Gå til innhold

Er så lei av at folk sier: dere må ikke skjemme han bort sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2.5 mnd.Han har vært plaget med kolikk og i den tiden bar vi han mye.Når han hadde vondt(helst om natten)gikk vi bar han og sang til han for å få han til å sove.Det var det enenste som hjalp.Han har fortsatt vondt men ikke så ille.Gråter litt på ettermiddagene men sover hele nattten.Men må fortsatt bæres i søvn.Noen vi kjenner fikk vite det og begynte å si at ikke må skjemme han bort sånn.Hva skal vi gjøre da?.Bare la han ligge å gråte?.Synes at han er for liten til det.Vil være sikker på at han ikke har vondt noen plass før jeg gjør det.Gjør jeg det riktige eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bry deg om hva andre sier!!:) Han vil jo bare ha kos, nærhet og vite at mamma og pappa kommer og vugger han når han ikke har det så godt. Nei, ikke la han ligge å gråte. Han er jo så og si nyfødt, går ikke ann å skjemme dem bort da;)

Skrevet

Takk for svar

De som sier det har ikke hatt kolikkbarn så de vet ikke hva de snakker om

Skrevet

gutten min er blir 3 mnd nå og han bæres i søvn,syns ikke det gjør noe.

gjorde det med første mann også og det gikk over av seg selv.

gjør det som passer best for deg,det gjør iallefall jeg:)

Skrevet

Ikke bry deg om dem, han er ennå for liten til å bli skjemt bort. Tulla vår hadde også endel ondt i magen de første 2 mnd'ene, og det ble mye bæring og byssing. Men jeg ble ganske konsekvent med å la henne finne søvnen selv med det samme hun ble bra i magen, og det har gått helt fint. Men jeg tror det er viktig å vente til du er sikker på at han har det bra, og ikke har det vondt noen plass.

Skrevet

Sier som de andre over, ikke bry deg om de! Vår datter er blitt mye bært og kost med, vugget i søvn eller puppet i søvn. Våknet hundre ganger i løpet av natta og fikk pupp selv om hun nok ikke var sulten alle gangene... På helsestasjonen mente de at hun "fikk det som hun ville" og dermed var vanskelig å legge og sov lite. Det viste seg at hun hadde KISS og er sjeleglad for at jeg ikke lot henne ligge og grine seg i søvn. Så stol på mammainstinktet!

Skrevet

Små barn trenger mye nærhet og trygghet, så bare fortsett å følg hjertet ditt ;)

Skrevet

Nemlig! de som ikke har hatt kolikkbarn kan ikke si så mye. Jeg gjorde ALT og hadde gjort mer for at babyen min ikke hadde hatt det så vondt. Så skjønner deg godt!

Skrevet

Merkelig at folk ikke forstår hvor slitsomt det er når de mener så mye om barna våre!?! Jeg har akkurat vært i førjulsselskap og søstera mi holdt på å le seg i hjel fordi jeg ikke ville at hun skulle la jenta mi sitte og se på skiskyting på tv på 1 meters avstand - gedigen skjerm. Jenta mi er 3 måneder og dersom en tv står på i rommet vender hun oppmerksomheten dit automatisk. Følte meg skikkelig gjort narr av, og at ingen brydde seg om at dette faktisk er MITT barn og at det er MINE REGLER som gjelder. Bare fordi de har oppdratt fjørti unger selv:(

Gjør det som passer for deg du, og gi blanke i de andre.

Skrevet

kan ikke skjemme bort barn i den alderen!

gjør som du føler for og glem alle andre!

vi har en runde nå ved 9 mnd hvor vi må samsove deler av natten pga den lilles ubehag, men det vil sikkert gå over når hun blir bra igjen (har hatt en runde før.)

Skrevet

han er for liten til å skjemmes bort!!

Og akkurat nå er det den nærheten og tryggheten han trenger, han er alfor liten til å ligge å gråte Dessuten synes jeg de ikke skal ligge å gråte uten nærhet (egentlig aldri..) når det er en grunn for at de gråter. Nå har han vondt, og trenger mamma og pappa! Dere gjør helt rett!

Han blir nok avhengig av bevegelse for å sove, men det kan dere jo ta enkamp på når kolikken er over, og dere begynner å bli slitne av å gå, bære og vugge.

har selv hatt kolikkbarn, og vet at vugging er det eneste som hjeøper. Vi vennet han av med bevegelse nå når han var 4 mnd.

Skrevet

Hvordan fikk du han til å sovne selv?

Skrevet

Ikke bry deg, du vet best for ditt barn!

Eg amma og/eller bar snuppa i søvn til hun var over 9 mnd (i perioder, ikke alltid da...) Hun har ikke hatt kolikk, men som alle andre barn har hun hatt "vanskelige" perioder (f eks når tennene kom) og da gjør eg det som eg mener er best for både meg og henne; nemlig å få henne til å sovne så fort og "smertefritt" som mulig. Fikk mye kritikk for dette, men måtte bare lære meg å overse det. Eg vet at eg gjør det som er best for oss.

Nå er hun 21 mnd og sovner som en drøm hver kveld kl 7. Ikke problemer med å legge henne på dagtid heller, hun finner selv smokken i 11-12 tida når hun er trøtt (vil hun ikke sove da lar eg henne vere våken, hun klarer en dag uten dagsøvn). Er hun syk eller uvel bærer eg henne fremdeles i søvn, eller hun får sove med oss, og det kan hun få lov til til hun er 50 om hun vil;)

Skrevet

Leste litt om metoder for å finne søvnen selv. Han er jo ikek gamle karen, så ville ha en skånsom metode som kunne fungere for oss.

Har Sov godt boken fra karin Naphaug (?) der det står ulike søvnmetoder for barn i de fleste alere, samt utfordringer ved de ulike aldersgruppene.

Jeg valgte å bruke hysj - metoden. Den går ut på at barnet blir lagt ned når h*n er rolig. Da de begynner å gråte eller være urolige hysjer man høyere enn barnet og når barnet stilner gråten litt hysjer en også lavere. Og høyere hvis h*n begynner igjen. Hysjelyden minner de om lyden inne i magen til mor og virker ofte beroligende! Jeg valgte også å legge hånden min på brystet hans, eller holde han i hånden mens jeg hysjet på han. På denne måten kunne han både høre meg og kjenne at jeg var sammen med han, og han gråt aldri alene.

Dette funket veldig godt for oss. Det var to - tre dager hvor det var mye styr, men det roet seg fort etter dette. Han trenger fortsatt offe og akke seg endel, men det er null byssing her i gården lengre.

Jeg måtte rett og slett sette stopp da han var 3,5 - 4 mnd for han begynte å bli så utrolig tung, at det ikke gikk ann å gå rundt med han til han sovnet,

Også vil jeg jo legge til at jeg brukte jo bare metoden da jeg viste at han ikke var sulten eller hadde vondt noe sted, men var trøtt og måtte sove.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...