Nivea30 Skrevet 21. desember 2008 #1 Skrevet 21. desember 2008 Han sitter ikke ennå, trodde ikke man skulle sette de på rumpen før de klarte å sette seg opp selv. Men ser ikke på "Lekegrinda" at de aller fleste kan sitte ved 8 mnd.-alder? Setter jeg han på rumpen siger han sammen som en potetsekk... Ikke babler han noe særlig heller, og sier ihvertfall ikke verken "mamma" eller "pappa". Eneste lydene han lager er gurgling og sånne høye hvinelyder... Vet man ikke skal sammenligne de små, for utviklingen er så individuell. Men er det ikke visse ting de SKAL kunne ved denne alderen? Grunn til bekymring kanskje?
2hærligegutter Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 Er du bekymret ville jeg snakket med helsestasjonen eller fysioterapauten. De kan fortelle deg om det er noe å bekymre seg over. Alle barn er forskjellig, men jeg var i samme situasjon som deg da min edste var 8 mnd, og her var det noe galt, han har cp. Men det betyr ikke at det trenger å være noe galt hos deg. Men snakk med helsestasjonen, de vil se det
Krøvvel Skrevet 21. desember 2008 #3 Skrevet 21. desember 2008 Mener du at du setter ham opp men at han ikke klarer å sitte? Det er kanskje litt rart. Men at han ikke sier mamma og pappa, det er ikke så rart. Det er ikke så mange på 8 mnd som kan det, ikke bevisst ihvertfall. Ta deg en tur på helsestasjonen du, så får du nok noen svar.
skimre Skrevet 21. desember 2008 #4 Skrevet 21. desember 2008 Det der med sitting er det fint om de klarer å lære seg selv, minsten her har ikke satt seg opp selv enda, så han sitter ikke annet enn i høystolen litt mens vi spiser middag, men da har han godt med støtte. han er straks 8 mnd... Storesøster på snart tre satt heller ikke når hun var 8 mnd, men satt seg opp selv i 9 mnd aldreren, og da satt hun helt stødig fra første sekund. Jeg ville ikke vært bekymret for det var jeg deg, det kommer når det kommer!!! Det er i utgangspunktet ikke bra og lære de og sitte før de setter seg opp selv:o)
Hellinor Skrevet 21. desember 2008 #5 Skrevet 21. desember 2008 Det at de ikke kan sitte litt hvis de er sterke nok i ryggen og har balanse før de setter seg opp selv, er nok litt overdrevet. For de er jo sterke nok, så det skjer ingen skade, men de skal ikke plasseres på gulvet og bli sittende, pga av fare for at de da blir for passive og at det da går utover krypingen osv. Man risikerer da at de blir såkalte rumpeakere, tror det var mer av det før da man gjerne satte barna mere opp tidligere. Lillemann her er 7 mndog 16 dager og han sitter stødig som en prest på gulvet. Men jeg må være der da for han kan etterhvert finne på å bikke. Vi begynte med høystol da han var 6,5 mnd og da satt han forhåndsvis stødig og så har det bare blitt bedre. Han har ålet seg framover siden 5 mnd og har nå de siste dagene begynt å resie seg opp mens han holder seg fast :-/ Han er nok litt tidlig ute, han ligger 2-3 mnd foran eldstemann i motorisk utvikling i alle fall. Gøy å se at det er forkskjell på unger synes jeg. (men hadde vært deilig om han lå rolig litt lenger :-)) Eldste satt ikke før ca 11 mnd (men han var kanskje litt treg...)
Nivea30 Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2008 Takk for svar. Nei, det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. Har fått beskjed av fysio at han skal sitte minst mulig på fang og slik, bare ligge masse på magen. Og at de ikke skal trenes i å sitte før de er nærmere året. Men når man leser at de skal kunne sitte selv ved 8 mnd begynner jeg jo å lure. Han siger fremover når jeg sitter han på rumpen, har ikke styrke nok til å rette seg opp igjen. Ellers klarer han kanskje å sitte rett et par sek. før han tipper over på siden. Får ihvertfall håpe det ikke er noe galt.
