Gå til innhold

tvillinger som kom 5 uker for tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på mating og sånn jeg!

Her går ting ganske bra syns jeg, jeg ammer og pumper ut resten etter måltid som de får på flaske... Av og til gir vi de mme, eller tilbyr i hvertfall- da sover de litt lengre.

De må ha mat hver 3 time og det er vesentlig at de legger på seg begge to.

Gjør jeg ting riktig? Er litt redd for melkeproduksjonen min-hvordan kan jeg øke melke mengden? Er det dumt å gi de mme? Kan det hende jeg gir de for mye? Hvordan merker jeg i så fall det?

Håper på mange svar!

Hilsen oss:D

Skrevet

Hei. Har ei jente som var dysmatur ved fødsel 8 uker for tidlig. Veldig lita med andre ord. 1385 gram. Her var også vektoppgang særdeles viktig. Jeg valgte å bare gi morsmelk. Gjorde på samme måte som deg. Ammet først. Med skjold, for hun klarte ikke uten. Pumpet. Og gav pumpet melk på flaske etter. Minimum hver 3 time, noen ganger oftere hvis hun våknet og var sulten før. Men stort sett var det 3 t mellom. Det var masse arbeid, men verd det. Hun la på seg kjempefint, jeg fikk masse melk pga pumpingen. Det ble nesten plagsomt mye, men jeg er glad for det nå. Jeg turte ikke slutte pumpe, for et par ganger så begynte melka å minske, og det var ekkelt synes jeg. Fikk litt panikk. Så jeg pumpa i vei jeg ;) Nå er hun 9 mnd 68 cm og 8 kg. Helt flott vekt på henne til å ha vært så lita!

Husker mange (særlig de eldre i familien) lurte på hvorfor jeg ikke gav mme. Det var visst anbefalt mer før har jeg fått inntrykk av. 70 tallet.

Men på sykehuset, og av de andre erfarene prematurmødrene jeg hadde kontakt med virket det at mm var det beste - og var man heldig å ha det - så skulle ikke mme være nødvendig.

Gir du mme vil du jo minske på melkeproduksjonen din. Så hvis du ikke vil det så ville jeg kjørt på med morsmelka jeg :)

Men hold kontakt med helsestasjonen, og hvis ikke vektoppgangen er bra nok så kanskje du må gjøre noe annet.

Skrevet

PS: Jeg sluttet å gi på flaske etter amming da hun var ca et par uker korrigert mener jeg. (10 uker ukorri.) Da tok jeg henne med på helsestasjon. Veide henne, ammet, og veide igjen. Hadde hele tiden til da gjettet på hvor mye hun tok, og fyllt på med melk på flaske slik at hun på døgnet fikk 15-20 % av kroppsvekten sin.

Jeg gjettet feil da vi testet dette på helsetasjonen. Hun tok nesten dobbelt så mye som jeg trodde! Da fikk jeg mer føling på hvor mye hun drakk, og deretter kunne jeg slutte med påfyllingen :)

Skrevet

Hei

Hvis du er redd for melkeproduksjonen, ville jeg nok ikke gitt de mme. Da vil jeg tro at det er bedre at babyene heller får suge oftere en periode. Da vil jo produksjonen øke fordi det gis beskjed om at babyene trenger mer mat. Men; det er jo ikke bra for melkeproduksjonen om du du blir helt utslitt av noe som til tider kan virke som konstant amming heller. Om du har mulighet til å få hjelp, er det jo et alternativ om du bosetter deg på sofaen en dag eller 2 og bare konsentrerer deg om å slappe av og gi tvillingene mat så ofte de ønsker, mens andre tar seg av bleieskift, all annen jobb som følger med babyene, matlaging, husarbeid osv. Vet at man fort får dårlig samvittighet hvis man "bare" sitter på rompa og ammer, men om man er flink til å snakke med hjelperne om dette og alle er enige om at det viktigste for deg er å få opp melkeproduksjonen, bør det være mulig å sitte et par dager med relativt god samvittighet.

Ellers er det masse gode tips for å øke melkeproduksjonen under forumet "ammedebatten".

Dersom babyene får i seg for mye mat, vil jeg tro at det vil forårsake mer gulping. Overskuddet vil da komme opp igjen.

Min sønn er født 6 uker for tidlig (og veide 2235 gram) og jeg var veldig redd for at jeg skulle ha for lite melk. Jeg ammet, pumpet, drakk ammete, gikk på en kur for å øke melkeproduksjonen (fås på resept av lege) osv. De første ukene etter at vi kom hjem fra sykehuset (var der en måned pga hjerneblødning og blodpropp) la han nesten ikke på seg noen ting (100 gram på 2 uker). I utgangspunktet var jeg livredd for at jeg måtte begynne med mme. Tror jeg ble litt stresset av alt "ammemaset". Til tider høres det ut som om alt håp er ute for babyen om den ikke fullammes. Jeg gråt da jeg i samarbeid med helsestasjonen ble enig om å gi mme som tillegg til mm på kveld. Følte det nesten som et nederlag. Men gutten begynte da å legge mer på seg, jeg slappet da mer av, melken kom lettere og alt ble bedre. Prøvde å kutte ut tillegget en liten periode, men da økte vekten mindre igjen, så han trenger nok rett og slett disse ml ekstra på kvelden.

Ble litt rotete dette, men håper du skjønner hva jeg prøver å få fram!

Hvor gamle er tvillingene forresten? Og hvor store var de da de ble født?

Skrevet

tusen takk for svar! Godt å høre at jeg ikke er helt på viddene her!

Tvillingene er bare 16 dager gamle, og var 2390 og 1790 ved fødsel.

Vi har egentlig bare fått skryt av helsepersonellet fordi de legger på seg fint- grunnen til at vi begynnte meg litt tillegg på kvelden var fordi vi ble helt utbrent etter nesten 2 uker uten søvn... De sover mellom måltidene når de får flaske etter amming. Når jeg pumper etter måltid får jeg kun ut 15-20 ml av hvert bryst- kan tyde på at de har sugd mye men inntrykket mitt er at de ikke blir helt mette alltid... Det er ikke bare å slenge ut puppene til en hver tid med 2 sultene jenter :)Prøvde det også- da sov jeg i hvertfall ingenting! For da ammet jeg hele tiden(et barn om gangen)Merker utrolig godt på puppene når jeg ikke sover at det ikke føles som det er noe melk der... Nesten litt rådløs egentlig!

Skrevet

Huff, ja det er mye arbeid. Merkelig hva man egentlig klarer og får til i nyfødtperioden...og du som har to stykker!!... Jeg skjønner godt dere føler dere utslitt!! ;) Dere er superflinke. Det er virkelig mye jobb.

Husk å sove på dagen dere voksne og! Fort gjort å skulle gjøre alt mulig først. Men det er viktigst med søvn.

Ville bare ønske lykke til, og minne om at det heldigvis (som regel) blir lettere og lettere som de blir eldre.

Skrevet

Åh tusen takk Vivan! Vi trenger oppløftende ord så det holder her!

Vi ser frem til når det blir lettere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...