litt allerede første behandling? Håper på en litt fredligere julaften skjønner du.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd osteopat, men kiropraktor, og vi merket bedring allerede etter første gangen. Samme kveld var det imildertid verre en noen gang, men dagen etter var han mye roligere :)

Nå har vi vært til behandling fire ganger, skal en siste gang i morgen, og babyen vår er mye roligere, blidere og sover mye mer :)

Skrevet

Det er akkurat sånn mi jente også var... Vi gikk til kiropraktor (som har spesialisert seg på barn) fordi de ikke har manuellterapeaut i vår by, etter første behandling ble det værre den første natta. Men etter andre behandling sov hun mye bedre, og ble mye mer oppvakt og blid. Og kan tydelig se hun har det mye bedre. Veldig mange blir bra etter første behandling, men de sier det kan ta opptil 4-6 uker før behandlingen har effekt.

Syns det er så viktig å skrive om det her, for det er så utrolig lite informasjon å få av helsesøstre og leger... Hvis du nevner at barnet liker å ha hodet en vei så får man ofte til svar at "det er så vanlig, nesten alle gjør det"... Og som nybakt og uerfaren mamma tenker man jo at da er det vel det.. Men når barnet ser ut som en C når det ligger nede på gulvet er det ikke normalt...

Skrevet

Må bare legge til at vi i tillegg la merke til at jenta vår nesten ikke brukte den ene hånda si... Dette sa kiropraktoren var fordi nervene var i klem... Små babyer skal ikke ha noe forskjell på bruken av hendene sine ifølge ho. Så dette var også et tegn på at noe var galt. Vår tulle var middels "angrepet" av KISS, det kan altså være babyer som har mindre symptomer enn det vår baby hadde og likevel ha kiss...

En sjekk hos kiropraktor koster 400 kr og man trenger ingen henvisning, så om man er i tvil ville ihvertfall jeg fått sjekket det ut med en gang. Syns det er helt forferdelig at mi jente hadde vondt i 4mnd uten at vi skjønte hva det var...

Skrevet

Vi var på Barneklinikken i Oslo med snupsi her i går, og stakkars liten. Feilstilling i bekkenet, låsning i ryggen og øverste nakkeledd. Manuellterapauten rettet på det, og advarte oss om at etter denne første behandlingen kunne hun bli verre i et par dager. Og gjett om hun ble. Hun hylskrek mer eller mindre i hele går kveld, har hatt masse vondt i magen og vært urolig i hele dag tidlig. Håper virkelig at det begynner å gå seg til i løpet av dagen i dag ellers blir det en slitsom julaften. Skal hvertfall pakke med bæresjalet i kofferten så det blir mulig å spise middag!

Men men, om hun til syvende og sist blir bedre så er det jo så absolutt verdt et par dager med hyl og skrik. Noen som har erfaringer på området eller? Syns så synd på henne, for det er sånn sår gråt :(

Skrevet

Mulig dette er et dumt spørsmål, men er det ikke frykelig ekkelt å se de i behandling hos kiropraktor?? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg selv går til kiropraktor og har veldig troen på det, mens pappaen er fullstendig motstander og har sagt klart fra at ingen kiropraktor /manuellterapeut skal få behandle hans sønn. Ryggraden deres er jo også utrolig sårbar når de er så små, så hvor skummelt følte dere det var første gang hos kiropraktor? Jeg stoler veldig på min kiropraktor men ser ikke helt hadde jeg hadde følt meg vel med å se han knekke min lille seks ukers gamle baby.

Jeg spør fordi jeg begynner å lure på om han har et snev av kiss. Ligger som en banan, bøyer hode bakover når han sover...

Skrevet

Det er overhode ikke ekkelt å se på når kiropraktor og osteopat behandler barna. De knekker ikke i det hele tatt. Bare bøyer og strekker litt. Vi var først hos kiropraktor uten at det hjalp noe særlig. Han konsentrerte seg kun om nedre del av ryggen.

Leste så dette innlegget og mistenkte Kiss. Noe det faktisk var. Var hos osteopat i går og han kunne se med engang at det var noe feil i nakken til lillemann. Han behandlet han på stedet. Bare litt trykking her og der i nakke og bak ørene. Gutten vår har blitt mye bedre allerede. Nå kan han vri hodet begge veien og er mye blidere. Pluss at han sov i 6 timer i strekk i natt. Det har aldri skjedd før.

Du bør absolutt få behandlet dettte. Har sett bilder av større barn som ikke har blitt behandlet. De kan få varige skjevheter i nakke, skuldre og ansikt. Ikke noe å spøke med.

Skrevet

At de ikke knekker gjør meg litt mer beroliget, da synes jeg absolutt det er verdt å følge opp med kiropraktor. Jeg ser det nok litt ann, jeg er ikke helt sikker han har det enda, og har snakket med HS som er veldig "åpen" for dette, og hun sa at jeg først skulle prøve å aktivisere den andre siden hans. Vi har en tendens til å holde han og sove en vei med han, så vi prøver det først, men jeg er absolutt obs på det! Takk for svar :)

Skrevet

Vi var hos kiropraktor for et par uker siden med vår lille frøken på nå 9 mnd. Hun har sliti veldig med fordøyelsen sin som har ført til MYE uro på natta. Men hun har ingen synlige skjevheter og har vært veldig tidlig ute med motorisk utvikling. Men allikevel, så fant faktisk kiropraktoren to låsninger i ryggen hennes og at hun har en stiv nakke. Ikke rart hun har sovet dårlig og kun vil sove på magen!! Vi har foreløpig kun hatt to behandlinger, men ser forbedring allerede:-)

Det jeg vil frem til er at man ikke kan alltid 'se' om det er noe galt med ungen og at et besøk hos en kiropraktor kan være gull verdt hvis man sliter med uro og evt dårlig fordøyelse:-)

Vi har vært hos osteopat og soneterapeut når hun var 3 og 6 mnd, uten at de fant noe feil med henne.

Skrevet

Til husmus... Syns dere skulle sjekke hos kiropraktor el manuellterapeaut. Hvis det viser seg å være KISS og ikke bli behandlet kan det ha betydning senere i livet. Motorikk osv... Noen hevder også at det kan få symptomer som likner på ADHD, vanskelig for å konsentrere seg og slikt... Kan være at din baby gir lite uttrykk for at han har vondt pga høy smerteterskel.. Det sa ihvertfall vår kiropraktor var grunnen til babyen vår ikke hadde skreket enda mer...

Til Kjerstipusen... Erfaringen vi hadde at det ble værre de første dagene etter første behandling for så å bli bedre etter andre behandling... Tror hun da sov 7 timer i strekk, noe som aldri hadde skjedd før. Det var helt fantastisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...