trippeltopp Skrevet 21. desember 2008 #7 Skrevet 21. desember 2008 Jeg vil bare berolige deg litt... Min sønn er minst like treg; han sank sammen som du sier - som en potetsekk, om jeg forsøkte å sette ham opp...og da var han ni måneder. Nå er han elleve, og sitter om jeg setter han opp - men han setter seg fortsatt ikke opp selv. Men han er HELT frisk og fin, så det er nok bare noen som trenger litt mer tid enn andre. Er du bekymret kan du selvsagt høre med helsestasjonen, men jeg vil bare få frem at sen utvikling ikke nødvendigvis er ensbetydende med at noe er galt
Herkules Skrevet 21. desember 2008 #8 Skrevet 21. desember 2008 Eldstemann her i huset satt ikke før han var 9 mndr. Jeg satte han aldri opp før det for han var fornøyd med horisontalen. Dagen han bøe 9 mndr krabbet han, satte seg opp og kort tid etter reiste han seg. Han hadde det ikke travelt, men jeg husker at ukene før så var han hissig fordi han ikke klarte å krabbe, bare klarte å stå på alle fire. Jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. gutten min er ikke treig på noen måte, gikk når han var 13 mndr og er flink til mye. Nå er han 2,5 år.
kokosyklus Skrevet 21. desember 2008 #9 Skrevet 21. desember 2008 Vi hadde fysio på 4 mnd kontroll og NEI du skal ikke lære barnet ditt å sitte, stå eler gå. De utviklr seg i sitt eget tempo, prøver du å pushe det kan du gi barnet belastningsskader fordi musklene ikke er klare for den oppgavene du gir de. Hvorfor stresse? Han beveger armer og ben? Da er han ikke am og fult i stand til å sitte etterhvert! Snuppa mi satte seg opp når hun nærmet seg 9 mnd, krabbet da hun var 9 mnd og samtidig resite hun seg opp. Tre ting på få uker. Før det lå hun kun på magen og flakset med armer og ben mens hun kjftet på meg fordi hun ikke kunne fly.
Herkules Skrevet 21. desember 2008 #11 Skrevet 21. desember 2008 kokosyklus; høres ut som våre barn hadde akkurat samme utvikling. Jeg har også hørt det du sier om å lære dem disse tingene. selv opplevde jeg ikke det som sent at han lærte alt når han var 9 mndr, var heller aldri fristet til å lære ham det. Det skyldes kanskje at han var blid og fornøyd med tilværelsen
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 21. desember 2008 #12 Skrevet 21. desember 2008 Gutten min på 9 1/2 mnd setter seg ikke opp... Men han er helt normal, gjennomsnittet er 10 mnd. Han reiser seg opp og står og sitter på knærne sine, av og til reiser han seg opp og setter seg på rumpa... Han har rett og slett hoppet over sittingen De gjør det når de er klare for det! Helsesøster sier nok ifra hvis hun er bekymret... Men det er ikke mange 8 måneder gamle babyer som klarer å sette seg selv opp, er nok bare mødrene som skryter av at de kan sitte (noe som ikke er det samme som å sette seg opp).
lille sprelle Skrevet 22. desember 2008 #13 Skrevet 22. desember 2008 sitter han som en potetsekk, så er jo ikke ryggen sterk nok enda. Ha det gøy med rygg/mage og vendinger, så kommer det! frøkna her kunne ikke rulle ved 8 mnd. Nå ved 9 mnd ruller og krabber hun i tillegg til å reise seg opp etter ting.... HJELP!
Nivea30 Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. desember 2008 Føler meg litt lettet nå som jeg ser hva dere andre har skrevet. Ja, han beveger armer og bein, og virker frisk og fin ellers. Og helsesøster hadde vel sett om ikke alt var som det skulle. Får bare stresse ned og la han ta det i sitt eget tempo:)
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 22. desember 2008 #15 Skrevet 22. desember 2008 Det er veldig stor forskjell på hva babyer kan og ikke kan. Det er nok like normalt som motsatt! Ser bare på barselgruppen vår, 4 babyer, og de er omtrent på ulike stadier alle 4. men like gamle. Vi var på 8 mnd kontroll en for et par uker siden. Gutten der ruller bare fra rygg til mage og omvendt, ei jente klarte knapt det, ei anna jente sitter og krabber nesten på alle 4 , og jenta mi hun røyser seg og går rundt bord ol , krabbet på alle 4 når hun var 5 mnd. Så det er stor forskjell! Tror ikke du trenger bekymre deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå